Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 12:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Koop op Afstand
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 14:21    Onderwerp: Koop op Afstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zelf vrij goed thuis in het consumentenrecht maar heb nu iets waar ik niet helemaal zeker van ben.
Ik heb een studieboek besteld via de website van bruna.nl. Dit is een boek wat ze niet in de (fysieke) winkel hebben liggen ( sowieso geen enkel studieboek volgens mij). Je kunt dan vervolgens kiezen of je het wilt laten bezorgen of zelf op wilt halen in de winkel. Ik heb het zelf opgehaald in de winkel. Nu staat er op de website dat dan de regels van de ontbinding binnen 7 dagen niet gelden. Hoewel, dat staat er niet letterlijk zo maar er staat dat je dan naar de winkel zelf moet gaan. En die zeggen dus dat je het niet zomaar kunt ruilen of geld terug want het is speciaal voor jou besteld. Nu is dit natuurlijk onzin, want het is niet iets wat speciaal voor mij gemaakt is. Volgens mij valt dit dus ook echt volledig onder de koop op afstand regeling maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik vind het vreemd dat de regeling niet zou gelden alleen om het simpele feit dat je het boek zelf ophaalt. Je kunt er dan toch niet meer onderuit want je hebt de bestelling/de koop al gesloten.

Volgens mij heeft m'n docent echter wel een keer iets gezegd over dat het anders is als ze ook een fysieke winkel hebben. Maar volgens mij heeft dit meer te maken met het geval dat ze de dingen die je via internet besteld óók in de fysieke winkel hebben zodat je ze dus kunt zien etc voordat je besteld en dat is hier niet het geval.
Kortom, volgens mij valt dit gewoon onder koop op afstand maar ik ben niet helemaal zeker. Anderen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De achtergrond van de regeling is dat je via Internet niet de gelegenheid tot kijken/proberen hebt zoals je die in de winkel hebt.

Wanneer je een boek in de winkel haalt, dat via Internet besteld is, is de vraag imho of je die gelegenheid hebt gehad. Zo ja: dan geen retourrecht.

Aan de andere kant kun je het ook zo uitleggen: wanneer de webshop jou verteld dat je het boek naar de winkel terug kunt brengen, dat dat slechts de uitleg is van de manier waarop de terugzending moet geschieden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen gelegenheid om het boek in de winkel te bekijken. Daarom was mijn eerste ingeving ook direct dat het gewoon onder de koop op afstand regeling valt.



StevenK schreef:

Quote:
Aan de andere kant kun je het ook zo uitleggen: wanneer de webshop jou verteld dat je het boek naar de winkel terug kunt brengen, dat dat slechts de uitleg is van de manier waarop de terugzending moet geschieden


Wat bedoel je daar precies mee? Dat je dus wel recht hebt op ontbinding maar dan via de winkel? Of dat de ruil/retour voorwaarden van de winkel verder gelden vanaf dat moment?
Op het bonnetje staat trouwens ook gewoon : ruilen binnen 14 dagen, en er staat gaan uitzondering bij. Maar die maken ze dus wel, voor studieboeken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Er is geen gelegenheid om het boek in de winkel te bekijken. Daarom was mijn eerste ingeving ook direct dat het gewoon onder de koop op afstand regeling valt.



StevenK schreef:

Quote:
Aan de andere kant kun je het ook zo uitleggen: wanneer de webshop jou verteld dat je het boek naar de winkel terug kunt brengen, dat dat slechts de uitleg is van de manier waarop de terugzending moet geschieden


Wat bedoel je daar precies mee? Dat je dus wel recht hebt op ontbinding maar dan via de winkel? Of dat de ruil/retour voorwaarden van de winkel verder gelden vanaf dat moment?
Op het bonnetje staat trouwens ook gewoon : ruilen binnen 14 dagen, en er staat gaan uitzondering bij. Maar die maken ze dus wel, voor studieboeken.

Ik bedoel daarmee dat winkel slechts heeft te gelden als soort van aflever/transportmechanisme tbv. de koop op afstand. Dus e-mail naar de website waarin je je beroept op ontbinding en vraagt hoe nu verder te handelen. (opsturen c.q. inleveren bij de winkel)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat had ik inderdaad meteen al gedaan. Maar nog geen antwoord.
Bedankt iniedergeval.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds