Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Heffingen op cd's / dvd's en computers
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 13:20    Onderwerp: Heffingen op cd's / dvd's en computers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het onderstaande was onder andere te lezen op Fok.nl :

Quote:
'Copyrightheffing' op pc's in Duitsland
Gepost door Roel (Roel_Jewel) - Bron: WebWereld
Gepubliceerd: maandag 27 december 2004 @ 11:15
Een Duitse rechtbank heeft Fujitsu Siemens Computers verplicht om een copyrightheffing voor nieuwe computers te betalen. Per verkochte pc die in Duitsland wordt verkocht, moet de computerproducent twaalf euro afdragen.

VG Wort, die de copyrights van auteurs en uitgevers beschermt, had de zaak aangespannen omdat zij van mening is dat producenten van personal computers compensatie voor het digitaal kopiëren van auteursrechterlijk beschermd materiaal moeten betalen. De rechter stemde hiermee in. De eis van de organisatie, die vergelijkbaar is met de Nederlandse stichting Brein, was dertig euro per pc.

Fujitsu Siemens overweegt om tegen de uitspraak in beroep te gaan. Ook doet het een beroep op de Duitse overheid die debatteert over een copyrightheffing. VG Wort wil de uitspraak gebruiken om ook andere computerleveranciers tot het betalen van een heffing te verplichten.


Nu heb ik begrepen dat op lege CD's in Nederland ook een dergelijke heffing wordt geheven. Waar is deze heffing nu precies voor? Of meer, waar betaal ik als consument nu extra voor? Mag ik nu dus kopietjes maken van cd's / copyright-houdend materiaal of mag ik dat nog steeds niet? Waarom dan die heffing etc?

Nu begrijp ik best dat veel lege cd'tjes gebruikt worden om cd's te kopieren met materiaal daarop wat beschermd is volgens de auteurswet etc maar die heffing vind ik toch nog wat vreemd ....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 17:17    Onderwerp: Re: Heffingen op cd's / dvd's en computers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martijn schreef:
Nu heb ik begrepen dat op lege CD's in Nederland ook een dergelijke heffing wordt geheven. Waar is deze heffing nu precies voor? Of meer, waar betaal ik als consument nu extra voor? Mag ik nu dus kopietjes maken van cd's / copyright-houdend materiaal of mag ik dat nog steeds niet? Waarom dan die heffing etc?

Nu begrijp ik best dat veel lege cd'tjes gebruikt worden om cd's te kopieren met materiaal daarop wat beschermd is volgens de auteurswet etc maar die heffing vind ik toch nog wat vreemd ....

Je betaalt om voor eigen gebruik kopieën te mogen maken van auteursrechtelijk materiaal, dat je reeds in je bezit hebt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze doen dit puur ter compensatie voor het illegaal kopieren waar ze niet tegenop kunnen komen. Voor CDtjes vind ik dit nog kunnen, maar stel dat je een computer koopt waar je nooit mee kopieert of misschien nieteens kan kopieren, dan vind ik het weer raar. Hou het dus maar lekker bij CD-heffing. Want bij zo iemand weet je zeker dat ermee wordt gekopieerd en bij het enkele aanschaffen van een computer weet je dat niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan krijg je een beetje de discussie dat mensen die lege cd'tjes kopen (hier bij mijn werkgever bijvoorbeeld) worden de cd'tjes gebruikt voor backup van gegevens en makkelijk overbrengen van projectgegevens etc. Een computer hoeft ook niet per se gebruikt te worden voor dergelijke illegale praktijken maar dit kan wel door MP3-tjes te maken van de cd's die je hebt en dergelijke?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens, maar door al de schade die de platenmaatschappijen lijden, is dit toch een goede compensatie. In ieder geval minder ingrijpend dan computertoeslag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo minder ingrijpend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: di 28 dec 2004 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Qua bedrag. Of niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mwoah .. een cd'tje kost bijvoorbeeld 50 eurocent waarvan laten we zeggen 10 cent heffing is, een PC kost ergens tussen de 300 en 1xxx euro voor de gemiddelde consument. 12 Euro per PC is dan niet zo heel erg veel? Of in ieder geval niet veel meer dan bij cd's?

(ik weet de exacte bedragen hier zo snel niet wat betreft de cd's dus mocht je de echte heffingsbedragen weten .. Smile )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee oke, dan klopt het met bedragen niet. Maar ik heb er toch meer vrede mee als je betaalt terwijl je CD's koopt i.p.v. dat je al moet betalen als je alleen maar een computer koopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dat ben ik ook wel met je eens ..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig overdenken ze het in Duitsland en niet in Nederland.. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat nu als ik mijn computer zelf uit onderdelen in elkaar zet ... wat ik eigenlijk meestal gedaan heb ... zou dan een heffing op de cd-branders niet beter zijn overigens? Of we komen gewoon uit bij ons systeem van de cd-heffing ..

hmmm
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: do 30 dec 2004 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

CD zou ik prima vinden, CD-brander ook nog wel, maar hele computer...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: do 30 dec 2004 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk zelf ook dat een dergelijke heffing op een computer wat vervelend zo uitpakken in het kader van uitzonderingen. Bijvoorbeeld dus de zelfbouwpc's, de cd's zonder brander / internet etc?

Maargoed het komt er op neer dat ik de heffingen op cd's ondertussen inderdaad toch minder vreemd vind dan de heffingen op computers ... overigens als je dan weer cd's in Duitsland koopt betaal je weer geen heffingen die je weer wel zou moeten betalen (waarschijnlijk zal je het moeten aangeven en aan de douane moeten betalen maargoed of dat echt gebeurt .. )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds