Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe een erfenis onder voorwaarde te accepteren?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kodomo



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: ma 26 jun 2006 23:37    Onderwerp: Hoe een erfenis onder voorwaarde te accepteren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb al eerder op dit forum een vraag gesteld en daar ook bruikbare antwoorden op gekregen. Nu heb ik echter een volgend probleem.
Mijn moeder is overleden. Het huis is nog niet verkocht (het is in ieder geval nog niet in de openbare verkoop geweest m.a.w. er heeft geen bord gestaan met TE KOOP erop).
Aangezien we een gezin hebben, met kinderen, wil ik niet geladen worden met een schuld (moeder bezocht geregeld gokhuizen).
Nu is me verteld om de erfenis onder voor behoud te accepteren maar hoe regel ik dat? waarvoor moet ik daar zijn?
Al vast mijn hartelijke dank voor jullie antwoorden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: di 27 jun 2006 6:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat noemen ze een beneficiaire aanvaarding. Je aanvaardt de erfenis maar onder voorwaarde dat schulden jou niet treffen. De veiligste manier dus om een erfenis te aanvaarden.

Wat je nooit moet doen is zonder meer aanvaarden. Afwijzen kan ook maar dan heb je de kans dat je helemaal niets krijgt.

Bij beneficiair kijken ze gewoon naar de schulden, betalen die evt. af met de opbrengsten en wat overblijft krijg jij mits dat dus geen schulden zijn.
_________________
*blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*

www.galathilion.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kodomo



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 27 jun 2006 7:07    Onderwerp: beneficiaire aanvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
Dat noemen ze een beneficiaire aanvaarding. Je aanvaardt de erfenis maar onder voorwaarde dat schulden jou niet treffen. De veiligste manier dus om een erfenis te aanvaarden.

Wat je nooit moet doen is zonder meer aanvaarden. Afwijzen kan ook maar dan heb je de kans dat je helemaal niets krijgt.

Bij beneficiair kijken ze gewoon naar de schulden, betalen die evt. af met de opbrengsten en wat overblijft krijg jij mits dat dus geen schulden zijn.


Waar moet ik dit regelen? Ik ben al aan het zoeken op internet. Op de ene pagina zie ik iets staan over een notaris op de andere iets over een rechtbank. Al vast bedankt voor je antwoord
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 27 jun 2006 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verklaring moet uiteindelijk terechtkomen bij de griffie van de rechtbank die bevoegd is op de plaats waar de erflater overleden is. (De plaats van het 'sterfhuis'.)
Waarschijnlijk wordt met wat jij hebt gelezen bedoeld dat de notaris zo'n verklaring ook kan doorspelen aan de griffie.
Is er nog geen contact met een notaris geweest? 't Is natuurlijk wel zo makkelijk om dat dan via hem/haar te laten lopen...
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kodomo



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 27 jun 2006 22:56    Onderwerp: Notaris Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
De verklaring moet uiteindelijk terechtkomen bij de griffie van de rechtbank die bevoegd is op de plaats waar de erflater overleden is. (De plaats van het 'sterfhuis'.)
Waarschijnlijk wordt met wat jij hebt gelezen bedoeld dat de notaris zo'n verklaring ook kan doorspelen aan de griffie.
Is er nog geen contact met een notaris geweest? 't Is natuurlijk wel zo makkelijk om dat dan via hem/haar te laten lopen...


Dank je voor je reactie.
Ik heb inmiddels contact gehad met de rechtbank. Zij sturen me een formulier toe voor de beneficiaire ervaarding. Ze gaven me ook het advies om even af te wachten met actie te ondernemen tot de notaris contact met mij zou opnemen. Ook vonden ze het verstandig om contact op te nemen met de bewindvoerder.
Dit heb ik ook gedaan.
Van de bewindvoerder kreeg ik te horen dat ze de papieren verzamelen. Wachten op de rekening van de begrafenis, de erflaters (?) verklaring opstellen en dan alles naar de notaris zouden doorsturen. De notaris zou dan met mij contact op nemen. Aangezien er sprake is van een bewindvoerder en een mentor heb ik dus niks hoeven te regelen. (ben wel bij de besprekingen geweest voor de begrafenis maar heb niks hoeven tekenen).
Ook zou de bewindvoerder vragen om dit snel af te handen (ze waren in de weer om het huis in de verkoop te doen...en zijn in zee gegaan met een makelaar). Nu heb ik geen idee hoe lang dit snel zal zijn...

Is het verstandig om te wachten tot de notaris contact met me op neemt? Of moet ik maar gelijk de papieren regelen voor de beneficiaire aanvaardig? (Er zijn geen mensen die met mij contact zullen opnemen om rekeningen o.i.d. te betalen. De mentor heeft getekend voor de begrafenis)

Al vast bedankt voor jullie hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kodomo



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 7:56    Onderwerp: Re: Notaris Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kodomo schreef:


Is het verstandig om te wachten tot de notaris contact met me op neemt? Of moet ik maar gelijk de papieren regelen voor de beneficiaire aanvaardig? (Er zijn geen mensen die met mij contact zullen opnemen om rekeningen o.i.d. te betalen. De mentor heeft getekend voor de begrafenis)

Al vast bedankt voor jullie hulp.


Nog een kleine aanvulling. Gisteren heb ik gehoord dat er sprake is van een testament. (zo goed als zeker dat ik onterf wordt) Moet ik dan toch nog die beneficiaire aanvaarding regelen? Of is dat niet nodig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat toch om je moeder? (Ivm onterven)
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kodomo



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 33


BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 22:15    Onderwerp: Ja, inderdaad Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Het gaat toch om je moeder? (Ivm onterven)


het gaat om mijn moeder.
Ze zal alles hebben gedaan wat mogelijk is om me te onterven. Dat weet ik. Ik heb echter geen zin om te worden opgezadeld met eventuele schulden. Kan ik nu gewoon wachten tot de notaris contact met me opneemt? Of moet ik gewoon nu al maatregelen daar tegen nemen?

Ik heb overigens zelf niks geregeld (wel in overleg met de mentor de begrafenis geregeld) en ik heb nergens voor getekend (dat heeft de mentor gedaan).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds