Content Syndication
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Apetaartje
Leeftijd: 34 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 15
|
Geplaatst: do 12 mrt 2015 22:01 Onderwerp: Intrekken richtlijn, en dan? |
|
|
Hoi,
'Als de Unie besluit om een richtlijn in te trekken die de voorwaarden voor de productie en verkoop van flessen voor zuigelingen harmoniseert op de interne markt, betekent dit dan dat deze producten compleet ongereguleerd zijn en vrij zullen circuleren?'
Ik kan niet eens de procedure voor het intrekken van een richtlijn vinden. Laat staan wat er vervolgens met die producten gebeurt... Please help |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: za 14 mrt 2015 16:52 Onderwerp: Re: Intrekken richtlijn, en dan? |
|
|
Apetaartje schreef: | Hoi,
'Als de Unie besluit om een richtlijn in te trekken die de voorwaarden voor de productie en verkoop van flessen voor zuigelingen harmoniseert op de interne markt, betekent dit dan dat deze producten compleet ongereguleerd zijn en vrij zullen circuleren?'
Ik kan niet eens de procedure voor het intrekken van een richtlijn vinden. Laat staan wat er vervolgens met die producten gebeurt... Please help |
Het intrekken of wijzigen van wetgeving gebeurt in de regel door het aannemen van nieuwe wetgeving op hetzelfde niveau. Als de Nederlandse formele wetgever een wet intrekt, doet hij dat via een nieuwe wet waarin staat dat de oude wordt ingetrokken. Met Europese richtlijnen zal het niet anders zijn.
Meestal zal een richtlijn zijn omgezet in nationale wetgeving. Een wijziging (inclusief intrekking) van de richtlijn zal in beginsel geen directe gevolgen hebben voor die nationale wetgeving. Dus het is een goede vraag wat nu eigenlijk de gevolgen zijn van de intrekking.
Ik kan me voorstellen dat de richtlijn waarbij is besloten om de oude richtlijn in te trekken ook aangeeft per wanneer die nieuwe richtlijn moet zijn geïmplementeerd. Dat zou dan de lidstaten op een bepaalde manier de opdracht geven om de nationale omzettingswetgeving in te trekken. Aan de andere kant mag een lidstaat natuurlijk zelf wetten aannemen (en dan zeg ik: ook in stand laten), in ieder geval zolang er geen strijd is met EU-recht.
In het geval van regels voor de productie en verkoop van flessen voor zuigelingen zou de bestaande nationale wetgeving na het wegvallen van de wetgeving wellicht in conflict kunnen zijn met het EU-Verdrag (vrij verkeer van goederen bijvoorbeeld).
Een gerelateerde vraag: wat gebeurt er met nationale omzettingswetgeving als een richtlijn na een door een nationale rechter gestelde prejudiciële vraag door het HvJ EU vernietigd wordt? Heeft een burger überhaupt belang bij het voorleggen van een vraag aan het HvJ EU ten aanzien van de verenigbaarheid van een richtlijn met het EU-Verdrag, als hij na vernietiging van de richtlijn nog gewoon te maken heeft met de nationale wetgeving? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|