Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 9:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Factuur niet betaald, foto's wel geplaatst
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mr053



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 02 mrt 2011 23:00    Onderwerp: Factuur niet betaald, foto's wel geplaatst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs heb ik als fotograaf in opdracht van een uitgever een fotoshoot gedaan. Vier foto's daarvan zijn zijn paginagroot in een magazine verschenen met een oplage van zo'n 17.000 stuks. Met de opdrachtgever was een vergoeding afgesproken van 1500 euro, daarnaast zou er voor een volgende uitgave nogmaals een fotoshoot plaatsvinden voor 1000 euro.

Echter na versturen van de factuur bleef de betaling uit. Ook na twee herinneringen en allerlei telefonische beloften van de uitgever kwam er geen geld. Na het inschakelen van een incassobureau, gaf de klant ineens aan dat de factuur niet zou kloppen. De 1500 euro zou voor de twee fotoshoots samen zijn. Hij weigerde daarom te betalen.

De enige optie lijkt nu nog een gang naar de rechter. Maar... de afspraken zijn (heel dom idd) in goed vertrouwen mondeling gemaakt en nooit bevestigd op papier of in de mail. En hoewel er dus een overeenkomst is, is dit voor ons als eisende partij moeilijk hard te maken.

De foto's zijn wel geplaatst in een maandblad, zonder dat de afgesproken vergoeding betaald is. Kan ik mij nu beroepen op mijn auteursrecht en de schending daarvan? Ik heb immers nooit toestemming gegeven om mijn foto's te gebruiken zonder enige betaling.

De vraag is dus op welke manier ik nu alsnog de betaling kan afdwingen. Kan dat inderdaad het beste via het auteursrecht? Ik kan immers eenvoudig aantonen dat de uitgever mijn foto's zonder betaling heeft gebruikt. Dan zal hij toch moeten aantonen dat hij hier mijn toestemming voor had?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 90


BerichtGeplaatst: do 03 mrt 2011 13:40    Onderwerp: Re: Factuur niet betaald, foto's wel geplaatst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mr053 schreef:
Onlangs heb ik als fotograaf in opdracht van een uitgever een fotoshoot gedaan. Vier foto's daarvan zijn zijn paginagroot in een magazine verschenen met een oplage van zo'n 17.000 stuks. Met de opdrachtgever was een vergoeding afgesproken van 1500 euro, daarnaast zou er voor een volgende uitgave nogmaals een fotoshoot plaatsvinden voor 1000 euro.

Echter na versturen van de factuur bleef de betaling uit. Ook na twee herinneringen en allerlei telefonische beloften van de uitgever kwam er geen geld. Na het inschakelen van een incassobureau, gaf de klant ineens aan dat de factuur niet zou kloppen. De 1500 euro zou voor de twee fotoshoots samen zijn. Hij weigerde daarom te betalen.

De enige optie lijkt nu nog een gang naar de rechter. Maar... de afspraken zijn (heel dom idd) in goed vertrouwen mondeling gemaakt en nooit bevestigd op papier of in de mail. En hoewel er dus een overeenkomst is, is dit voor ons als eisende partij moeilijk hard te maken.

De foto's zijn wel geplaatst in een maandblad, zonder dat de afgesproken vergoeding betaald is. Kan ik mij nu beroepen op mijn auteursrecht en de schending daarvan? Ik heb immers nooit toestemming gegeven om mijn foto's te gebruiken zonder enige betaling.

De vraag is dus op welke manier ik nu alsnog de betaling kan afdwingen. Kan dat inderdaad het beste via het auteursrecht? Ik kan immers eenvoudig aantonen dat de uitgever mijn foto's zonder betaling heeft gebruikt. Dan zal hij toch moeten aantonen dat hij hier mijn toestemming voor had?


Je kan het ook gewoon gooien op verzuim van de opdrachtgever. Je zegt dat de overeenkomst zelf mondeling is gesloten, maar als de klant schriftelijk heeft aangegeven dat de factuur niet klopt geeft hij aan dat er wel degelijk een overeenkomst bestaat. Waarom vind de opdrachtgever dat de factuur niet klopt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mr053



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 03 mrt 2011 23:20    Onderwerp: Re: Factuur niet betaald, foto's wel geplaatst Reageer met quote Naar onder Naar boven

NickV schreef:
Je kan het ook gewoon gooien op verzuim van de opdrachtgever. Je zegt dat de overeenkomst zelf mondeling is gesloten, maar als de klant schriftelijk heeft aangegeven dat de factuur niet klopt geeft hij aan dat er wel degelijk een overeenkomst bestaat. Waarom vind de opdrachtgever dat de factuur niet klopt?


Dat is precies het probleem: de overeenkomst is mondeling en sinds de tussenkomst van het incassobureau betwist de klant de inhoud van de overeenkomst. Volgens hem betrof de afspraak beide shoots samen voor 1500 euro. Terwijl er 1500 voor de eerste is afgesproken en nog eens 1000 voor de tweede.

Het bestaan van de overeenkomst zelf staat dus niet ter discussie, de inhoud ervan wel. Daarom is de uitkomst van een rechtszaak onzeker als we het op verzuim gooien. Wanneer we namelijk niet volledig in ons gelijk worden gesteld draaien we (volgens mij) zelf op voor de gerechtelijke kosten en de kosten die gemaakt zijn voor het inschakelen van het incassobureau.

Omdat het feit dat de foto's geplaatst zijn niet betwist kan worden evenals het feit dat daar niet voor betaald is, vroeg ik me af of we daar niet beter ons punt van kunnen maken...

Het liefst komen we tot een regeling buiten de rechtszaal, maar de tegenpartij reageert niet meer op mail of telefoon. Zodoende lijkt een procedure nog de enige oplossing aan ons geld te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2011 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrepen heb betwist de wederpartij niet het bestaan- maar de inhoud van de overeenkomst.

Hij erkent dus dat er een overeenkomst is gesloten. Kun jij aantonen door bijvoorbeeld voorgaande overeenkomsten, facturen, etc. dat dit, voor deze feien en omstandigheden, een normaal tarief is dat jij standaard hanteert?

In dat geval sta je vrij sterk. De wederpartij zal vervolgens moeten bewijzen dat jullie een lager tarief zijn overeengekomen.
_________________
Veritas incognita ergo dubito.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mr053



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2011 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
Als ik het goed begrepen heb betwist de wederpartij niet het bestaan- maar de inhoud van de overeenkomst.

Hij erkent dus dat er een overeenkomst is gesloten. Kun jij aantonen door bijvoorbeeld voorgaande overeenkomsten, facturen, etc. dat dit, voor deze feien en omstandigheden, een normaal tarief is dat jij standaard hanteert?

In dat geval sta je vrij sterk. De wederpartij zal vervolgens moeten bewijzen dat jullie een lager tarief zijn overeengekomen.


Bedankt voor je reactie. Dat klinkt in elk geval hoopgevend. Was al bang dat we helemaal naar ons geld konden fluiten. Maar de afgesproken tarieven voor deze opdracht waren zeker niet bovengemiddeld. Zo zijn de inhuurkosten van de visagie 1-op-1 doorberekend en heb ik voor de inhuur van een model niets gerekend. Dus aantonen dat dit een normaal tarief is moet zeker gaan lukken.

Nu dus maar eens gaan uitzoeken hoe we een procedure kunnen starten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat je naam als auteur / fotograaf ex art 25 van de Auteurswet bij de gepubliceerde foto's? Zo nee, dan kan je een toeslag eisen, als regel 100% van het basistarief. Dat zou wat compenseren.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Guthman



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En een stukje belangrijker dan het geld:

Vergeet niet uit deze fout je les te leren: In de zakenwereld staat vertrouwen op papier.

Al is het in een e-mail of sms, het kan het verschil betekenen tussen recht hebben en recht halen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou ook eens kunnen kijken wat het nominale tarief is voor het gebruik van dergelijk materiaal als ondersteuning voor je standpunt.

Verder wat de anderen al zeggen, vertrouwen staat alleen op papier, zeker in dit soort kwesties waar wederpartijen vaak vinden dat het knippen van een foto dit soort bedragen eigenlijk niet kan rechtvaardigen. Ook al is de overeenkomst mondeling, je staat redelijk sterk, zeker als het nominale tarief dat gangbaar is in de markt ca. overeenkomt met jouw vraagprijs.

Overigens, als partijen het erover eens zijn dat er een overeenkomst is en dat er tenminste 1500 verschuldigd is, dan kan je wederpartij natuurlijk nooit met een geldige reden weigeren te betalen.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beroep van fotograaf is een vrij beroep. Bovendien zijn bijzondere (zeldzame onderwerpen) foto's veel duurder dan dagelijkse huis-tuin-en-keuken plaatjes. En de beoordeling daarvan is nogal persoonlijk. Daarom zijn er grote prijsverschillen, van € 150,-- tot (als uitzondering) bijv. wel € 5.000,-- per foto. Dat zal dus niet gauw een sterk bewijs dan wel argument zijn.

Veel foto's van goede amateurs zorgen voor prijsbederf. Maar dat tarief van amateurs is voor de rechter geen norm (hopen we als fotograaf dan maar).

En als je een bedrag accepteert is dat op basis van voorschot, of finaal. Op basis van voorschot zal een slachtoffer van inbreuk niet gauw genoegen nemen.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat dr dunno het zo bedoelt. Uitgangspunt van een mondelinge overeenkomst is in beginsel het tarief van de verkoper, tenzij dit tarief onredelijk is. Immers, de koper heeft zijn oog laten vallen op de verkoper. Hij had zijn belang veilig kunnen stellen door e.e.a. op papier te zetten, heeft dit echter nagelaten en dus de schijn gewekt met deze voorwaarde van de verkoper akkoord te gaan.

Wanneer dus de fotograaf bijvoorbeeld zijn tarieven vermeldt op de website had de koper er dus kennis van kunnen nemen en, wanneer dit bedrag hem toch te gortig was, eventueel uit kunnen onderhandelen en schriftelijk vast kunnen leggen. Als de fotograaf dan met bijvoorbeeld offertes van collega's kan aantonen dat voor deze specifieke opdracht het tarief niet onredelijk is, let wel het mag best hoger zijn, zal de rechter in zijn voordeel beslissen. Het is dus best mogelijk dat voor de ene foto e150,- wordt gevraagd en voor de andere e5000,-, alles afhankelijk van de feiten en omstandigheden van het geval.

Wanneer er zonder toestemming en zonder naamsvermelding van de fotograaf foto's worden gebruikt hanteert de rechter vaak de algemene voorwaarden van de fotografen federatie. Dit komt er op neer dat voor het zonder toestemming gebruiken van de foto's drie maal de factuurwaarde dient te worden vergoed en voor het niet vermelden van de naam van de fotograaf daar nog eens een keer de factuurwaarde bovenop komt.

In casu kan de fotograaf zich tenslotte niet beroepen op schending van het auteursrecht. Hij geeft zelf namelijk aan dat er wel degelijk sprake is van een overeenkomst. De wederpartij heeft gewoon een contractueel recht verworven om de foto's te plaatsen. Hij moet alleen nog zijn contractuele verplichtingen nakomen.
_________________
Veritas incognita ergo dubito.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds