Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 13 mei 2024 15:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp bij stelling inzake pijlers democratische structuur EU
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 3:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Volgens mij is het jou meer te doen om legitimniteit in politicologische zin dan in juridische zin.
Meer in sociologische zin dan, maar dat lijkt me in bredere zin in dit debat haarkloverij

Duch schreef:
Het feit dat bij de verkiezingen van het EP maar 45% van de burgers op komt lijkt me een goede aanzijwing voor de zwakke legitimatie van dat orgaan.
Datzelfde feit wordt door velen ook gezien als een aanwijzing dat het EP te weinig te zeggen heeft en dus kennelijk niet/minder relevant zou zijn. Een beetje kip-ei problematiek vrees ik.

Duch schreef:
Volgens mij moet je vermijden normen uit feiten af te leiden
Het zal aan mijn beta-achtergrond liggen. Normen dien je echter juist uit feiten af te leiden. Waarvan anders? Uit abstracte constructies? Dat gaat wellicht deels nog op in de theoretische natuur- en wiskunde, maar in het juridische allesbehalve. Juist in het juridische dienen normen afgeleid te worden uit feiten c.q. gevoelens en vervolgens naar een algemene norm geabstraheerd te worden om hanteerbaar te zijn. Casuïstiek c.q. willekeur hebben we niks aan, abstracte constructies die niet (meer) met de werkelijkheid corresponderen nog veel minder.

Duch schreef:
Zo'n fictie is in dit geval bijvoorveeld dat besluitvorming bij unanimiteit consensus meebrengt, hetgeen op zijn beurt democratsiche legitmatie over de band van de nationale parlementen meebrengt.
Als jurist weet je natuurlijk ook dat juist ficties openstaan voor tegenbewijs. We nemen aan dat het zo is, tenzij ... Tegenbewijs valt bijvoorbeeld te leveren door middel van referenda.

Duch schreef:
Weet je trouwens heel zeker dat er in de derde pijler veel bij gekwalificeerde meerderheid wordt besloten? Ik ben daar nog niet zo in thuis, maar ik dacht juist dat in de derde pijler (zo ongeveer) alles bij unanimiteit besloten wordt.
Ik zou zeggen; lees artikel 34 van het EU verdrag maar eens goed. En dan met name lid 2 sub d laatste volzin. Juridisch, als je gaat tellen, heb je gelijk, praktisch heb je zeer ongelijk aangezien de meeste zaken die burgers aangaan en die ook (ook en vooral juridisch) daadwerkelijk relevant zijn, uitvoeringsbesluiten zijn.

En voorts beledig ik zo nu en dan, te pas en te onpas, overal mensen. Maar omdat ik ervan uitga dat de meeste mensen op zich wel ok zijn ga ik er meestal maar van uit dat ze gewoon dom zijn en beperk ik me tot die constatering. Twisted Evil
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Duch schreef:
Het feit dat bij de verkiezingen van het EP maar 45% van de burgers op komt lijkt me een goede aanzijwing voor de zwakke legitimatie van dat orgaan.
Datzelfde feit wordt door velen ook gezien als een aanwijzing dat het EP te weinig te zeggen heeft en dus kennelijk niet/minder relevant zou zijn. Een beetje kip-ei problematiek vrees ik.

Dat lijkt me onjuist. Als je de geschiedenis van het EP bekijkt zie je dat het EP steeds meer bevoegdheden heeft gekregen, terwijl de opkomstcijfers bleven dalen. Kennelijk heeft de opkomst dus niet al te veel te maken met de bevoegdheden van het parlement. Het lijkt me zo dat bevoegdheidsuitbreiding van het EP pas effect heeft op de opkomst als het EP een heel andere 'constitutionele positie' krijgt. Een waarin het daadwerkelijk de politieke agenda kan bepalen.

Marco Knol schreef:
Het zal aan mijn beta-achtergrond liggen. Normen dien je echter juist uit feiten af te leiden. Waarvan anders? Uit abstracte constructies? Dat gaat wellicht deels nog op in de theoretische natuur- en wiskunde, maar in het juridische allesbehalve. Juist in het juridische dienen normen afgeleid te worden uit feiten c.q. gevoelens en vervolgens naar een algemene norm geabstraheerd te worden om hanteerbaar te zijn. Casuïstiek c.q. willekeur hebben we niks aan, abstracte constructies die niet (meer) met de werkelijkheid corresponderen nog veel minder.

Dat is nu juist het grote probleem. Ik zou zeggen, bestudeer Kelsen. Die is namelijk een van de grote voorvechters van het idee dat normen niet uit feiten kunnen worden afgeleid. Een standaardvoorbeeld in deze richting is dat uit het feit dat zeer veel mensen zich niet houden aan het verbod om door rood licht te rijden, niet kan worden afgeleid dat de norm minder gelding zou hebben. De vraag waaruit dan wel is inderdaad een moeilijke. De twee 'standaard-antwoorden' zijn: Uit de Grundnorm (Kelsen) of uit de wil van de soeverein (o.a. Rousseau). Casuïstiek, willekeur en gevoelens hebben hier overigens niets mee te maken. Je wil uiteindelijk kunnen uitleggen waarom het normatief zo is dat je je aan de regels moet houden. Daarbij heb je zelfs aan feiten niets als je beweert dat je dat doet vanwege bedreiging met geweld door anderen. Het feit dat je anders met geweld te maken krijgt, zegt niets over de norrm dat je zou moten buigen voor geweld.

Marco Knol schreef:
Als jurist weet je natuurlijk ook dat juist ficties openstaan voor tegenbewijs. We nemen aan dat het zo is, tenzij ... Tegenbewijs valt bijvoorbeeld te leveren door middel van referenda.

Bij mijn weten doen we in het recht niet aan tegenbewijs van ficties. We kunnen hooguit besluiten een fictie los te laten. 'Bewijs' leveren is in het recht echter altijd subjectief. Rechtswetenschap is namelijk een subjectieve wetenscha, waarin potentieel altijd alles ter discussie kan worden gesteld. Daarin onderscheid recht zich o.a. van betawetenschap. Referenda bewijzen juridisch gezien dus niets. Ze leveren hooguit het feit op dat burgers anders denken over een verdrag dat parlementariërs. Daarmee is echter nog niets gezegd over wat je daarmee moet. Zeker niet dat het parlement vervolgens conform de wensen van de burgers zou moeten handelen. Legitimatie is namelijk iets anders dan precies doen wat de burger wil. zou het hetzelfde zijn, dan zouden we immers het beste overal een referendum over kunnen houden.

Marco Knol schreef:
Ik zou zeggen; lees artikel 34 van het EU verdrag maar eens goed. En dan met name lid 2 sub d laatste volzin. Juridisch, als je gaat tellen, heb je gelijk, praktisch heb je zeer ongelijk aangezien de meeste zaken die burgers aangaan en die ook (ook en vooral juridisch) daadwerkelijk relevant zijn, uitvoeringsbesluiten zijn.

Uit dit artikel kan ik niet afleiden welke besluiten er allemaal op welke basis genomen worden, en dus kom ik er later nog wel een keer achter hoe die verdeling precies ligt.

Marco Knol schreef:
En voorts beledig ik zo nu en dan, te pas en te onpas, overal mensen. Maar omdat ik ervan uitga dat de meeste mensen op zich wel ok zijn ga ik er meestal maar van uit dat ze gewoon dom zijn en beperk ik me tot die constatering. Twisted Evil

Op basis van wat je hier zegt constateer ik dat je een asociaal en arrogant persoon bent.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds