Lucas
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 431
|
Geplaatst: wo 10 aug 2022 22:17 Onderwerp: Kogeldruk caravan; verkeerwetstechnische vraag |
|
|
Goedenavond allemaal,
Met enkele caravanners deze week in een discussie beland. Het gaat om de maximale kogeldruk van een caravan; het gewicht waarmee de caravan drukt op de kogel van de trekhaak.
Men stelt dat de maximale kogeldruk dient te worden afgelezen van het typeplaatje van de trekhaak en dat dit leidend is. Veel trekhaakinstallateurs zeggen dit trouwens ook. Verwezen werd naar artikel 5.18.7 van de Regeling voertuigen. Indien niets is vermeld max 75 kilo kogeldruk, en anders hetgeen door de trekhaakfabrikant is aangegeven wat de maximale verticale last is.
Echter gaat dit artikel over "lastdragers" en blijkens de definities van art. 1.1 is een caravan geen lastdrager, maar een middenasaanhangwagen.
In mijn optiek is artikel 5.18.17f van de Regeling voertuigen van toepassing. Dit schrijft voor:
1
De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.
2
Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane last onder de koppeling:
a.alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
b.niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
c.niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
d.niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.
Echter is dit artikel niet bevredigend; de meeste caravans geven als maximale kogeldruk 150 kilo, terwijl de maximale kogeldruk voor auto's / trekhaken veelal varieert tussen de 50 en 130 kilo. Een caravandissel kan over het algemeen meer hebben dan een auto/trekhaak. Kortom, er moet nog ergens iets zijn wat dit toch wat specifieker gericht op de auto/trekhaak regelt.
Dan is er artikel 5.18.17h waarin wordt vermeld dat een personenauto niet zodanig mag worden beladen dat daarbij (onder meer) de "maximumlast onder de koppeling" wordt overschreden. Echter blijkens de definities is "lading" geen aanhangwagen en de redenering dat met "belading" hier toch ook een aanhangwagen moet worden bedoeld, vind ik een kromme. Nog los van welke maximumlast dan precies wordt bedoeld?
Al met al kom ik er niet uit en vraag ik mij dus af: als er wordt bekeurd voor een te hoge kogeldruk (wat kennelijk wel gebeurd, blijkens het internet) op grond waarvan dan? Welke wettelijke basis?
Hopelijk kan iemand mij verder leiden in deze duisternis, alvast dank voor het meedenken. |
|