Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 9:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fotorechten, hoe zit dat precies?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Winius



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 17:31    Onderwerp: Fotorechten, hoe zit dat precies? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil jullie het volgende voorleggen;
Ik heb een boek geschreven waarin ongeveer 300 foto’s geplaatst worden. Het gaat hier om foto’s van zo’n 75 jaar oud. 25 van die foto’s zijn promotiefoto’s van de fabrikant en zijn afkomstig uit een archief, hierover heb ik ook afspraken gemaakt over tarieven voor het gebruik.
Deze foto’s zijn overigens niet gewaarmerkt, of voorzien van een fabriekslogo of iets dergelijks.

Nu krijg ik bericht dat ik voor de andere 225 foto’s ook een tarief moet betalen omdat het archief het copyright claimt, puur omdat het onderwerp van mijn boek op die foto’s staat. Men beweert dat zij alle rechten bezitten. In werkelijkheid zijn die 225 foto’s particulier gemaakte foto’s (ook zo'n 75 jaar oud). Deze 225 foto's heb ik verkregen via kennissen en connecties, niet via het bedoelde archief.

Mijn vraag is: Hoe sterk staat het archief om het copyright te claimen van al deze foto’s?

Mochten er vragen zijn over de situatie dan hoor ik dat graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2010 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het archief zal moeten bewijzen dat het het auteursrecht op die foto's bezit. Dat zal niet meevallen.

Ik weet niet wat de relatie tussen het archief en de fabrikant is, maar het is niet eens zeker dat het archief het auteursrecht op die eerste 25 foto's heeft. In beginsel ligt het auteursrecht bij de fotograaf. Was de fotograaf in loondienst, dan heeft de werkgever het auteursrecht. Verder kan het auteursrecht ooit zijn overgedragen, bijv. door een fotograaf niet in loondienst aan de fabrikant, en later door de fabrikant aan het archief (mocht de fabrikant een andere rechtspersoon zijn dan de fabrikant). Overdracht van een fysieke foto staat niet gelijk aan overdracht van het auteursrecht op de foto. Overdracht van het auteursrecht geschiedt bij een daartoe bestemde schriftelijke akte.

Het is dus aan het archief om uit te leggen langs welke weg de auteursrechten bij het archief zouden zijn beland.

Verder is interessant:
art. 38 Auteurswet schreef:
1. Het auteursrecht op een werk, ten aanzien waarvan de maker niet is aangeduid of niet op zodanige wijze dat zijn identiteit buiten twijfel staat, vervalt door verloop van 70 jaren, te rekenen van de 1e januari van het jaar, volgende op dat, waarin de eerste openbaarmaking van het werk rechtmatig heeft plaatsgehad.
2. Hetzelfde geldt ten aanzien van werken, waarvan een openbare instelling, een vereniging, stichting of vennootschap als maker wordt aangemerkt, tenzij de natuurlijke persoon, die het werk heeft gemaakt, als zodanig is aangeduid op of in exemplaren van het werk, die zijn openbaar gemaakt.
3. Indien de maker vóór het verstrijken van de in het eerste lid genoemde termijn zijn identiteit openbaart, zal de duur van het auteursrecht op dat werk worden berekend naar de bepalingen van artikel 37.

(Art. 37 Aw zegt, simpel gezegd, 70 jaar na de dood van de maker.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds