Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerιe
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 12:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huis waar ik beslag op heb wordt verkocht
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sanne1984



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 22:24    Onderwerp: Huis waar ik beslag op heb wordt verkocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vordering van € 50.000 op een ex partner. Hiervoor heb ik beslag gelelgd op zijn huis, dat een overwaarde heeft van ruim € 150.000,--. Ook iemand anders heeft een beslag op zijn huis liggen van € 45.000,--. De bank waar de hypotheek loopt heeft de executie van de woning overgenomen. Op de woning rust een hypotheek van € 300.000,--.

Nu heeft deze ex partner zijn huis verkocht aan een familielid voor € 300.000,--. De bank is daarmee akkoord gegaan begreep ik van dat familielid.

Op 27 juni zou de zaak voor de rechter komen en 100% zeker zouden wij dan ook executie beslag hebben gekregen.

Kan en mag dit? Nu vissen zowel ik als die andere persoon achter het net.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 23:34    Onderwerp: Re: Huis waar ik beslag op heb wordt verkocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

sanne1984 schreef:
Op 27 juni zou de zaak voor de rechter komen

Welke zaak heb je het hier over? Waarom is de zitting niet doorgegaan?

Quote:
en 100% zeker zouden wij dan ook executie beslag hebben gekregen.

Je had toch al beslag gelegd? Of was dat conservatoir beslag?

Quote:
Kan en mag dit?

Zie art. 3:268 lid 2 BW:
Quote:
Op verzoek van de hypotheekhouder of de hypotheekgever kan de voorzieningenrechter van de rechtbank bepalen dat de verkoop ondershands zal geschieden bij een overeenkomst die hem bij het verzoek ter goedkeuring wordt voorgelegd. Indien door de hypotheekgever of door een hypotheekhouder, beslaglegger of beperkt gerechtigde, die bij een hogere opbrengst van het goed belang heeft, voor de afloop van de behandeling van het verzoek aan de voorzieningenrechter een gunstiger aanbod wordt voorgelegd, kan deze bepalen dat de verkoop overeenkomstig dit aanbod zal geschieden.

De voorzieningenrechter moet dus goedkeuring verlenen. Ben je niet blij met de opbrengst, dan kun je zelf een beter aanbod doen. Als jij meent dat het huis in een executieveiling ruim € 450.000 op zal brengen, dan kun je zeg € 310.000 bieden en ruim € 140.000 winst maken. Van die € 310.000 gaat dan (dacht ik) € 300.000 naar de bank, € 5.000 naar de andere schuldeiser, € 5.000 naar jou, en je houdt een vordering van € 45.000 op de schuldenaar.

Maar baseer je op dat het huis € 450.000 waard is? Als dat op het moment de "marktwaarde" zou zijn (zodat het huis in de huidige "markt" tegen die prijs volstrekt onverkoopbaar is), dan zou € 300.000 helemaal geen slechte opbrengst zijn in een executieveiling.

In ieder geval zal de rechter je horen alvorens de onderhandse verkoop goed te keuren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sanne1984



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 05 jul 2011 23:47    Onderwerp: Re: Huis waar ik beslag op heb wordt verkocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
sanne1984 schreef:
Op 27 juni zou de zaak voor de rechter komen

Welke zaak heb je het hier over? Waarom is de zitting niet doorgegaan?
Sorry lettertje verkeer..het is 27 juli.

Quote:
en 100% zeker zouden wij dan ook executie beslag hebben gekregen.

Je had toch al beslag gelegd? Of was dat conservatoir beslag?

Ik had executiebeslag voor 3 vonnissen. In kort geding van de tegenpartij in mei moest ik voor 1 vonnis de beslagen opheffen maar twee andere bleef executie beslag. Ik heb voor de ene zaak spoed appιl op 28 juli. Maar voor de andere 2 nog excecutie. De andere partij heeft conservatoir beslag en heeft voor de zekerheid beslag gelegd op het door mij al geοnde bedrag.

Quote:
Kan en mag dit?

Zie art. 3:268 lid 2 BW:
Quote:
Op verzoek van de hypotheekhouder of de hypotheekgever kan de voorzieningenrechter van de rechtbank bepalen dat de verkoop ondershands zal geschieden bij een overeenkomst die hem bij het verzoek ter goedkeuring wordt voorgelegd. Indien door de hypotheekgever of door een hypotheekhouder, beslaglegger of beperkt gerechtigde, die bij een hogere opbrengst van het goed belang heeft, voor de afloop van de behandeling van het verzoek aan de voorzieningenrechter een gunstiger aanbod wordt voorgelegd, kan deze bepalen dat de verkoop overeenkomstig dit aanbod zal geschieden.

De voorzieningenrechter moet dus goedkeuring verlenen. Ben je niet blij met de opbrengst, dan kun je zelf een beter aanbod doen. Als jij meent dat het huis in een executieveiling ruim € 450.000 op zal brengen, dan kun je zeg € 310.000 bieden en ruim € 140.000 winst maken. Van die € 310.000 gaat dan (dacht ik) € 300.000 naar de bank, € 5.000 naar de andere schuldeiser, € 5.000 naar jou, en je houdt een vordering van € 45.000 op de schuldenaar.

Maar baseer je op dat het huis € 450.000 waard is? Als dat op het moment de "marktwaarde" zou zijn (zodat het huis in de huidige "markt" tegen die prijs volstrekt onverkoopbaar is), dan zou € 300.000 helemaal geen slechte opbrengst zijn in een executieveiling.

In ieder geval zal de rechter je horen alvorens de onderhandse verkoop goed te keuren.


Er is een taxatierapport voor de € 450.000,--. Ik ben niet in de financiele positie om er nσg een huis bij te kopen voor € 300.000,--.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 1:43    Onderwerp: Re: Huis waar ik beslag op heb wordt verkocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

sanne1984 schreef:
Sorry lettertje verkeer..het is 27 juli.

En wat voor zitting staat er voor 27 juli dan op het programma?

Quote:
Er is een taxatierapport voor de € 450.000,--. Ik ben niet in de financiele positie om er nσg een huis bij te kopen voor € 300.000,--.

Dan is € 300.000 meer dan je kunt verwachten in een executieveiling. De opbrengst bij een executieveiling ligt gemiddeld zo'n 37 procent onder de marktwaarde (zie bijv. hier en hier). Verder is het maar de vraag wat zo'n taxatiewaarde voorstelt in de huidige markt.

In ieder geval is het duidelijk wat je mogelijkheden zijn:
- proberen de rechter te overtuigen geen goedkeuring te verlenen aan de onderhandse verkoop met het argument dat € 300.000 veel te laag is, of
- de rechter een ander aanbod voorleggen (van jou of van een ander).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sanne1984



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 11:24    Onderwerp: Re: Huis waar ik beslag op heb wordt verkocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat voor zitting staat er voor 27 juli dan op het programma?

Een kort geding dat ik aangevraagd heb omdat de tegenpartij beweert dat ik de beslagen van die ene zaak niet opgeheven heb. Hij beweert dat ik daarom dwangsommen verschuldigd ben en de deurwaarder kwam dit betekenen enkele weken terug. Wanneer ik niet binnen 2 dagen 60.000 over zou maken dan zou hij beslag leggen bij mij. Mijn deurwaarder heeft alles goed gedaan (beslagen opgeheven van die ene zaak, maar de beslagen voor de andere zaken natuurlijk niet). Dus ik moest wel een kort geding starten. Inmiddels is er nog steeds geen beslag gelegd. Maar het kort geding gaat natuurlijk wel door.

In ieder geval is het duidelijk wat je mogelijkheden zijn:
- proberen de rechter te overtuigen geen goedkeuring te verlenen aan de onderhandse verkoop met het argument dat € 300.000 veel te laag is, of
- de rechter een ander aanbod voorleggen (van jou of van een ander)

Dat is een goede...'of van een ander'. Ik kan natuurlijk ook naar een makelaar stappen en hem het verhaal vertellen. Wie weet kent die makelaar wel iemand die meer voor wil geven dan het bod van het familielid.

Bedankt voor uw reacties. Ik ben er heel erg mee geholpen.


[/i]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2011 12:02    Onderwerp: Re: Huis waar ik beslag op heb wordt verkocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

sanne1984 schreef:
Bedankt voor uw reacties. Ik ben er heel erg mee geholpen.

Gelet op de bedragen lijkt het me trouwens verstandig zijn om een advocaat om advies te vragen (en gelet op de verschillende rechtszaken heb je die al).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds