Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 21:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De juridische basis van de biometrische gemeentepas
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 15 apr 2006 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Ik ben het met je eens hoor, dat is 1); maar 2) is dat er meer stond dan het legaliteitsbeginselargument.

Klopt, ik reageerde ook maar op 1 zin (de laatste), en misschien las ik die strikter dan je het had bedoeld. Uiteindelijk zit het legaliteitsbeginsel in al zijn gedaanten er zeker achter, maar een paar extra argumenten lijken me wel nodig.

Verder ben ik het met je eens dat een gemeentepas niet onder de eigen huishouding valt, maar om dat echt hard te maken moet je dieper in de paspoortwet of andere wetten duiken dan ik eigenlijk zin in heb. Misschien is het eenvoudig uit zo'n wet te halen (dat de wet uitputtend bedoeld is bijvoorbeeld), maar ik heb geen poging gewaagd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 18 apr 2006 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
Terrorismebestrijding en formele wetgeving is niet aan de orde. Wat aan de orde is, was een gemeentepas met als doel een veiligheidsbeleid a la contraterrorisme uit te voeren. De gemeente is verantwoordelijk voor haar openbare orde en veiligheid. Er is nergens in de wet geregeld dat gemeente geen verordeningen mag in zetten om terrorisme te bestrijden.


In de eerste twee zinnen spreek je jezelf tegen. Terrorismebestrijding is niet aan de orde, want wat aan de orde is, is namelijk veiligheidsbeleid al la contraterrorisme? Contraterrorisme onder de vlag van het veiligheidsbeleid is toch terrorismebestrijding? Dat jij dat een onterechte manier van terrorismebestrijding vindt doet daaraan niet af.

Bram schreef:
de Wet op de Identificatieplicht geeft toch duidelijk aan wat documenten zijn waarmee iemands identiteit mag worden vastgesteld?

Art. 1 lid 1 van de Wet op de Identificatieplicht luidt: "Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen: (...)" (curs. van mij, Duch). Het gaat dus om gevallen waarop deze wet van toepassing is. Daarmee is niet uitgesloten dat er nog andere passen zijn die andere gevallen regelen.

In feite gaat het hier simpelweg om het leerstuk van de posterieure (gemeente)verordening. Het lijkt me duidelijk dat er geen wet in formele zin is die het vaststellen van zo'n gemeentepas in medebewing vordert (of mogelijk maakt). Aan de orde is dan de vraag of de gemeente een pasverordening mag maken onder haar autonome verordeningsbevoegdheid. Art. 149 Gem.wet luidt: "De raad maakt de verordening die hij in het belang van de gemeente nodig oordeelt." Voor het verder uitwerken van deze bevoegdheid gebruik ik de noodeditie van het Handboek van het Nederlandse Gemeenterecht (inmiddels is er de nieuwe editie, maar die zal ongeveer hetzelfde zeggen) van Dölle en Elzinga, met medewerking van Engels. Het Handboek stelt dat er drie grenzen zijn aan de verorenende bevoegdheid van de gemeente (hoofdstuk 8.5): De geografische grens, de grens van de niet-publieke sfeer en de grens met de hogere publieke sfeer. Alleen de laatste is hier relevant. Die stelt dat de gemeente geen zaken mag regelen die de hogere wetgever bedoelde uitputtend te regelen. Dit kan blijken uit een specifieke verklaring van de wetgever, of uit de wijze waarop het een en ander is geregeld.

De vraag of er ruimte is voor aanvullende regelstelling door de gemeente wordt beheerst door het vraagstuk van de posterieure verordening. Volgens de wetgever geldt hierbij de zogenaamde 'motief-theorie:' "Betreft een gemeentelijke verordening eenzelfde materie als een hogere regeling, maar is het doel verschillend, dan speelt art. 121 niet, tenzij er sprake is van strijd met een grondrecht." (noodeditie, p. 214.)

Art. 121 Gem.Wet luidt: "De bevoegdheid tot het maken van gemeentelijke verordeningen blijft ten aanzien van het onderwerp waarin door wetten, algemene maatregelen van bestuur of provinciale verordeningen is voorzien, gehandhaafd, voor zover de verordeningen met die wetten, algemene maatregelen van bestuur en provinciale verordeningen niet in strijd zijn."

De gemeente mag m.a.w. een gemeentepas-verordening maken als die niet door hogere regelgeving uitgesloten is, en als die een ander doel heeft dan reeds bestaande hogere regelingen. Ik zou zeggen dat de Paspoortwet en de Wet op de Identificatieplicht vermoedelijk geacht moeten worden verordeningen op hetzelfde terrein uit te sluiten, omdat het e.e.a. zover uitgewerkt is dat aangenomen moet worden dat die wetten bedoelden de materie bij uitsluiting te regelen.

Voor zover nog gesteld zou kunnen worden dat de genoemde wetten niet beoogden de materie bij uitsluiting te regelen ben ik van mening dat, nu het doel van de gemeentelijke verordening in feite hetzelfde is als die van de relevante formele wetten, er geen ruimte is voor aanvullende regelstelling door de gemeente.

De gemeente mag dus niet eisen dat je nog een extra pasje bij je hebt (welke kenmerken dat pasje zou hebben doet er niet toe), omdat de materie bij uitsluiting geregeld is door de formele wetgever (al heb ik geen bron die dat expliciet zegt, het blijkt m.i. uit de aard en omvang van de formele wetgeving). Bovendien mogen er überhaupt geen aanvullende regels gesteld worden met betrekking tot identificatieplicht omdat de Wet op de identificatieplicht dat al met dat doel regelt.

@ Kevin: Wat denk je ervan? Is dit een sluitende redenering?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 18 apr 2006 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het eens met Duch.

Het is duidelijk van groot belang hoe en waarvoor de pas gebruikt zou worden. Een pasje voor de gemeentelijke bibliotheek kan dus wel (even aangenomen dat hier geen hogere regelingen spelen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 18 apr 2006 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Aan de orde is dan de vraag of de gemeente een pasverordening mag maken onder haar autonome verordeningsbevoegdheid. Art. 149 Gem.wet luidt: "De raad maakt de verordening die hij in het belang van de gemeente nodig oordeelt."


Heeeeeel mooi betoog, ik kan me er wel in vinden. Alleen 1 ding, de autonome bevoegdheid is op basis van artikel 124 Grondwet, 149 Gemeentewet is overbodige meuk van de wetgever aangezien 124 Gw de basis is voor autonomie en deze rechtstreeks attribueert zonder tussenkomst van enige formele wet. Ik hamer daarop, omdat ik per definitie een hekel heb aan de gemeentewet en in het bijzonder aan 149 Gem.W.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de literatuur wordt meestal gewoon art 149 Gemeentewet genoemd. Hamer je op de grondwet, noem er dan art 127 Gw bij. Art 124 lid 1 Gw attribueert niet rechtstreeks, want in het midden wordt gelaten welk orgaan bevoegd is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn keuze zou zijn art. 127 Gw jo. art. 149 Gem.wet. Maargoed, dat is detailwerk.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds