Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 18:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Flitsscheiding.....blijvertje of niet?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AartJan



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 76


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 2:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk, sorry, maar je begrijpt me hopelijk wel.
We moeten niet voor niks elk jaar dat we een vak niet halen, onze oude boeken het volgend jaar niet gebruiken, maar toch nieuwe boeken kopen voor dat vak, omdat de wetgeving zo snel verandert.......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 2:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een zijsprong: de flitsscheiding is niet democratisch. Het is een gat in de wetgeving, dat volgens mij niet toegelicht is in de Memorie van Toelichting. Maar ik kan het mis hebben.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar in welke zin zou het dan niet democratisch moeten zijn???? De omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap is gewoon wettelijk geregeld in art. 1:77a BW. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Memorie van Toelichting hier niet binnen handbereik heb, maar ik vraag me toch wel af wat er dan niet democratisch zou moeten zijn.

Beide partners moeten het er mee eens zijn, dus democratischer kan haast niet zou ik zeggen! Smile
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Maar in welke zin zou het dan niet democratisch moeten zijn???? De omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap is gewoon wettelijk geregeld in art. 1:77a BW. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Memorie van Toelichting hier niet binnen handbereik heb, maar ik vraag me toch wel af wat er dan niet democratisch zou moeten zijn.

Beide partners moeten het er mee eens zijn, dus democratischer kan haast niet zou ik zeggen! Smile


Wat ik wilde aangeven is dat voor zover ik weet de flitsscheiding nooit in de kamer besproken is, maar tot stand gekomen is middels een gat in de wetgeving.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 17 apr 2004 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zal inderdaad wel gewoon in de praktijk ontstaan zijn denk ik. Er staat in de wet dat je je huwelijk kunt omzetten en dat een geregistreerd partnerschap ontbonden kan worden. Dus is er iemand geweest die 1 en 1 opgeteld heeft en uitgekomen is op 2!

Inmiddels is wel redelijk duidelijk geworden dat de meerderheid van de Kamer het niet eens is met het voornemen van Donner, tenminste dat is wat ik eruit begrepen heb. Dus wat dat betreft zou het waarschijnlijk ook wel tot stand gekomen zijn als de Kamer zich er destijds wel over gebogen had....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bendegummer



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2007 13:38    Onderwerp: Flitsscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, zo'n flitscheiding is wel mooi, maar hoe gaat de advocatuur/notaris daar in de praktijk mee om? Is het veelal zakkenvullen, want een standaard formulier is zo gemaakt. In hoeverre moet/kun je als advocaat de mensen van alle informatie voorzien?

Ben je bijvoorbeeld verplicht ook te vermelden dat er gevolgen zijn voor het nabestaandepensioen?
Ik merk dat er kantoren zijn die de klanten een formulier in laten vullen, het even doorlezen en vervolgens mede ondertekenen.

Ik ben er een groot voorstander van als zaken, waarbij beide partijen het eens zijn, snel en accuraat geregeld kunnen worden. Maar er zitten soms een hoop addertjes onder het gras. Laten we er wel voor waken dat de onwetende burger juist en voldoende geïnformeerd wordt! In deze gevallen willen de meesten het gewoon snel afhandelen, met soms vervelende gevolgen achteraf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gladys



Leeftijd: 78
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 21:34    Onderwerp: flitscheiding blijvertje of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels als ervaringsdeskundige het volgende:
Het eerste bericht over dit onderwerp noemt de notaris waar het huwelijk omgezet wordt in een geregistreerd partnerschap. Dat is onjuist. Het is de afdeling burgerzaken van de gemeente. Je maakt een afspraak in de gemeente waar een van de partijen of beide wonen. Ter plaatse wordt een uittreksel GBA gemaakt en het geregistreerde partnerschap ingeschreven.
Kosten ongeveer euro 110. Geen notaris of advocaat komt daaraan te pas.

Besluit je vervolgens het geregistreerde partnerschap te beeindigen dan kan dat via een verklaring van een notaris of van een advocaat. De laatste is goedkoper. Je loopt wel het risico dat als een van de partijen zich niet aan de afspraken in het convenant houdt, je alsnog naar de rechter moet om effectuering van de gemaakte afspraken af te dwingen.

Uiteindelijke kosten iets meer dan euro 600 en binnen drie dagen tijd gescheiden. Als je elkaar volledig vertrouwd is flitsscheiding middels een advocaat een goede oplossing. Twijfel je of afspraken over allimentatie of omgangsrecht op langere duur en bij veranderde omstandigheden (partner krijgt een nieuwe partner b.v.) dan kun je beter op safe spelen en het convenant door de notaris laten bekrachtigen.

Voor dit soort afspraken tussen volwassenen is dus geen rechter nodig. Die was er ook niet toen men besloot te trouwen.
De flitsscheiding is naar mijn mening een prima manier om een huwelijk te beeindigen. Maar dat onder voorwaarden van geen ruzie, goede afspraken en open over toekomstige veranderingen.
Helaas heeft moraalridder Donner zijn gelijk kunen halen dank zij de CU. De afschaffing ligt bij de 1e kamer en medio 2008 is het over.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 21:52    Onderwerp: Re: flitscheiding blijvertje of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

gladys schreef:
Helaas heeft moraalridder Donner zijn gelijk kunen halen dank zij de CU. De afschaffing ligt bij de 1e kamer en medio 2008 is het over.

Heeft weinig met moraal te maken. De flitsscheiding is een juridisch wangedrocht. Stap je over de landsgrenzen, ben je plotseling weer getrouwd. In het Europa van de 21e eeuw kan Nederland dit niet maken.

(Maar waarom überhaupt trouwen als je van moraalridders niets wilt weten?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Trouwen is wel handig als je in superkorte tijd een aardig vermogen wilt krijgen Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 23:29    Onderwerp: Re: flitscheiding blijvertje of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

(Maar waarom überhaupt trouwen als je van moraalridders niets wilt weten?)


Dat is ieders persoonlijke keuze. Wat hebben moraalridders nou met trouwen te maken?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens, ik sta dan ook niet achter mijn uitspraak Wink.

Maar dat er een eind komt aan de flitsscheiding vindt m.i. dus niet zijn oorzaak in het bestaan van moraalridders. Het bestaan van de flitsscheiding is een serieus probleem dat zo snel mogelijk moet worden uitgeroeid.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mee eens, ik sta dan ook niet achter mijn uitspraak Wink.


Laughing
OK dat is dan weer helder.

Quote:

Maar dat er een eind komt aan de flitsscheiding vindt m.i. dus niet zijn oorzaak in het bestaan van moraalridders. Het bestaan van de flitsscheiding is een serieus probleem dat zo snel mogelijk moet worden uitgeroeid.


Mee eens. Tegelijk zit er ook iets in dat mensen de gelegenheid moeten krijgen om een scheiding onderling te regelen.
Zo gauw men daar voorwaarden aan gaat stellen kom je, helemaal met de huidige regering, al gauw terecht in de afdeling opgedrongen (christelijke) moraal.

Wat betreft het g.p., flitsscheiding en huwelijk zou ik het geeneens een slecht idee vinden om dat hele geregistreerd partnerschap af te schaffen. Creëer één samenlevingsvorm - het huwelijk - en laat mensen zelf beslissen hoe ze daar invulling aan geven. Religieus of niet, homo, hetero, bi, mono, poly, voor even of tot de dood ons scheidt...
Of spreekt nu weer teveel de hippie in mij? Wink
Je geeft mensen in ieder geval de kans om hun eigen invulling aan het samenleven te geven, waarbij je het juridisch raamwerk simpel houdt.
Daarbij loop je natuurlijk toch weer tegen tal van juridische en politieke problemen, o.a. qua afstamming en erkenning in het buitenland. Maar veel daarvan is denk ik op te lossen met een politieke keuze. Het homohuwelijk wordt nu toch al niet erkend in veel landen, dus als we daar op moeten gaan zitten wachten...
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lhovius



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 14:36    Onderwerp: Wat wil de politiek eigenlijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als niet-jurist denk ik dat het probleem zit in het mensbeeld en de rol van de politiek:
1. "Mensen kunnen niet goed voor zichzelf zorgen, de overheid moet hen tegen zichzelf beschermen" -> flitsscheiding afschaffen (teveel vrijheid), zwaardere eisen aan het huwelijk stellen, meldingsplicht door notarissen beter handhaven (toezicht) en vooral: de echtscheiding bij de ouders weghalen en technocraten (advocaten, rechters) tot de beste oplossing laten komen. Dit brengt veel kosten van dure juristen met zich mee en bovendien streng toezicht op naleving van de afspraken. Bovendien moet je de kwaliteit van alle juristen (incl notarissen) zeer goed borgen, want de scheidenden kunnen dat zelf niet.
Nodig? Een vriendin van me ging scheiden en haar advocaat liet termijnen verlopen, wees haar niet op rechten, noemde niet de noodzaak om voogdij te regelen, enzovoorts. Ze heeft 6 jaar later nog steeds problemen. Haar ex heeft bijvoorbeeld zijn paspoort voor geld verkocht aan criminelen, maar daar stond hun dochtertje wel in bijgeschreven.
2. "Mensen kunnen voor zichzelf zorgen en dit geeft bovendien oplossingen die geaccepteerd worden" -> flitsscheiding handhaven en zorgen voor betere informatievoorziening aan de scheidende partijen zelf, diverse model scheidingen direct te downloaden, enzovoorts. Nadeel: bij mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen (naief, beperkte intelligentie) loopt hier schade uit.
En ja, trouwen in het buitenland is daarna een probleem. Maar dat kun je door goede informatievoorziening ondervangen.
Wat we nu hebben is m.i. "the worst of two worlds". We schaffen flitsscheiding af, maar acteren tegelijk onvoldoende op signalen over disfunctionele echtscheidingsadvocaten (en waarom kosten die tegenwoordig E 400,- per uur?)
Bewijs nodig? Het parool heeft gisteren deel 1 gepubliceerd van een tweedelig verslag over het tekortschieten van voogdijregelingen bij klassieke echtscheidingen. Het is een ongelooflijk drama dat bijna iedereen - denk ik - ergens in zijn omgeving wel heeft zien gebeuren. En de kinderen zijn weer de dupe....
_________________
"I'm not a lazy bum! I'm a potential workaholic with highly developed stress management skills."
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2007 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Disfunctionele echtscheidingsadvocaten vormen geen argument om de inherente problemen van een flitsscheiding te accepteren.

Bovendien speelt de kwaliteit van een echtscheidingsadvocaat m.i. pas echt een rol in gevallen waarin de mogelijkheid van een flitsscheiding niet in beeld komt.

Als je (ex-)partner in staat is om zijn paspoort te verkopen aan criminelen vermoed ik dat een advocaat wel nuttig kan zijn. Als het daarentegen om twee redelijk handelende volwassen personen gaat die in onderling overleg de dingen kunnen regelen, dan kan een advocaat weinig kwaad aanrichten. Dat een scheiding bij de rechter een beetje meer kost dan een nepscheiding kan zijn, maar je doet het toch niet elke dag lijkt me. Vergeleken met een bruiloft valt het allemaal wel mee.

Je maakt mij niet wijs dat waar kinderen de dupe zijn, een flitsscheiding kan helpen!
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fanaticster



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkt dat Wikipedia niet altijd klopt:

Flitsscheiding

Voor een (echt)scheiding, scheiding van tafel en bed en ontbinding van het huwelijk moeten de echtgenoten naar de rechter en hebben zij een advocaat nodig. Tot 2007 voorzag het Burgerlijk Wetboek in Nederland ook de nodige procedures voor een zogenaamde flitsscheiding waaraan de rechter niet te pas kwam. Deze scheiding wordt niet in alle landen erkend. Men zette dan het huwelijk om in een geregistreerd partnerschap (wat sinds enige jaren mogelijk was, als voorziening voor homoseksuele stellen die toen nog niet konden trouwen) en vervolgens ontbond men dan dat geregistreerd partnerschap (dat kon namelijk zonder gang naar de rechter). Flitsscheiding is vanaf 2 januari 2008 niet meer mogelijk.

Mijn inziens is dat pas na invoering van de Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds