Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deeltentamen Encyclopedie van de Rechtsgeleerdheid (Leiden)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Chang: Voor het verschil tussen diefstal en verduistering moet je gewoon even goed de delictsomschrijvingen lezen in artt. 310 en 321 Sr.
Tuurlijk is het wel van belang of het gaat om diefstal of om verduistering. Ten eerste zijn de strafmaten al heel anders! Bij diefstal max 4 jaar en lagere geldboete en bij verduistering max 3 jaar en hogere geldboete.

Een pak koffie in je tas stoppen is gewoon diefstal, ookal ben je de winkel nog niet uit, als je het in je tas stopt met het OOGMERK het jezelf wederrechtelijk toe te eigenen is het al diefstal. OOkal ben je de winkel nog niet uit, dat pak is niet van jou en dat heb je door het te stelen door een misdrijf onder je gekregen.
Bij verduistering gaat het er dus om dat je het goed niet onder je hebt door een misdrijf. Dus bv als je ergens werkt en de geldzaken beheert en die vervolgens ongemerkt wegsluist. Je hebt het geld dan niet onder je door een misdrijf en vervolgens eigen je het je (??) wederrechtelijk toe. Door dat wegsluisen dus.
Er zit dus echt wel een verschil in, hoewel het inderdaad een beetje lastig is misschien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Discussie over het onderwerp diefstal/verduistering graag in forum Strafrecht – Verschil diefstal en verduistering… anders word ik weer door de moderator op mijn vingers getikt dat ik on topic moet blijven Smile, daarbij zullen daar ook meer ouderejaars commentaar geven en dan kunnen die het uitleggen… Misschien kan iemand ook even de exacte vraag uit het tentamen posten (ik zit op mijn werk, dus ik heb het niet bij de hand…)

Lotte schreef:
Ik heb verduisteren gekozen, omdat ik vond het het stoppen van een product in je tas, geen misdrijf is. Het product is de winkel nog niet uit, dus het is nog niet gestolen.


Maar verduistering is ook een misdrijf, anders staat het niet in Sr. En bij verduistering heb je het ook wederrechtelijk in je bezit, net als bij diefstal, het verschil is *hoe* je het in je bezit krijgt, bij diefstal door het mee te nemen, bij verduistering door het op een andere manier in je bezit te krijgen, bij diefstal is de manier waarop je het in bezit krijgt wederrechtelijk, bij verduistering is het feit dat je het in je bezit houdt wederrechtelijk... een pak koffie in je tas stoppen is wederrechtelijk omdat je verplicht bent er voor te betalen, dus de manier waarop je het in bezit krijgt is wederrechtelijk, dus diefstal...

Gaarna als je nog iets wilt toevoegen op het knopje drukken.
En ik tik je niet op je vingers hoor Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kirari



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

K ben hier gekomen via dat berichtje van je op teletop.
Wat me trouwens wel opviel was dat er zo veel mensen waren die na het uur vertrokken.
K had 3/25 fout, dus k kan wel tevreden zijn denk ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft gewerkt dus... mooi zo Smile

Ik had ook 3 fout... ik was om 2 uur al klaar, heb heeeel lang gedaan over het inkleuren van mijn vakjes op de schrapkaart... Hoe lang heb jij er dan over gedaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
bij verduistering is het feit dat je het in je bezit houdt wederrechtelijk...
Nee dat is niet juist. Wink Ik zal daar nog even in het andere draadje kort op ingaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kirari



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Heeft gewerkt dus... mooi zo Smile

Ik had ook 3 fout... ik was om 2 uur al klaar, heb heeeel lang gedaan over het inkleuren van mijn vakjes op de schrapkaart... Hoe lang heb jij er dan over gedaan?


Ik ging net als een heleboel ook na een uur weg... na 40 minuten had ik het meeste wel en daarna nog een keer gecheckt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij lag dat gewoon aan het feit dat het MC vragen waren, je weet het of je weet het niet, en soms kan je ergens nog even over nadenken, maar als je het niet (vrijwel) meteen weet zul je er waarschijnlijk ook niet meer op komen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Chang, Steven



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het vraag over diefstal versie 1 vraag 19:

19 Mevrouw de Vries gaat in de supermarkt boodschappen doen. Zij heeft het onaangename vermoeden dat sinds de invoering van de euro de dagelijkse boodschappen aanzienlijk duurder zijn geworden. Om geld te besparen stopt zij een pak koffie stiekem in haar tas. Een klant die dit merkt, waarschuwt de cassiere. In welk wetsartikel is het gedrag van mevrouw De Vries verboden?

a art. 326 Sr.
b art. 321 Sr. (verduistering)
c art. 311 Sr.
d art. 310 Sr. (diefstal)

Ik weet uiteraard dat diefstal misschien beter klopt, omdat verduistering mogelijk meer met geldzaken te maken heeft (en denk maar aan het woord winkeldiefstal). Maar in de exacte beschrijving van het delict zoals gegeven in de wetboeken zou je verduistering ook wel kunnen kiezen als het goede antwoord. Of is dit niet zo?

Ik hoop dat p. Cliteur b ook als een goede antwoord gaat rekenen.

Het gaat hier om mijn cijfer (7 fouten -> 6 fouten?)

Ik wil ook kans op een voldoende.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chang, Steven schreef:
Het vraag over diefstal versie 1 vraag 19:

19 Mevrouw de Vries gaat in de supermarkt boodschappen doen. Zij heeft het onaangename vermoeden dat sinds de invoering van de euro de dagelijkse boodschappen aanzienlijk duurder zijn geworden. Om geld te besparen stopt zij een pak koffie stiekem in haar tas.
Dit is diefstal omdat het oogmerk tot wederrechtelijk toe-eigenen al aanwezig was voordat ze de koffie pakte, daar gaat de opgave thans van uit. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Chang, Steven



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoezo wederrechtelijk toeeigenen. Staat dat in de wetboeken ofzo??? ik snap het echt niet meer Sad

Ik ga wel voorbereiden voor de toets staatsrecht. Kun je me helpen. Overhoor me maar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doe dan wel geen rechten, maar ik kan wel de briefjes in mijn supermarkt lezen, waarin stond dat de wet pas is veranderd, en dat alleen het in je tas stoppen van producten al winkeldiefstal heet.
Dus geen mogelijkheden meer ipv met een mandje (die altijd tekort zijn) met je eigen open tas te winkelen.
ALs ik de briefjes moet geloven is het dus diefstal. De basis hiervoor weet ik niet, zoals eerder aangegeven ben ik geen rechtenstudent, maar weet wel dat in mei ofzo die wet veranderd is...
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
ALs ik de briefjes moet geloven is het dus diefstal.
Ik zou niet weten welke wet veranderd zou moeten zijn.

Steven, lees art. 310 dan eens door. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Juul schreef:
ALs ik de briefjes moet geloven is het dus diefstal.
Ik zou niet weten welke wet veranderd zou moeten zijn.


Ik denk dat Juul bedoelt dat er een uitspraak is geweest waarin winkelen zonder winkelmandje als diefstal aangemerkt wordt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ik denk dat Juul bedoelt dat er een uitspraak is geweest waarin winkelen zonder winkelmandje als diefstal aangemerkt wordt?
Dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk, een dergelijke uitspraak dus. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat jullie bedoelen dat jullie niet snappen waarom het feit dat je iets in een tas stopt meteen al diefstal is?? Ookal wou je dat bv later gaan afrekenen bij de kassa en had je geen intentie iets te stelen.
Dan moet je even in de andere thread lezen daar is dat al behandeld. Het gaat erom of iemand op dat moment al het oogmerk had iets zichzelf wederrechtelijk toe te eigenen, te stelen dus. Dat wordt bepaald aan de hand van of een objectieve burger dat zou denken als ie het tafereel zou zien, even kort gezegd. In de meeste gevallen is dat dus altijd zo want anders zou je het wel in je karretje of mandje leggen. Dus het is abslouut niet zo, wat Lotte eerder zei, dat als je iets in je tas stopt en de winkel nog niet uit bent het dan gaan diefstal is. Maar dat heeft dus niks te maken met een verandering van een wet ofzo hoor...ik weet niet waarmee je dan op doelt Juul...???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds