Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 4:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Disclaimer en/of websitevoorwaarden
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 9:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, sorry, ik liet me even meeslepen.

Het is zeker verstandig om een disclaimer te plaatsen bij informatie die je bedrijfsmatig aanbiedt.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cogito-ergo-sum



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 128


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Het is zeker verstandig om een disclaimer te plaatsen bij informatie die je bedrijfsmatig aanbiedt.


Waar moet je (in hoofdlijnen) aandacht aan besteden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hangt heel erg af van het soort informatie dat je aanbiedt.

Voor een site met medische informatie zou ik bijvoorbeeld duidelijk willen zeggen dat dit geen vervanging is voor een doktersconsult en dat je niet moet gaan experimenteren met medicijnen. Een site die informatie over kunst biedt, heeft dat niet nodig. De verkeerde overlijdensdatum van Cezanne kan niet leiden tot een aansprakelijkheidsprocedure. Zo'n site zou weer wel een stukje over auteursrecht met een klachtenprocedure moeten opnemen, voor het geval er een foto op staat die zonder toestemming van de fotograaf of kunstenaar is gepubliceerd.

Het komt er dus op neer, stel iemand doet iets met de informatie die jij publiceert en dat loopt fout, waardoor hij schade oploopt. Hoe had jij daarvoor kunnen waarschuwen? Wat voor domme dingen gaan mensen doen?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cogito-ergo-sum



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 128


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud, dank voor je antwoord.

Stel: ik wil voor mijn ict-bedrijfje een informatieve website opzetten, waarop ik de volgende onderwerp aan bod wil laten komen:

- Bedrijfsinformatie (wie zijn we, naw-gegevens, kvk- en btwnummer);
- Aangeboden ict-diensten;
- Portofolio (met verwijzingen naar website's van klanten);
- Contactpagina (e-mailformulier).

Waar moet ik dan (juridische) aandacht aan besteden? Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik ben alleen tegen het meenemen van mededelingen op bordjes in de belangenafweging.

Dit lees ik als "algemene voorwaarden op bordjes zijn nietig". Maar het bordje in het café was een exoneratieclausule, dus vermoedelijk wil je je tot dergelijke bepalingen beperken (anders kunnen supermarkten hun klanten niet verplichten een winkelmandje te gebruiken).

Aangezien exoneratieclausules op de grijze lijst staan, heeft de wetgever eigenlijk al gehoor gegeven aan je wens. Als algemene voorwaarde is het bordje in het café niet geldig, althans het wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn.

(Toch denk ik dat het bordje als omstandigheid kan meespelen om te bepalen of de diefstal naar verkeersopvatting de eigenaar is toe te rekenen Wink)

Quote:
Dat ik als fabrikant bijvoorbeeld niet kon weten dat bepaalde verf giftig was, vind ik een heel wat betere grond om mij te ontslaan van aansprakelijkheid dan dat ik een tekstje in 8 punts Arial achterop het zakje heb gezet.

In dit geval gaat het in ieder geval niet om een algemene voorwaarde, maar om het voldoen aan een verplichting de consument goed voor te lichten over het product. 8 punts Arial zal dus niet voldoen.

cogito-ergo-sum schreef:
Waar moet ik dan (juridische) aandacht aan besteden? Cool

Arnoud Engelfriet schreef:
Het komt er dus op neer, stel iemand doet iets met de informatie die jij publiceert en dat loopt fout, waardoor hij schade oploopt. Hoe had jij daarvoor kunnen waarschuwen? Wat voor domme dingen gaan mensen doen?

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Adresgegevens, KVK-nummer en dergelijke moeten gewoon kloppen. Daar helpt geen disclaimer bij.

Bij de omschrijving van de diensten die je biedt, kan ik me moeilijk voorstellen wat je zou willen uitsluiten of voorkomen. Hooguit zou ik wat voorzichtig zijn met de dingen die uitgelegd kunnen worden als garanties. Zeg dus bijvoorbeeld niet dat je een nummer 1 positie bij Google garandeert.

Voor je portfolio zou ik eerst overleggen met de betreffende klanten of je de site wel mag publiceren. Bovendien moet je even nadenken hoe je die informatie wilt tonen. Stel de klant wijzigt zijn site in iets heel lelijks, dan komt dat ineens in jouw portfolio terecht.

Bij een contact pagina zou ik een mededeling verwachten over wat je gaat doen met mijn persoonsgegevens, zoals mijn naam, e-mailadres en telefoonnummer als ik dat in moet vullen in het formulier. Ga je dat ergens opslaan? Zo ja, hoe kan ik die gegevens dan wijzigen? Zo nee, zeg dat er expliciet bij.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:
Ik ben alleen tegen het meenemen van mededelingen op bordjes in de belangenafweging.

Dit lees ik als "algemene voorwaarden op bordjes zijn nietig". Maar het bordje in het café was een exoneratieclausule, dus vermoedelijk wil je je tot dergelijke bepalingen beperken (anders kunnen supermarkten hun klanten niet verplichten een winkelmandje te gebruiken).

Het gaat mij inderdaad specifiek om de aansprakelijkheidsvraag. Ik ben niet tegen algemene voorwaarden. Alleen tegen exoneraties "voor de zekerheid", zeker als ze niet uitonderhandeld zijn binnen de overeenkomst.

Quote:
(Toch denk ik dat het bordje als omstandigheid kan meespelen om te bepalen of de diefstal naar verkeersopvatting de eigenaar is toe te rekenen Wink)

Waarom zou dat moeten? Ik weet dat dat naar huidig Nederlands recht zo is, maar welke pijler van de democratische rechtsstaat stort er in wanneer we exoneraties zonder voorbehoud op de zwarte lijst zetten?

Wil jij dan je aansprakelijkheid afwentelen, dan ga je dat maar onderhandelen met je wederpartij. Of je regelt een goede verzekering.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cogito-ergo-sum



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 128


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Voor je portfolio zou ik eerst overleggen met de betreffende klanten of je de site wel mag publiceren. Bovendien moet je even nadenken hoe je die informatie wilt tonen. Stel de klant wijzigt zijn site in iets heel lelijks, dan komt dat ineens in jouw portfolio terecht.

Is het bijvoorbeeld verstandig om klanten per e-mail te vragen of ze op 'onze' website willen/mogen staan? Moet in dat bericht dan tevens iets staan over auteursrecht i.v.m. het gebruik van beschermde beeldmerken (bedrijfslogo's)?

Arnoud Engelfriet schreef:

Bij een contact pagina zou ik een mededeling verwachten over wat je gaat doen met mijn persoonsgegevens, zoals mijn naam, e-mailadres en telefoonnummer als ik dat in moet vullen in het formulier. Ga je dat ergens opslaan? Zo ja, hoe kan ik die gegevens dan wijzigen? Zo nee, zeg dat er expliciet bij.


Een apacheservertje, genereert bijvoorbeeld d.m.v. de ingevulde inhoud een e-mail, waarvan de invuller een kopie krijgt. Dat je niets bijzonders met naw-gegevens doet, moet zeker worden aangegeven i.v.m. de wettelijke bescherming van persoonsgegevens?

Overigens apprecieer ik je hulp al tot dusver zeer en mijn complimenten voor jouw eigen website. Wist je dat ze onder andere iusmentis.com tijdens het vak ict & recht (op Hogeschool Inholland Rotterdam) aanbevelen als interessante website? Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Quote:
(Toch denk ik dat het bordje als omstandigheid kan meespelen om te bepalen of de diefstal naar verkeersopvatting de eigenaar is toe te rekenen Wink)

Waarom zou dat moeten? Ik weet dat dat naar huidig Nederlands recht zo is, maar welke pijler van de democratische rechtsstaat stort er in wanneer we exoneraties zonder voorbehoud op de zwarte lijst zetten?

Zo'n bordje zie ik dus meer als verduidelijking van de situatie. Je biedt als caféhouder wel een haakje aan, maar geen bewaking. Als exoneratie is het bordje niet geldig, maar als waarschuwing "op eigen risico" heeft het wel betekenis. Je geeft aan dat bewaking niet onder de stilzwijgende overeenkomst met de cafébezoeker valt. Tenminste, waar dat nog niet vast staat (bij een betaalde garderobe heeft zo'n bordje geen waarde).

Het bordje zal dus wel niet te missen moeten zijn voor iemand die zijn jas ophangt.

Ik denk dat je in de meeste situaties sowieso moet begrijpen dat de eigenaar niet veel tegen diefstal kan uitrichten, zodat zo'n bordje inderdaad niet nodig is. Maar je hebt altijd tussensituaties.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2007 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cogito-ergo-sum schreef:
Is het bijvoorbeeld verstandig om klanten per e-mail te vragen of ze op 'onze' website willen/mogen staan? Moet in dat bericht dan tevens iets staan over auteursrecht i.v.m. het gebruik van beschermde beeldmerken (bedrijfslogo's)?

Als je klant zegt dat het goed is dat (een screen shot van) hun site in jullie portfolio wordt getoond, dan zit daar impliciet ook toestemming voor het laten zien van hun logo als onderdeel van de screen shot. Je kunt het er natuurlijk expliciet bij vermelden om gedoe uit te sluiten.

Quote:
Een apacheservertje, genereert bijvoorbeeld d.m.v. de ingevulde inhoud een e-mail, waarvan de invuller een kopie krijgt. Dat je niets bijzonders met naw-gegevens doet, moet zeker worden aangegeven i.v.m. de wettelijke bescherming van persoonsgegevens?

Inderdaad.

Formeel gezien verwerk je persoonsgegevens. Dat mag alleen als de eigenaar van die gegevens vooraf weet wat voor verwerking je gaat doen. Vandaar dus dat je minstens iets als "uw gegevens worden alleen gebruikt om u een antwoord te kunnen geven en worden verder nergens opgeslagen" er bij moet zetten.

En ja, 90% van alle webformulieren schendt dus de wet bescherming persoonsgegevens...

Graag gedaan overigens. Ik zie inderdaad de Inholland af en toe in de referer_logs voorbij komen. Smile

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
cogito-ergo-sum



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 128


BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Formeel gezien verwerk je persoonsgegevens. Dat mag alleen als de eigenaar van die gegevens vooraf weet wat voor verwerking je gaat doen. Vandaar dus dat je minstens iets als "uw gegevens worden alleen gebruikt om u een antwoord te kunnen geven en worden verder nergens opgeslagen" er bij moet zetten.


Dit geldt toch niet voor bedrijfsgegevens?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet wat je met bedrijfsgegevens bedoelt, maar als je gegevens verwerkt die te herleiden zijn tot natuurlijke personen, moet je dat melden aan de betrokkenen. Artikel 33 Wbp.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds