Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 21:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus schenken na trouwen of een geregistreerd partnerschap
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: wo 14 jun 2006 10:15    Onderwerp: Casus schenken na trouwen of een geregistreerd partnerschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Man heeft 20000 Euro spaargeld.
Vrouw heeft een lening van 20000 Euro.
Nu wil man de lening van vrouw afbetalen.
Men is niet getrouwd of geregistreerd partner.
Men voldoet niet aan de voorwaarden voor fiscaal partner om te schenken en zou dus het volle pond aan schenkingsrechten moeten betalen.

Wat als man en vrouw nu trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan en vervolgens de schenking wordt gedaan? Moeten dan nog de volledige schenkingsrechten worden betaald?

Groeten,

Jerry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je in gemeenschap van goederen trouwt versmelten de vermogens dus is er van schenking geen sprake.

Ik zou het onder alle omstandigheden afraden, liefde maakt blind, laat het je niet ook nog arm maken Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 7:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het een lening is, dan moet die w.s. in termijnen worden afbetaald. Geen idee hoe groot de termijnen zijn, maar man kan vrouw dan toch gewoon telkens een termijn in de hand drukken?

Net zoiets als huishoudgeld Wink

Trouwen etc. kost ook maar weer geld .... Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Trouwen etc. kost ook maar weer geld .... Wink

Hoeft niet altijd Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel, zelfs als je op maandagmorgen 9.00 uur trouwt heb je altijd nog de administratieve kosten! Mad
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Wel, zelfs als je op maandagmorgen 9.00 uur trouwt heb je altijd nog de administratieve kosten! Mad

Aiii!!! Spreekt daar frustratie? Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: do 15 jun 2006 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je in gemeenschap van goederen trouwt versmelten de vermogens dus is er van schenking geen sprake.

Ik zou het onder alle omstandigheden afraden, liefde maakt blind, laat het je niet ook nog arm maken Wink.


haha,

ben maar niet bang. Deze casus heeft geen betrekking op mij, was dat maar zo.......dan had ik 20000 Euro spaargeld..... Very Happy

Ik ben een van verstandige mensen die een rijkere vriendin heeft dan ik zelf ben...Razz

Maar goed, ik hoor nu dat trouwen een optie is, of geregistreerd partnerschap....is iedereen het daarover eens?

En het terugbetalen in termijn van een zgn. lening, trappen ze daar bij de belastingdienst anno 2006 nog in?

Gr,

Jerry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 16 jun 2006 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
ben maar niet bang. Deze casus heeft geen betrekking op mij, was dat maar zo.......dan had ik 20000 Euro spaargeld..... Very Happy

Ik ben een van verstandige mensen die een rijkere vriendin heeft dan ik zelf ben...Razz

In dat geval gelijk trouwen natuurlijk! Married Wink

Quote:
Maar goed, ik hoor nu dat trouwen een optie is, of geregistreerd partnerschap....is iedereen het daarover eens?

Misschien zit ik ernaast, maar een geregistreerd partnerschap lijkt me niets helpen. Of misschien is de schenkingsbelastingvrijstelling (als dat zo heet) dan hoger? Ik heb eigenlijk geen idee om wat voor bedragen het zou gaan.

Quote:
En het terugbetalen in termijn van een zgn. lening, trappen ze daar bij de belastingdienst anno 2006 nog in?

Als ze het niet kunnen zien... Juridisch heb je m.i. gewoon gelijk dat het een schenking is, en dat de belasting daar interesse in heeft.

Maar goed, als de persoon met geld de eerstkomende tijd alle gezamenlijke uitgaven voor zijn rekening neemt, vakantie betaalt, etc etc, dan houdt de schuldenaar weer geld over om af te betalen. Ik weet niet op wat voor termijn het bedrag moet worden terugbetaald, maar geheel onmogelijk lijkt me een bedrag van 20000 euro me ook niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 16 jun 2006 7:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA, ik bedoelde niet dat man vrouw het geld gaat lenen. Ik bedoelde meer: de vrouw moet ht bedrag w.s. toch in termijnen afbetalen.
De oplossing dat de man dan uitgaven voor zijn rekening neemt lijkt mij praktisch.

Lieve man is dat!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
rene



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 27


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 21:46    Onderwerp: schenking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het maakt niet uit getrouwd zijn of niet. (zelfs in gemeenschap van goederen)
Indien de ene echtgenoot aan de andere echtgenote een schenking doet, is deze belast met schenkingsrecht. (tariefgroep 1 vanaf 5%)
zie artikel 24 SW
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 01 mrt 2007 21:54    Onderwerp: Re: schenking Reageer met quote Naar onder Naar boven

rene schreef:
Het maakt niet uit getrouwd zijn of niet. (zelfs in gemeenschap van goederen)
Indien de ene echtgenoot aan de andere echtgenote een schenking doet, is deze belast met schenkingsrecht. (tariefgroep 1 vanaf 5%)
zie artikel 24 SW


Art. 24 ziet alleen op echtgenoten die buiten gemeenschap van goederen zijn gehuwd. Indien je in gemeenschap van goederen bent gehuwd of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan zonder het opmaken van partnerschapsvoorwaarden is er een algehele gemeenschap.

Aangezien er dan in beginsel alleen maar gezamenlijk vermogen is, valt er dus niet te schenken aan elkaar. De enige manier om binnen de gemeenschap van goederen aan elkaar te schenken is door vermogen onder een uitsluitingsclausule te schenken aan de partner (en dus aan de gemeenschap).
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rene



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 27


BerichtGeplaatst: vr 02 mrt 2007 0:43    Onderwerp: schenking Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt, schenkingen aan echtgenoten die in gemeenschap zijn gehuwd kunnen schenking uit een uitgesloten vermogen schenken.
Die schenkingen zijn belast met schenkingsrecht
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
rene



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 27


BerichtGeplaatst: za 17 mrt 2007 20:54    Onderwerp: schenken Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waarom moeilijk doen

schenking aan iemand, waarvan de begiftigde met deze schenking schulden aan derden afbetaald, is vrij van schenkingsrecht

artikel 33, lid 8 SW
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 18 mrt 2007 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk vanwege het zinnetje 'die niet in staat is zijn schulden te betalen'. Heb het commentaar zo even niet bij de hand, maar kan me voorstellen dat er wat extra haken en ogen aan dit verhaal vastzitten.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: zo 18 mrt 2007 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 33 lid 1 Successiewet 1956:
Van het recht van schenking is vrijgesteld, hetgeen wordt verkregen:
sub 8:
door iemand, die niet in staat is zijn schulden te betalen, indien en voor zover het verkregene strekt om de begiftigde daartoe in staat te stellen.

Dus zoals Flash al dacht, gaat het om iemand die niet in staat is zijn/haar eigen schulden te betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds