Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Goederenrechtelijke overeenkomst van art. 3:84 lid 1 BW
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mani



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 07 okt 2004 19:10    Onderwerp: Goederenrechtelijke overeenkomst van art. 3:84 lid 1 BW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik ben met een werkstuk bezig voor goederenrecht A. Ik dien een betoog te schrijven, mijn stelling luidt: Vereist het Nederlandse recht in het kader van art. 3:84 lid 1 BW een goederenrechtelijke overeenkomst? Hiermee bedoel ik de goederenrechtelijke overeenkomst die onder het vereiste van levering valt en meestal aangenomen mag worden.
Ik ondervind problemen om artikelen te vinden met betrekking tot mijn stelling. Vandaar dat ik ook nog geen sterke argumenten tegen/voor deze stelling heb gevonden.
Hopelijk wordt ik van de reacties op deze post wijzer.....


Laatst aangepast door Mani op za 09 okt 2004 2:44, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
the_game








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2004 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beschikkingsbevoegd zijn en de levering vallen al buiten het gehele overeenkost gebeuren, vraag is valt de title onder ovk?

dit kan, de titel kan verankerd zijn in een ovk maar hoeft niet (bijv schenking / diefstal etc.)..... het is naar mijn mening dus niet verplicht alleen zal wel in 99% van de gevallen zo zijn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2004 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

the_game schreef:
de titel kan verankerd zijn in een ovk maar hoeft niet (bijv schenking / diefstal etc.)
Schenking is ook een overeenkomst. Diefstal lijkt me helemaal geen geldige titel. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: za 09 okt 2004 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
the_game schreef:
de titel kan verankerd zijn in een ovk maar hoeft niet (bijv schenking / diefstal etc.)
Schenking is ook een overeenkomst. Diefstal lijkt me helemaal geen geldige titel. Laughing

Volgens mij gaan we dan eerder richting heling.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Mani



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 09 okt 2004 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is niet of er een probleem bij de titel optreedt, maar of de, niet in de wet opgenomen, goederenrechtelijke overeenkomst die onder het vereiste levering van art. 3:84 lid 1 BW valt, overbodig is of niet. Uit de casuistieken die ik tot noe toe heb gehad blijkt dat deze goederenrechtelijke overeenkomst (bijna) altijd aangenomen mag worden wanneer werd gekeken naar het vereiste van levering.
Ik heb ondertussen in de 'bijbel' Pitlo, een en ander gevonden, namelijk nr. 131-134. Ik ben echter nog steeds niet overtuigd dat deze goederenrechtelijke overeenkomst overbodig is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Osewoudt








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2004 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is in Nederland niet duidelijk of er voor levering een goederenrechtelijk overeenkomst noodzakelijk is. Juristen verschillen hierover van mening. Deze onduidelijkheid is veroorzaakt doordat we niet weten of de goederenrechtelijke overeenkomst in het Romeinse recht verplicht was. Het gevolg hiervan is geweest dat in de verschillende Europese rechtstelsels verschillend hierover gedacht wordt. In Duitsland is bijvoorbeeld de goederenrechtelijk overeenkomst een vereiste voor een geldige eigendomsoverdracht. In Frankrijk is dat niet het geval, sterker nog, daar is levering niet eens een vereiste. In Nederland bestaat er geen overeenstemming over.
Voor de rechtshistorische aspecten van dit onderwerp is Zwalve, "Hoofdstuken uit de geschiedenis van het Europese privaatrecht" een goede bron.
Met recentere literatuur over dit onderwerp kan ik je helaas niet verder helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2004 16:03    Onderwerp: Diefstal soms geldige titel! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pas op! Diefstal kan eveneens een geldige titel zijn! Voorbeeld: Diefstal van brandstof, dit kan worden/wordt gezien als levering, ergo er is geleverd, er moet alleen nog betaald worden--> rekening sturen! (krom maar waar!)
Zie ter illustratie Panorama van deze week Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2004 18:56    Onderwerp: Re: Diefstal soms geldige titel! Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Pas op! Diefstal kan eveneens een geldige titel zijn! Voorbeeld: Diefstal van brandstof, dit kan worden/wordt gezien als levering, ergo er is geleverd, er moet alleen nog betaald worden--> rekening sturen! (krom maar waar!)
Zie ter illustratie Panorama van deze week Wink
Leuk bedacht maar nee. Wink Het idee achter het sturen van een rekening is dat er gewoon een koopovereenkomst tot stand is gekomen. De wil van de leverancier mag hier vooralsnog wel op gericht zijn, ik denk dat diegene die zich met de volle tank uit de voeten maakt een andere mening is toegedaan! Hoe dan ook, dit is dus formeel nog geen diefstal, er moet gewoon nog worden nagekomen. Was het werkelijk diefstal dan stuurde men ook geen rekening, dan deed men aangifte.

Zeer amusant uitgangspunt voor wat betreft het tot stand komen van een overeenkomst, dat wel. Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou kunnen, ware het niet dat dit ''gewoon aangifte doen'' nu juist onmogelijk is in veel gevallen, simpelweg omdat politie en justitie schijnbaar anders tegen deze vorm van ''diefstal'' aankijken dan de gemiddelde pomphouder (lees bedoeld artikel panorama bijv.). Overigens is dit bij zgn kleine criminaliteit vaker het geval. Wat te denken van het feit dat een volwassene voor 10 euro ''mag'' stelen? Pas als het gestolen goed de waarde van 10 euro overschrijdt, is, althans volgens de huidige tendens binnen politie/justitie, sprake van diefstal als omschreven in Sr.... krom, maar wel waar ( in de praktijk althans, en is dat niet waar de wet als zodanig zijn ''echte'' interpretatie vindt?). Overigens niet relevant verder voor dit onderwerp, maar wel iets om even bij stil te staan....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Osewoudt








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Marcel:
het feit dat de politie (of liever gezegd: de Officier) niet optreedt tegen diefstal, betekent niet dat de dief ook eigenaar wordt van de gestolen zaak. Diefstal is namelijk geen geldige titel in de zin van art. 3:84 lid 1 BW. De dief is dus geen eigenaar van de zaak geworden maar slechts bezitter (te kwader trouw). Eigendom over de zaak kan hij of zij hoogstens verkrijgen via de weg van extinctieve verjaring (art. 3:105 BW) en dat duurt 20 jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kan na 3 jaar al de eigenaar zijn eigendom niet meer opeisen, blijkens art 3:86, lid uh 2 (?). Tenminste, volgens mij heb ik dat zo geleerd bij privaatrecht toen we het over derdenbescherming etc. hadden...
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als iets niet meer opeisbaar is, wil dit nog niet zeggen dat de eigendom is overgegaan. Dit zijn echt twee verschillende dingen... al helemaal in dit geval!
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh oke sorry... Ik zal voortaan maar weer mn mond houden Very Happy
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee! Dat is wel het laatste wat ik wil! Smile
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: di 12 okt 2004 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing
Echt waar edelachtbare...o.g.v artikel "blablalba" Panorama van 2004 is bij diefstal wel degelijk aan het titelvereiste van 3:84 BW voldaan.
Laughing

Sorry voor bovenstaande Marcel, niet lullig bedoeld.
Wellicht dat je voor juridisch inhoudelijk interessante artikelen je beter kunt wenden tot de vakliteratuur. Het verwijzing naar Kortmann, Snijders of Corstens staat in de regel toch wat beter als de Panorama.
Ook de opmerking van het feit dat aangifte van diefstal van goederen met een waarde onder de 10 Euro onmogelijk is, lijkt mij wat ver gaan. Aangifte kun je altijd doen. Dat de beperkte mankracht bij Politie zich sneller bezighoudt met de wat grotere criminaliteit, wil niet zeggen dat er geen sprake is van diefstal en dat men mag stelen. Maar volgens mij begrijp ik wel wat je bedoeld en ergens klopt dat inderdaad niet.Daar heb je gelijk in. Aan de andere kant valt er ook wel wat voor te zeggen dat een moord voorrang krijgt boven de fiefstal van een pak melk.
Ohja en diefstal (algemeen) staat omschreven in artikel 310 Sr.

Wellicht is het verstandig om nu weer terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp, de goederenrechtelijke overeenkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds