Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan ik nog advocaat worden?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 7 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 13 mrt 2006 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, zoals ik al eerder zei kan je dan (binnen een bepaalde tijd) niet worden toegelaten tot de RAIO en ook advocatenkantoren zullen hier waarde aan hechten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 18:02    Onderwerp: Re: Kan ik nog advocaat worden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een strafblad wordt na verloop van tijd vanzelf opgeschoond, dacht ik. Maar het lijkt erop dat je niet eens een strafblad hebt.

Dit artikel geeft meer informatie. Zie hier voor meer informatie over de VOG.


quote uit dat artikel:'Toen heeft die man mij aangeklaagd en ben ik veroordeeld tot een taakstraf van twintig uur. Deze week moet ik aan de slag.'

Een uvt studente die zegt dat die junk haar heeft aangeklaagd? Haha sinds wanneer kan dat Rolling Eyes
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een uvt studente die zegt dat die junk haar heeft aangeklaagd? Haha sinds wanneer kan dat


En waarom zou dat niet kunnen????
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: zo 19 mrt 2006 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrmeester schreef:
Volgens mij heb je twee registers; eentje met een strafblad en eentje met aantekeningen, transacties ed. Daaruit kan je opmaken dat, mijns inziens, een transactie geen strafblad impliceert. Maar goed daarover verschillen de meningen nogal.


Dat was allemaal zo, totdat op 1 april 2004 de Wet en het Besluit Justitiële Gegevens in werking traden. Er is nu nog maar één register/strafblad, hoe je het ook wil noemen en dat zijn de justitiële documentatie. Gegevens van alle misdrijven en van een groot aantal overtredingen worden daar gedurende een bepaalde termijn bewaard, zelfs indien geseponeerd (uitgezonderd het sepot wegens onterecht als verdachte aangemerkt). Transacties gedaan op initatief van het OM en bepaalde transacties aangeboden door politie of KMar staan daar ook op.

Overigens zijn voor bepaalde dienstbetrekkingen geen Verklaringen omtrent het Gedrag noodzakelijk, maar worden wel de gegevens dan verstrekt. Dat geldt voor:
- functies in ambtelijke dienst die bijzondere eisen stellen aan de integriteit of verantwoordelijkheid van de betrokkene (AIVD, politie, bepaalde ambtelijke functies)
    - BOA's en functie bij rechterlijke macht of rechterlijk ambtenaar bij OM
    - bezoekers penitentiaire inrichting, tbs-kliniek etc
    - functies bij bepaalde financiële instanties (AFM, De Nederlandsche Bank)
    - Beveiliging bij KLM en SDU Identification
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mrmeester



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
mrmeester schreef:
Volgens mij heb je twee registers; eentje met een strafblad en eentje met aantekeningen, transacties ed. Daaruit kan je opmaken dat, mijns inziens, een transactie geen strafblad impliceert. Maar goed daarover verschillen de meningen nogal.



Overigens zijn voor bepaalde dienstbetrekkingen geen Verklaringen omtrent het Gedrag noodzakelijk, maar worden wel de gegevens dan verstrekt.
Dus komt het op hetzelfde neer toch als gegevens toch worden verstrekt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jep alleen is hier sprake van directe verstrekking waarvoor je wel toestemming moet geven bij sollicitatie. Er wordt dus niet beoordeeld welke gegevens men dan wel of niet verstrekt, maar alles.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
russel



Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: za 25 mrt 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de tijd dat ik nog bij de politie werkte en toegang had tot opsporingssystemen en antecedenten kon natrekken, krijg je idd alles te zien, ook als er geseponeerd is. Ook je eventuele overtredingen kunnen op gevraagd worden.

Maar wellicht kun je het natrekken door naar de politie te gaan en je te legitimeren en te vragen om een verklaring van goed gedrag. Dan wordt er in het systeem gekeken en een uitdraai gemaakt, weet je meteen of er al opgeschoond is. Wellicht moet je het officieel aanvragen inmiddels, dat hoefde toen niet, maar als het voor een sollicitatie is voor een advokaten functie zullen ze dat niet zomaar weigeren. Als daar niets op vermeld staat, dan kan ik mij niet voorstellen dat er wat te zien valt.

Bij de politie als antecedenten gaan ze heel diep, maar voor je 18e en het is niet te ernstig, knijpen ze een oogje dicht, maar dan ook alleen als je het eerlijk vermeld en niet als je het verzwijgt en het komt toch uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 25 mrt 2006 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet eenvoudiger om gewoon een uitdraai te vragen? Ik neem aan dat je hier recht op hebt net zoals bij andere registers met persoonsgegevens. Of geldt hier een uitzondering?

Mijn ervaring is dat je voor een verklaring van goed gedrag moet kunnen aantonen waarvoor je haar nodig hebt. En kun je dat, dan zul je zo'n verklaring vermoedelijk ook wel krijgen als er wat lichte overtredingen geregistreerd staan. Dus veel zegt dat allemaal niet.

Even de wet erop nageslagen. Inderdaad kun je Onze Minister op basis van artikel 18 vragen wat er precies is vastgelegd. Lid 2 bepaalt dat hij je geen uitdraai zal verstrekken. Of dit betekent dat Donner je persoonlijk zal bellen weet ik niet Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 25 mrt 2006 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mijn ervaring is dat je voor een verklaring van goed gedrag moet kunnen aantonen waarvoor je haar nodig hebt. En kun je dat, dan zul je zo'n verklaring vermoedelijk ook wel krijgen als er wat lichte overtredingen geregistreerd staan.


Klopt. Men kijkt naar wat er aan documentatie staat en of dat een bezwaar zou zijn voor bijvoorbeeld het vervullen van een bepaalde functie. Voorbeeld: pedofiel die weinig kans maakt op verklaring van goed gedrag voor werken als leerkracht op een basisschool.

Bij wat zwaardere overtredingen (of zelfs dingen die als misdrijf te boek staan) krijg je hem ook nog wel hoor. Wink Het hangt er gewoon van af waarvoor je het nodig hebt. Maar kan me voorstellen dat ze je dan niet aannemen bij de politie of de rechterlijke macht.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 25 mrt 2006 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Voorbeeld: pedofiel die weinig kans maakt op verklaring van goed gedrag voor werken als leerkracht op een basisschool.

Om precies te zijn: veroordeelde pedofiel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:
Voorbeeld: pedofiel die weinig kans maakt op verklaring van goed gedrag voor werken als leerkracht op een basisschool.

Om precies te zijn: veroordeelde pedofiel.


Beetje flauw, maar om nog preciezer te zijn veroordeelde pedoseksueel (maar duik nu wel heel diep de forensische psychiatrie in).

Wat betreft het opvragen van gegevens die van je geregistreerd zijn, kan je het beste een verzoek sturen naar de privacyfunctionaris van het regionale korps. Dan gaat het om wat opgenomen is in de politieregisters.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 2:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt helemaal gelijk! Het kan zelfs nog preciezer: een persoon veroordeeld voor een pedoseksueel delict. Zo'n persoon schijnt vaak niet eens pedofiel te zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 26 mrt 2006 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

offtopic, maar wel belangrijk: Heren, dank voor de herinnering aan het gegeven dat je je juist als jurist heel precies moet uitdrukken. Ik probeer er op te letten, maar het gaat dus nog niet altijd goed. En dan is het fijn als anderen je even helpen in de poging het doel te bereiken. Good
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
blackdiamond






Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 86


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 0:42    Onderwerp: Re: Kan ik nog advocaat worden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Studiosus schreef:
Beste juristen,

Na het afronden van mijn studie wil ik advocaat worden. Kan iemand mij vertellen wat nou wettelijk gezien reden is voor zo'n advocatenkantoor om mij niet aan te nemen. Zonder in details te treden: In het verleden heb ik wel eens verzuimd om mij aan enkele bepalingen uit het wetboek van strafrecht te houden. Dit was helaas al in mijn volwassene tijd. Ik heb destijds een schikking geregeld en als het goed is heb ik geen strafblad. Ik heb geen idee wat er op dit moment in een ander (justitieel) register staat, dus wat er over mij op te vragen is.

Ik begrijp dat het voor jullie makkelijker zou zijn als ik precies zou vertellen wat er gebeurd is, dit vertel ik echter liever niet op een forum.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Alvast bedankt


Nou als je niemand vermoord hebt of je schuldig hebt gemaakt aan zware mishandeling, drugssmokkel, heling, prostitutie etc etc dan komt t wel goed met je ha ha ha ha.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prostitutie is toch niet strafbaar
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 7 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds