Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 16:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Digitale gegevens en de Privacywetgeving
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daan S



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 14:51    Onderwerp: Digitale gegevens en de Privacywetgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je krijgt van een advocaat een usb-stick met daarop gegevens. Volgens de advocaat bevat de stick een virus en je word als IT'er gevraagd dit te onderzoeken, uiteindelijk vind je geen virus op de stick maar wel een aantal Privedocumenten, waaruit blijkt dat de advocaat "ongeoorloofde" contacten onderhoudt met een criminele organisatie.

Nou is mijn vraag,
- Wat zijn nu de belangrijkste punten van de privacywetgeving die te maken hebben met dit onderwerp.
Ik heb gezocht in de wet bescherming persoonsgegeves maar heb hier eigelijk niets kunnen vinden wat te maken heeft met het vinden van gegevens.
- Is het gedrag als IT'er correct om deze privedocumenten te bekijken en hier dan wat mee te doen.
- Mag je de gevonden informatie melden aan de leiding van het advocatenbureau?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 15:09    Onderwerp: Re: Digitale gegevens en de Privacywetgeving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daan S schreef:
- Is het gedrag als IT'er correct om deze privedocumenten te bekijken en hier dan wat mee te doen.

Dat gedrag is net zo correct als het gedrag van bijv. een loodgieter die niet alleen zijn werk doet, maar ook in laatjes snuffelt en documenten doorneust.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BF, wat moet de loodgieter doen die in een verstopte rioleringsbuis bij een klant thuis een plastic zak met cocaïne aantreft?

Ik denk dat dat vergelijkbaarder is dan "in de kastjes snuffelen". In de kastjes heeft de loodgieter niets te zoeken. In de rioolbuis wel, want die was verstopt. Net zo goed als de IT-er in de bestanden op die stick moet kijken wanneer er een klacht is over een virus.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de formulering van de vraag leid ik af dat het bekijken van de privédocumenten niet noodzakelijk was voor het uitvoeren van het werk.

Als het gedrag noodzakelijk was voor de uitvoering van zijn taak, dan is de vraag niet meer of het ook correct was.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daan S



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reactie's,

De advocaat heeft de usb-stick wel vrijwillig gegeven, is dit ook een voordeel voor de IT'er of maakt dit verder niets uit?

En wat als je bijvoorbeeld op de usb-stick enkel namen tegenkomt wat gelinkt kan worden aan criminele activiteiten, zoals bijv. een word bestand genaamd omkoping.doc? Dan heb je het document niet gelezen maar je krijgt wel het idee dat er iets niet klopt. Maar denk dat het toch om de inhoud gaat. Is hier geen uitzondering voor als het gaat om strafbare feiten gepleegd door de persoon die de usb-stick vrijwillig heeft gegeven?

Quote:
BF, wat moet de loodgieter doen die in een verstopte rioleringsbuis bij een klant thuis een plastic zak met cocaïne aantreft?


Dit komt inderdaad aardig in de buurt van wat ik probeer uit te zoeken. Ik heb er nog weinig over kunnen vinden maar zal de wet bescherming persoonsgegevens nog even doornemen.

Maar wat BF zegt klopt ook, het zal niet perce nodig zijn om deze documenten in te zien voor het uitvoeren van het werk, het opsporen van virussen. Maar hoe verder, kan de IT'er dit niet melden omdat hij zelf fout zit en kan iemand mij misschien verwijzen naar artikelen uit een wet m.b.t. dit onderwerp?

B.v.d.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een burger uit eigen initiatief door strafbaar of onrechtmatig handelen een (ander) strafbaar feit op het spoor komt en daar aangifte van doet, dan mag justitie die door de burger onrechtmatig verkregen gegevens in beginsel gebruiken voor het onderzoek.

Ik denk dat er wel een grens is aan het soort handelen waarbij het verkregen bewjis nog gebruikt mag worden, bijv. door martelen verkregen bewijs zal naar ik hoop toch wel niet gebruikt mogen worden. (Uiteraard zijn door marteling verkregen bekentenissen niet erg betrouwbaar, maar je kunt ook denken aan documenten waarvan het bestaan door marteling aan het licht komt.)

Als justitie die burger op enigerlei wijze had aangezet tot zijn onrechtmatige handelen, dan is het een ander verhaal.

Dat door een burger verkregen onrechtmatig bewijs door justitie gebruikt mag worden, spreekt de burger niet vrij van aansprakelijkheid voor zijn handelen. Anders zou ik onder het mom van "wie weet kom ik wat strafbaars tegen" een willekeurig huis in mogen dringen op zoek naar bewijzen voor strafbare feiten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Daan S



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): Ava

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 08 dec 2007 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels meer informatie gevonden, zie artikel 9 en 43 van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Quote:
Hoofdstuk 2. Voorwaarden voor de rechtmatigheid van de verwerking van persoonsgegevens
Artikel 9

1. Persoonsgegevens worden niet verder verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen.

2. Bij de beoordeling of een verwerking onverenigbaar is als bedoeld in het eerste lid, houdt de verantwoordelijke in elk geval rekening met:
a. de verwantschap tussen het doel van de beoogde verwerking en het doel waarvoor de gegevens zijn verkregen;
b. de aard van de betreffende gegevens;
c. de gevolgen van de beoogde verwerking voor de betrokkene;
d. de wijze waarop de gegevens zijn verkregen en
e. de mate waarin jegens de betrokkene wordt voorzien in passende waarborgen.

3. Verdere verwerking van de gegevens voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden, wordt niet als onverenigbaar beschouwd, indien de verantwoordelijke de nodige voorzieningen heeft getroffen ten einde te verzekeren dat de verdere verwerking uitsluitend geschiedt ten behoeve van deze specifieke doeleinden.

4. De verwerking van persoonsgegevens blijft achterwege voor zover een geheimhoudingsplicht uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift daaraan in de weg staat.


Quote:
Hoofdstuk 7. Uitzonderingen en beperkingen
Artikel 43

De verantwoordelijke kan de artikelen 9, eerste lid, 30, derde lid, 33, 34 en 35 buiten toepassing laten voor zover dit noodzakelijk is in het belang van:
a. de veiligheid van de staat;
b. de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten;
c. gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;
d. het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c, of
e. de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.


Ik denk dat dit mijn vragen beantwoord, extra informatie is natuurlijk altijd welkom.

Bedankt voor jullie hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Spijtoptant



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2007 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze artikelen hebben volgens mij te maken met het verwerken van persoonsgegevens. Ik zie niet in wat deze te maken hebben met de case?

Als je vermoedt dat een strafbaar feit begaan is kun je altijd aangifte doen. Van sommige feiten móet je aangifte doen. Het voorbeeld van Arnout is een goede. Je komt iets tegen in je beroepsuitoefening, je kun het niet negeren, wat dan? Natuurlijk wel de vraag in dit geval: hoezo ongeoorloofde contacten? Hoe kun jij beoordelen dat het ongeoorloofde contacten van de advocaat zelf betreft? Het kunnen net zo goed bewijsstukken in een zaak van hem of zijn kantoor zijn?

Spop
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds