Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Great!
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 15 jun 2024 15:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Het "Aldi Principe" juridisch bindend?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marocindo1974



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 22:49    Onderwerp: Het "Aldi Principe" juridisch bindend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Weet niet of ik het hier goed post, maar ik zat een keer te winkelen in de Aldi.. (ja... lekker goedkoop.. vooral het bier..Wink en zag toen het Aldi Principe":

-Wij kopen
bij de beste leveranciers. In zodanig grote hoeveelheden, dat wij zelf de kwaliteit bepalen, de versheid garanderen en vanzelfsprekend goedkoper inkopen dan al wie kleinere hoeveelheden koopt.

-Wij garanderen
hoge kwaliteit. Deze wordt ons bevestigd door veelvuldige, onafhankelijke analyses.

-Wij besparen
op alles wat producten duurder maakt. Onze winkels zijn niet te groot, ons aanbod is niet te ruim, onze producten zijn sober uitgestald. Onze logistiek is uiterst rationeel.

-Wij verkopen
wat wij beloven: producten van hoge kwaliteit, uitermate vers. Zo goedkoop als alleen ALDI dat kan.

-Wij zijn trots
op onze vriendelijke en ervaren medewerkers. En op ons succes.
65% van de gezinnen koopt nu reeds bij ALDI.

-Wij danken u
voor uw trouw. Indien een product u toch niet bevalt, garanderen wij u terugname en terugbetaling, zonder opgave van reden.

-Wij beloven
dat wij ons ALDI-principe, in uw belang, altijd en overal consequent toepassen. Daar kan u zich zelf van overtuigen. Dag na dag.


Nu vraag ik me iets af bij het punt van "Wij danken u", daar waar staat dat een product, als het me niet bevalt, toch ZONDER opgave van reden wordt teruggenomen.

Stel, ik drink een dure fles wijn (bijna) leeg, en ga dan terug en zeg dat de wijn bijna oderin heel vies smaakt, of een biefstuk (ook al verkopen ze dat niet) wat ik voor 99% opeet, en het laatste stukje niet....
vooral dat stuk van "toch niet bevalt", dit lijkt me heel ruim interpreteerbaar.

Is zo'n leus juridisch bindend? en stel dat het gebeurt met de wijn, en ze weigeren, met welke wetteksten kan men hun om de oren slaan? of jurisprudentie? Of vallen dit onder een soort "algemene voorwaarden"?

Gewoon nieuwschierig Twisted Evil ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of dat dit "Aldi principe" juridisch afdwingbaar is zou ik niet zo één, twee drie kunnen beantwoorden, maar als je een fles voor 90% leeg drinkt zal Aldi je gewoon 10% van je aankoop bedrag teruggeven Laughing (als die tekst juridisch bindend is).
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

haha, erg leuke casus.

Zelf weet ik er niet veel zinnigs over te zeggen maar Applause Applause leuk gevonden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: di 10 jan 2006 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zin lijkt me zeker wel juridisch bindend. Hij lijkt me als algemene voorwaarde deel uit te maken van iedere koopovereenkomst die je met Aldi sluit. Dat zou dus artikel 6:232 BW zijn.

Bij de toepassing zul je de zin echter wel redelijk moeten interpreteren. Het is duidelijk dat Aldi er niet mee bedoelt dat je een hele fles wijn terugbetaald krijgt als je 90% hebt opgedronken, of een hele biefstuk als je nog maar een klein stukje vlees over hebt.

Ik moet wel zeggen dat het een merkwaardige zin is als je bedenkt dat bijna ieder product dat je bij Aldi kunt kopen pas niet kan bevallen op het moment dat je het product niet meer in goede staat kunt retourneren. De wijn is ontkurkt en de biefstuk gebakken. Veel verschil maakt het voor Aldi dan ook niet meer of je al dan niet een deel hebt gedronken of gegeten. Aldi-PCs en dergelijke vormen hierop natuurlijk een uitzondering (hmm, zou zo'n PC worden teruggenomen zodra de processorsnelheid je na een jaar of wat niet meer bevalt?).

Misschien moet je de zin zo uitleggen dat Aldi het product terugneemt als Aldi het weer in de schappen kan plaatsen. Daarnaast is Aldi natuurlijk gehouden ondeugdelijke producten te vergoeden (net als andere supermarkten).

Hier enige discussie onder niet-juristen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap iets niet: "Een hele dure fles wijn" , bij de Aldi ??
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
marocindo1974



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.G. Ton schreef:
Ik snap iets niet: "Een hele dure fles wijn" , bij de Aldi ??


Eh, ik zei "een dure fles wijn", duur is hier bij aldi een relatief begrip Wink

Wel leuke reacties gekregen op de stelling.., lijkt mij dat 99% van het winkelend publiek hier nooit gebruik van maakt.. en niet eens weet..

Wil het wel een keer doen.. gewoon om te kijken wat ze gaan zeggen.

Ik ga dan een zak aardappelen kopen, en breng het daarna terug met 1 aardappel erin en zeg dat die aardappel daarvoor niet goed smaakte.
Ff kijken wat ze gaan zeggen...

Lijkt mij dat je gewoon wordt afgekafferd daar, aan die "vriendelijke" gezichten te zien van de kassa vrouwen...

Interessant is ook de reactie over de P4 met de processorkracht die uiteindelijk toch niet bevalt... heel interessant! lijkt mij alsof ze geen poot hebben om op te staan, immers om uit te zoeken of iets "toch niet bevalt", moet je het toch een tijd uitproberen, lijkt me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een reactie van een medewerker van een andere supermarkt Smile

Het is vrij makkelijk: komt men met iets terug, dan wordt in principe een identiek product meegegeven. Dit gaat echter niet op bij (bijna) lege verpakkingen tenzij het bijvoorbeeld gaat om vlees dat men al heeft gebakken e.d.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Even een reactie van een medewerker van een andere supermarkt Smile

Het is vrij makkelijk: komt men met iets terug, dan wordt in principe een identiek product meegegeven. Dit gaat echter niet op bij (bijna) lege verpakkingen tenzij het bijvoorbeeld gaat om vlees dat men al heeft gebakken e.d.

In deze uitleg van het Aldi-principe kan ik me toch niet helemaal vinden. Als een verder goed product niet bevalt, wil je niet een identieke kopie van dat product ervoor terug. Ok, de vraag is dus wat "niet bevallen" hier precies is. Het lijkt me ruimer dan "het heeft de eigenschappen die je ervan mag verwachten". Als het patroon op je rol wc-papier niet past bij je bloemetjesbehang is de rol wel conform, maar de rol bevalt niet. Maar wat dan ook met "niet bevallen" wordt bedoeld, terugname wordt gegarandeerd "zonder opgave van redenen", dus de stelling dat het product niet bevalt hoeft niet onderbouwd te worden.

Bovendien wordt er gesproken over terugbetaling, en dat is wat anders dan ruil.

Aan de andere kant denk ik niet dat de P4 die na een jaar niet meer bevalt juridisch gezien nog teruggenomen zal moeten worden, omdat het voor iedereen toch wel duidelijk moet zijn dat het Aldi-principe zo niet bedoeld is.

Ik zie nog een zinnetje: "Zo goedkoop als alleen ALDI dat kan." Een laagste-prijs-garantie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen laagste prijs garantie, als een ander goedkoper is blijkt gewoon dat Aldi niet lager kan. Wink
Jumbo geeft wel een laagste prijs garantie overigens.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Aan de andere kant denk ik niet dat de P4 die na een jaar niet meer bevalt juridisch gezien nog teruggenomen zal moeten worden, omdat het voor iedereen toch wel duidelijk moet zijn dat het Aldi-principe zo niet bedoeld is.


Voor dat soort artikelen is de garantie in vrijwel alle gevallen uitbesteed aan de fabrikant van de pc Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
raboof



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 28


BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 13:34    Onderwerp: Re: Het "Aldi Principe" juridisch bindend? Reageer met quote Naar onder Naar boven

marocindo1974 schreef:
Is zo'n leus juridisch bindend? en stel dat het gebeurt met de wijn, en ze weigeren, met welke wetteksten kan men hun om de oren slaan? of jurisprudentie? Of vallen dit onder een soort "algemene voorwaarden"?

Gewoon nieuwschierig Twisted Evil ...


Het is inderdaad de vraag of je nu kunt zeggen dat dit 'algemene voorwaarden' zijn, of gewoon een reclame-uiting.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Geen laagste prijs garantie, als een ander goedkoper is blijkt gewoon dat Aldi niet lager kan. Wink
Jumbo geeft wel een laagste prijs garantie overigens.

Als een ander goedkoper is, kan die ander ook net zo goedkoop zijn als ALDI. Dit is in tegenspraak met wat ALDI beweert ("Zo goedkoop als alleen ALDI dat kan."). Strikt genomen lijkt ALDI me een prijs te garanderen die lager is dan bij iedere andere winkel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bvanderhofstede



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even terug komend op de eerste vraag:

Dit is natuurlijk een samenvatting van de algemene voorwaarden. In de volledige algemene voorwaarden zal waarschijnlijk meer specifiek staan omschreven wanneer je je geld terugkrijgt. Best een leuk idee om die eens op te vragen. Ik denk niet dat dat vaak gebeurt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
J o h a n



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij alle non-food producten krijg je zonder rare vragen je geld terug, mits onbeschadigd en in orginele verpakking.

Dat heb ik zelf al meerdere malen gedaan, en gaf geen problemen.

Ik heb nog nooit een pakje boter teruggebracht, mischien dat anderen daar meer over kunnen vertellen.

Johan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: do 23 feb 2006 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bvanderhofstede schreef:
Dit is natuurlijk een samenvatting van de algemene voorwaarden. In de volledige algemene voorwaarden zal waarschijnlijk meer specifiek staan omschreven wanneer je je geld terugkrijgt.

Wellicht, maar dan zou ALDI de algemene voorwaarden wel eens op de website mogen zetten. Ik kan daar niets anders vinden dan het ALDI-principe. Wat mij betreft opnieuw een aanwijzing dat dit gewoon algemene voorwaarden zijn...

Een beetje verder zoeken levert echter toch een nadere invulling van de niet-goed-geld-terug regeling.

ALDI schreef:
Geachte klant,

Alle ALDI Actueel-artikelen kunt u teruggeven in alle ALDI-markten tot 1 maand na aankoop, zonder opgave van reden en tegen voorlegging van de kassabon. De aankoopprijs wordt u terugbetaald.

Gelieve voor ALDI Actueel-artikelen met garantie de garantiekaart en uw kassabon te bewaren. Op de garantiekaart staat de servicedienst van de leverancier, tot wie u zich indien nodig kan wenden.

Uw wettelijke rechten als consument worden door deze bijzondere garantiebepalingen niet beperkt.

Wij kijken uit naar uw bezoek

Uw ALDI-team

Het gaat kennelijk alleen om de ALDI Actueel-artikelen. Dit zijn zo te zien de tijdelijke non-food aanbiedingen. Ik denk echter dat je bij de rechter op basis van het ALDI-principe wel iets meer gedaan kunt krijgen, voor zover je uitleg van dit principe "redelijk" is...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds