Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inbreuk op handelsnaam, wat te doen?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fiore



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 21:42    Onderwerp: Inbreuk op handelsnaam, wat te doen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb sinds maart 2004 een winkel onder een bepaalde naam op de Veluwe. Nu is er een duits concern dat onder onze naam een retailformule opstart voor precies dezelfde winkels als wat wij zijn. Dus wij verkopen dezelfde soort goederen en diensten als wat deze retailformule gaat doen. Wij hebben heel veel moeite gedaan en tijd in gestoken om naamsbekendheid te krijgen en op te bouwen voor deze naam. Landelijke advertenties in vakbladen, banners op branchegerelateerde consumenten sites. lokale advertenties, 2 domeinnamen in NL, iedere maand een full colour 4 pagina tellende nieuwsbrief per post en per e-mail enz.

Mijn vraag:
Kunnen ze dit zomaar doen? Ik heb vandaag direct maar even een aanvraag ingediend om ons merk te deponeren (als dit helpt in ieder geval).
Ik wil graag verweer voeren. Ze aanmanen dat ze dit niet mogen doen en dat ze hun naam onmiddelijk van de markt moeten verwijderen?
Forse schadevergoeding eisen als ze dit wel gaan doen.

Wat zijn mijn opties: schadevergoeding, uitkoop?

Heeft iemand voor mij een standaard brief voor de eerste aanmaning?

Alvast heel erg bedankt.


Fiore
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht word je al beschermd door de Handelsnaamwet.

artikel 5 schreef:
Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

De vraag is dus: is er voor het publiek verwarring te duchten, gezien de aard en de vestingsplaats van beide ondernemingen. Je geeft aan dat het om ondernemingen van dezelfde aard gaat. Blijft over de plaats.

Jouw winkel is op de Veluwe gevestigd. Is het Duitse concern ook op de Veluwe actief? Of heeft jouw winkel een landelijk bereik en is het Duitse concern in Nederland actief? Dan kun je denk ik met succes een beroep doen op art 5 Handelsnaamwet. Dit kan op grond van art 6 Handelsnaamwet dmv een verzoekschrift bij de kantonrechter.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
fiore



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn winkel zit op de Veluwe, alleen hebben we klanten uit heel Nederland en soms zelfs België. Dit is ook aantoonbaar in onze klantenadministratie en in de adressen voor de aanmeldingen van onze nieuwsbrief. We staan met banners op 2 grote landelijke forums. We hebben een website (uiteraard landelijk) en adverteren ook landelijk in gerichte interest bladen. Al met al werken we dus landelijk. En het Duitse concern gaat dus een winkelformule neerzetten over heel Nederland met onze naam. En dus ook op de Veluwe.

Sta ik dan sterk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

fiore schreef:
Sta ik dan sterk?

Dat ligt eraan hoe diep uw zakken zijn en hoe diep die van het Duitse bedrijf.

Ik heb zelf, lang geleden, een keer met hetzelfde bijltje gehakt en de boel toen geschikt.

Het lijkt me in ieder geval, bij deze voorstelling van zaken, duidelijk dat u zeker een punt hebt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 06 jan 2007 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het deponeren van het merk kan overigens ook zijn nut hebben. Een merk heeft sowieso werking voor heel Nederland, en is in het algemeen 'sterker' dan een handelsnaam. Wel is de werking van het merk misschien wat meer gebonden aan de categorie waarin het is verleend. En namen die beschrijvend zijn kunnen niet als merk worden gedeponeerd (bijv. "Aardappelhandel De Vries en zn." voor een aardappelhandel).

Maar op basis van wat je vertelt lijkt me een beroep op de Handelsnaamwet al behoorlijk kansrijk. Als het je echt serieus is, raad ik wel aan een deskundig advocaat in de armen te nemen, ook al kun je het in theorie op basis van art 6 Handelsnaamwet (verzoekschriftprocedure bij de kantonrechter) helemaal zelf af.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
fiore



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 07 jan 2007 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie wel voor jullie reacties.

A.s. maandag heb ik een afspraak met een advocaat om een brief te laten schrijven naar het bedrijf dat we ons beroepen op de handelsnaamwet. Als we daarna niet tot een gezamelijke oplossing kunnen komen dan spannen we een zaak aan bij het kantongerecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dAAb

dAAb

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 137


BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ls,
Hoe is het afgelopen?
gr D.
_________________
..:: Fris Fruitig & Gezond ::..
- [Jus Talionis] -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
(c)



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zal de rechter onderzoeken indien er 2 ondernemingen zijn in dezelfde branche en de handelsnamen op elkaar lijken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds