Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Een foto van mij in de Prive. Schending portret-/auteursecht
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert_G



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: za 26 mei 2007 14:29    Onderwerp: Een foto van mij in de Prive. Schending portret-/auteursecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mede-juristen (in spe),


ik heb in een recente editie van de Prive, het welbekende roddelmagazine, een foto weten te ontdekken die van mijn digitale camera afkomstig is. Het is een groepsfoto waar ik zelf opsta met 3 vrienden, waarvan er eentje momenteel een quasi-bekende Nederlander is. Ik wens echter niet op deze manier met hem geassocieerd te worden. Kan ik me beroepen op schending van het portretrecht (schending van de persoonlijke levenssfeer) ? De foto is dus van mijn camera afkomstig en door mij gemaakt (dmv zelfontspanner), het lijkt me dat ik sowieso een zaak heb wat betreft het auteursrecht? Het is me onduidelijk hoe de foto in handen van Prive is gekomen, waarschijnlijk via de computer van eerder genoemd individu. Ik heb hierzelf nooit toestemming voor gegeven.

Dus wat ik me afvraag:
- Is er sprake van schending van het auteursrecht?
- Subsidiair: is er sprake van schending van portretrecht? Dit geldt voor mij en de 2 andere vrienden op de foto, we willen geen van allen met deze persoon geassocieerd worden op een manier als deze (foto in de Prive).
- Op welke manier kan ik mijn klacht het best verwoorden tegenover de redactie van Prive en hoe moet ik me beroepen op deze punten? Maw, hoe juridisch moet ik het maken (wel/geen artikelen noemen etc)? Prive zal immers aan de lopende band van dergelijke brieven krijgen vermoed ik.
-Ook niet onbelangrijk: wat kan ik van Prive eisen? Rectificatie (zit ik niet zo op te wachten), schadevergoeding voor schending van mijn auteursrecht en schending van het portretrecht van 3 verschillende personen (ik treed middels vertegenwoordiging op namens de andere twee) ?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 mei 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er lijkt me inderdaad sprake van schending van het auteursrecht en schending van het portretrecht. Als de foto echter nieuwswaarde heeft, zou de persvrijheid / het citaatrecht voor kunnen gaan.

Artikelen hoef je denk ik niet te noemen, maar wel dat je je beroept op je auteursrecht, portretrecht en persoonlijke levensfeer en de relevante feiten (dat jij de maker bent, dat jullie op die foto staan, en dat geen toestemming is verleend).

Ik zou niet weten wat hier een redelijk bedrag aan schadevergoeding zou zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 26 mei 2007 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou hij daar wellicht nog aan moeten toevoegen dat hij rectificatie absoluut niet op prijs stelt, juist omdat e.e.a. dan nog meer publiciteit oplevert?

V.w.b. de schadevergoeding: misschien heeft de Nederlandse Vereniging van Journalisten wat richtlijnen voor tarieven? Er zal toch een richtlijn voor een bedrag bestaan dat gewoonlijk aan freelancers wordt betaald voor een foto?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Robert_G



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties. Cool Ik zal eens kijken wat ik voor info kan vinden omtrent bedragen e.d.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft het portretrecht heb je alleen zeggenschap over de publicatie indien jij een redelijk belang hebt. Dat heb je over het algemeen niet als niet-bekend persoon tenzij je privacy ernstig in het gedrang komt. Hiervan lijkt mij geen sprake.

Wat betreft het auteursrecht daar kun je je als fotograaf wel op beroepen. Je zou hiervoor een vergoeding kunnen vragen, volgens mij mag je de richtprijs ook vermenigvuldigen met een factor 2 of 3 aangezien zij vooraf toestemming hadden moeten vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Robert_G



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enig idee van een richtprijs?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Robert_G schreef:
Enig idee van een richtprijs?


www.richtprijzen.org
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Da's een tip waar je wat aan hebt!!!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Robert_G



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 47


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeker weten, thanks!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

succes!

laat maar weten hoe het afloopt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook www.fotografenfederatie.nl en www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/

Toeslagen keer twee of drie worden soms wel, soms niet toegewezen. Voor een amateur niet erg sterk.
Niet vergeten art 25 lid 1/a Aw. 1912: ontbreken naam auteursgerechtigde.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
Toeslagen keer twee of drie worden soms wel, soms niet toegewezen. Voor een amateur niet erg sterk.

Maar hier 'helpt' misschien dat Robert_G zelf ook op de foto staat.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook altijd wakker die bona fides!!

Wellicht is dat zo, maar maak het (geschade) redelijke belang maar eens hard. De details kennen we niet, misschien zijn die aanwezig, misschien niet.

Ondanks die zelfontspanner heb ik geen moeite met het gepretendeerde auteursschap, maar is wel een pikant detail.

Heeft de benadeelde nog nader nieuws?

bertvanloo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
Wellicht is dat zo, maar maak het (geschade) redelijke belang maar eens hard. De details kennen we niet, misschien zijn die aanwezig, misschien niet.

Inderdaad. Ik zal dan ook zeker niet proberen een schatting te maken. Wel grappig, ik dacht intussen dat Robert_G samen met een crimineel op die foto stond, maar het gaat dus 'maar' om een quasi-bekende Nederlander.

Quote:
Ondanks die zelfontspanner heb ik geen moeite met het gepretendeerde auteursschap, maar is wel een pikant detail.

Zeker. Tja, als iemand de maker is, dan zal de persoon die de camera heeft op- en ingesteld het toch wel zijn... Maar persoonlijk stempel van de maker? Je kunt misschien ook verdedigen dat de persoon die op het idee kwam om op dat moment daar een foto van de groep te maken de maker is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2007 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het persoonlijk stempel lijkt me weinig te maken hebben met de zelfontspanner. Die inbreng wordt o.a. bepaald door het brandpunt (keuze objectief) in combinatie met diafragma en sluitertijd (scherptediepte), uitsnede bij het maken van de foto of later op de pc, en manipulatie met een bewerkingsprogramma etc., etc. De camera is slechts een onderdeel van het traject geworden. Er staan de beeldmaker vele instrumenten ter beschikking, veel meer dan vroeger.

Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat van dat alles helemaal geen sprake is. Dan rest het portretrecht, en het al dan niet aanwezige redelijk belang.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds