Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 13:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huwlijksreportage & eigendom foto's
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Andreej



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:00    Onderwerp: Huwlijksreportage & eigendom foto's Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ik heb een half jaar geleden mezelf aangeboden om een huwlijksreportage te maken van van het huwlijk van een stel.
Ik ben geen fotograaf. Na de fotoreportage van 400 foto's compleet op DVD gezet te hebben als diashow & gratis aangeboden te hebben aan dit stel, eisen de twee de originele digitale foto's op, omdat ze van die DVD geen afdrukken kunnen maken. Ik weiger dit af te geven.

Nu willen ze dit juridisch aanvechten, om zodoende toch de fotos te kunnen opeisen.

Kunnen ze dit uberhaupt?
Mijn vraag is hoe sterk sta ik juridisch gezien?
En welke gevolgen zou het kunnen hebben als ik de foto's kwijt ben of per ongelukt van hardeschijf gewist heb?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er mist volgens mij nog iets over dat jullie niet tot een overeenkomst konden komen over de prijs van de originele digital foto's, of iets dergelijks.

Wat is er een half jaar geleden precies afgesproken?

Als jij jouw deel van de afspraken bent nagekomen, kunnen ze je niets maken. Ik zou die foto's voorlopig maar bewaren, misschien willen ze er nog eens voor betalen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je op geen enkele wijze een vergoeding voor je gefotografeer ontvangen?

En wat is je reden om de digitale foto's niet te willen geven?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Andreej



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides

Ik heb mondeling afgesproken: het werk-, dus het fotograferen gratis te doen. Maar over de afdrukken is nooit gesproken.
En de DVD vroeg ik 10 euro voor(materiaalkosten), maar die hebben ze me nooit betaald. Vandaar de weerzin om te originelen af te staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andreej schreef:
Ik heb mondeling afgesproken: het werk-, dus het fotograferen gratis te doen.

Dan zul je je daar aan moeten houden, en zul je een kopie van de originelen moeten geven. (Ik neem aan dat je vriend of familie van bruid of bruidegom bent?)

Quote:
En de DVD vroeg ik 10 euro voor(materiaalkosten), maar die hebben ze me nooit betaald.

Waarom heb je ze die DVD met diashow gegeven in plaats van de printbare originelen? Om de mogelijkheid te behouden om er nog geld mee te verdienen?

Aangezien om het om 10 euro gaat, zou ik maar proberen om die originelen te geven in ruil voor die paar euro's die het je heeft gekost. Originelen vernietigen zou wel erg kinderachtig van je zijn en kan je mogelijk nog zuur opbreken. Dat is het niet waard.

Ik zie trouwens dat je die DVD "gratis" hebt aangeboden, maar er dus wel over klaagt dat er niet voor betaald is. Er spelen hier vast en zeker hele andere zaken op de achtergrond.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Andreej



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die DVD bestempel ik maar als 'gratis', omdat ik dat geld toch niet krijg.
Waar het mij om gaat is, als 'fotograaf' maak je de foto's dan zijn de foto's toch eigendom van de maker en die kan er mee doen wat i wil? en kan een ander de fotos toch niet opeisen? of zie ik dat verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andreej schreef:
Waar het mij om gaat is, als 'fotograaf' maak je de foto's dan zijn de foto's toch eigendom van de maker en die kan er mee doen wat i wil? en kan een ander de fotos toch niet opeisen? of zie ik dat verkeerd?

Je ziet het goed dat jij rechthebbende op het auteursrecht bent.

Je ziet het fout dat jij niet gebonden zou zijn door de afspraak om op die dag gratis te fotograferen. Als je dat zo afspreekt hoort daar uiteraard bij dat je ook gratis, of hooguit tegen vergoeding van de kopieerkosten, een DVD met de originelen afgeeft. Als je dat zo niet had bedoeld, dan had je maar duidelijk moeten afspreken wat je wél in gedachten had.

Op basis van die afspraak kan het bruidspaar de foto's inderdaad opeisen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Andreej



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 08 jan 2008 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, duidelijke taal. Bedankt voor je reactie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2008 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Andreej schreef:
als 'fotograaf' maak je de foto's dan zijn de foto's toch eigendom van de maker en die kan er mee doen wat i wil? en kan een ander de fotos toch niet opeisen? of zie ik dat verkeerd?


Je mag er niet zomaar mee doen wat je wilt. De mensen die op die foto staan hebben ook portretrecht. Zij moeten wel met gebruik instemmen. Daarnaast: wat wou je met de foto;s doen van een trouwerij? Verkopen aan een derde? Wink

Fotografen hebben daarom doorgaans een standaardovereenkomstje liggen dat getekend wordt voordat de foto's gemaakt worden.

Ik ben het overigens ook wel eens met Bona fides.....als je afspreekt te fotograferen had je van te voren ook in moeten schatten dat ze graag afdrukken wilden voor een fotolijstje of een trouwalbum. Wat dat betreft zal het een welles-niettus kwestie worden die je beter had kunnen voorkomen door duidelijke afspraken maken.

Wil je hier echt een 'zaak' van maken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 12 jan 2008 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kinderachtig gedoe. Eerst op amicale basis aanbieden iets gratis of tegen kostprijs te doen, en daarna spatjes maken. Het lijkt wel bijna chantage, en dat kan geld gaan kosten. Annemarieke heeft groot gelijk. De amateurfotograaf mag er, evenals de vakfotograaf, niet mee doen wat hij wil.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 12 jan 2008 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht ten overvloede lijkt me een verwijzing naar het Haviltex-arrest op zijn plaats. Onder andere uit dit arrest is de volgende regel over het uitleggen van overeenkomsten (afspraken) tot stand gekomen:
Quote:

Het komt aan op de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan het afgesprokene mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten.


Op basis hiervan zijn de meningen van de vorige posters niet louter meningen maar daadwerkelijk gefundeerd. Je mag verwachten dat je niet enkel foto's neemt om ze daarna niet af te staan. Het bruidspaar heeft immers door jouw aanbod geen andere fotograaf in dienst genomen of anderszins zorg kunnen dragen dat er foto's worden genomen (mocht dit niet waar zijn dan geldt het voorgaande alsnog).

Wanneer er niet duidelijk afspraken zijn gemaakt denk ik wel dat je mag verwachten dat het bruidspaar de kostprijs van eventuele afdrukken moet betalen. Maar als het digitale bestanden zijn (digitale camera) dan is van kosten geen sprake, hooguit van een dvd-tje.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2008 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als Andreej na deze discussie geen backup heeft gemaakt en hij de foto's zg. per ongeluk wist op de harde schijf verdient hij een claim
wegens onzorgvuldig handelen en ontstane immateriele schade.

Gelukkig ben ik al getrouwd dus heb ik geen amateur trouwfotograaf meer nodig.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 jan 2008 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar hij heeft toch wel recht op dat tientje voor de DVD? Wink
(Ik vind het bruidspaar hier ook niet zo heel erg fatsoenlijk handelen)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2008 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker, plus rente, plus € 0,44 postzegel. Maar als dit alles na een half jaar speelt zullen we wellicht niet over alle relevante info beschikken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds