Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kapvergunning en voorlopige maatregel c.q. reparatie
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 13:10    Onderwerp: Kapvergunning en voorlopige maatregel c.q. reparatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmppf, waarom gaan burentwisten toch zo vaak over bomen?!? Rolling Eyes (nu ja, dat weet ik eigenlijk ook wel).

In het kader van een zojuist plaatsvindende situatie (benedenbuurvrouw die hevig protesteert tegen het vellen van een boom door een buurman) vroeg ik me het volgende af:

Wanneer iemand nou zonder vergunning dat doet, wat kun je dan toch eigenlijk doen om het te stoppen? Niets toch? Autoriteiten genieten van het weekend en voor je het weet is er weer een boom geveld.

En tja, dat kan wel onrechtmatig zijn, maar feit is dat er een open plek is. De situatie kan eigenlijk niet meer ongedaan worden gemaakt.

Wat kun je nou in zo'n geval ondernemen? En ben je als zijburen eigenlijk wel belanghebbende?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dat kappen zonder vergunning strafbaar is gesteld (in de APV denk ik dan?) kun je de buurman aanhouden indien je hem op heterdaad betrapt. Als je dat op tijd doet is de boom nog niet om. Hiervoor hoef je niet belanghebbende te zijn.

Als het eenmaal gebeurd is kan het moeilijk ongedaan gemaakt worden. Als het kappen inderdaad strafbaar was kun je aangifte doen. Of anders de gemeente waarschuwen zodat misschien een bestuurlijke boete kan worden opgelegd.

Het zijn van belanghebbende lijkt me hier alleen van belang voor de vergunningverlening. Als de zijburen zicht hebben op de boom zullen ze vast belanghebbende zijn. Misschien ook op basis van het afstandscriterium, maar precies weet ik dat niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Hij is inmiddels helemaal verdwenen ....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder kapvergunning is de dader strafbaar op grond van art 4.4.2 juncto art 6.1 APV Rotterdam.
Quote:
...wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik had zelf ook al de z.g. bomenpararaaf gevonden. Sanctie staat er niet bij. Het lijkt me wel aardig om te verzoeken wederom een boom te plaatsen, liefst van dezelfde grootte ... Wink (in casu een gouden regen van geloof ik zo'n 100 jaar oud, iets van 6-7 meter hoog)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Xman83

Xman83

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ow misschien is zo'n boom in de bonus bij de AH (om ff geen reclame te maken: edah, c1000). Laughing

Ik had gehoord van een 'verzoek tot handhaving' aan de gemeente ,maar dat is hier niet handig want dat duurd ook te lang voor een boom Confused.

Als er netjes een kapvergunning was aangevraagd had je je kunnen aanmelden als belanghebbende en kan je een voorlopige voorziening aanvragen. Dacht dat zoiets speciaal er was voor dit soort gevallen. Maar dat is hierboven al gezegd.
_________________
It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.

Sir Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ja, ik had zelf ook al de z.g. bomenpararaaf gevonden. Sanctie staat er niet bij. Het lijkt me wel aardig om te verzoeken wederom een boom te plaatsen, liefst van dezelfde grootte ... Wink (in casu een gouden regen van geloof ik zo'n 100 jaar oud, iets van 6-7 meter hoog)

Sanctie dus in art 6.1, tenzij je niet onder de Rotterdamse APV valt.

Bij zo'n boom zou ik toch serieus overwegen aangifte te doen (of je benedenbuurvrouw op die mogelijkheid te wijzen).

De gemeente Den Haag heeft een bomendepot. In december viel ergens een boom om, daar staat nu een "nieuwe". Zie hier.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee, echt super dat je zo meezoekt! Het is inderdaad gemeente Rotterdam en dan weer een deelgemeente.

Ik zat nog wat door te denken over de mogelijkheid van aanhouden in kwesties als deze. In dit geval stond iemand deels op zijn eigen terrein (achtertuin), deels op het terrein van de "kerk" achter ons. In elk geval een plek waar je zelf dus niet bij kunt. Geldt roepen "Ik houd u aan" ook als aanhouden? Hoe gaat zo'n burgeraanhouding eigenlijk? Mag je iemand evt. vastpakken, beletten dat hij verder gaat? Het lijkt me dat daar alleen maar nare toestanden uit voortkomen (helemaal in gevallen als deze, warin een van de partijen met een zaag en touwen staat... hihi...)

En is de politie wel verplicht te komen als jij meedeelt dat je iemand hebt aangehouden? Hoe moet je hem/haar anders overdragen aan de autoriteiten?

Hm, het staat allemaal leuk in de wet, maar dat was mede reden om deze situatie te posten: de uitwerking in de praktijk is vaak nog niet zo makkelijk..... Zo weigerde het centrale meldnummer volgens buurvrouw door te verbinden met de wijkagent, terwijl zo iemand in een situatie als deze best goede diensten kan bewijzen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou wel denken dat de politie de plicht heeft even langs te komen, tenzij er elders meer dringende zaken gebeuren. Het is toch best een serieuze vorm van vandalisme. Een boom is niet zomaar vervangen, een ingeslagen ruit bijvoorbeeld wel.

Roepen "ik houd u aan" kan wel, maar helpt de boom niet. Aanhouden door iemand vast te pakken en op te sluiten is toegestaan (mits op heterdaad en voldoende zuurstof etc.), dus iemand op die manier verhinderen zijn daad te voltooien lijkt me in orde.

Het betreden van de tuin is geen probleem, zie art 55 lid 1 Sv.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 03 jun 2006 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betreden van de tuin is hier praktisch lastig. Je komt er gewoon niet bij, tenzij je door die "kerk" of zijn woning heen komt.

Buuv had misschien beter kunnen roepen: "Er wordt hier een moord gepleegd" (op een boom, maar toch ... Wink ) Verder heeft de politie het hier druk met andere zaken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 04 jun 2006 3:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals al gezegd...staat wel leuk en aardig in de wet en APV, maar in de praktijk komt er helaas weinig van terecht. Dat meneer de wijkagent niet langs kwam, of geeneens doorverbonden werd is helaas sprekend voor de aandacht dat men schenkt aan zoiets prachtigs als een boom.

Ik vind het heel erg jammer dat de boom weg is. Ik weet niet van jullie mensen, maar ik voel dit alsof iemand dood is Crying or Very sad

Als het aan mij zou liggen, zou ik de moordenaar erg graag willen helpen aan een superhoge boete...maarja...ben nu iets te gevoelsmatig bezig denk ik... Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: zo 04 jun 2006 8:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

www.bomenstichting.nl biedt hierin ook uitgebreide informatie.

In Rotterdam is het kappen zonder vergunning dus inderdaad strafbaar gesteld. In Almere is dat niet zo. Daar mag je alles kappen mits het op je eigen grond staat en NIET binnen twee meter van de erfgrens met je buur. Op het moment dat de boom wel binnen die twee meter staat is je buur automatisch mede-eigenaar van de boom en mag je niet zomaar kappen. Toevallig laatst zo'n akkefietje bij de hand gehad.

Wat Volento betreft, ik weet niet of je serieus bent of een grapje maakt Embarassed maar ik voel het zo wel. Ik ben dan ook voor een kapvergunning. Niet dat ik nou nooit een boom heb omgezaagd maar het is werkelijk triest om te zien hoe er hier in Nederland met de meest prachtige bomen wordt omgegaan. Bomen verdienen respect. Zeker de 200-jaar oude prachtige bomen die je af en toe tegenkomt Crying or Very sad
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: zo 04 jun 2006 8:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

O ja, ik zou dus wel aangifte doen. Maar bij dat akkefietje wat ik dus laatst had moest ik de persoon er wel op wijzen dat hij bewijs diende te hebben dat die boom er stond en ook de hoogte moest bewezen worden. Vraag me niet waarom.

Stond deze boom overigens op eigen grond of openbare grond? of heb ik weer niet goed gelezen Embarassed
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 04 jun 2006 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Wat Volento betreft, ik weet niet of je serieus bent of een grapje maakt Embarassed maar ik voel het zo wel.


Ik ben heel serieus Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: zo 04 jun 2006 9:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ik daar aan durf te twijfelen Twisted Evil
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds