Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 0:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

CODAS (Univ. Leiden)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2005 16:00    Onderwerp: CODAS (Univ. Leiden) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat er mensen zijn die met mij het gebruik van CODAS ter correctie/ beoordeling van digitale tentamens aan de kaak willen stellen.

CODAS is/ wordt gebruikt ter beoordeling van de tussentoetsen van Inleiding Strafprocesrecht (Universiteit Leiden).

De werking van het programma is ongeveer als volgt:
er worden een aantal tentamens met de hand nagekeken, per opgave wordt er dan met een goed of een slecht (+ of -) beoordeelt, de overige tentamens worden hiermee vergeleken, aan de hand van de mate van overeenkomst krijg je een + of - voor je opgave, aan de hand van het aantal minnetjes val je in een bepaalde categorie, namelijk de categorie met het cijfer 10, 8, 6 of 4. Zie http://platform.leidenuniv.nl/content_docs/verslagen/ppp_Noortwijk/present.htm voor een uitgebreide werking van CODAS.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze methode van becijfering!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Chang, Steven



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2005 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn voordelen en nadelen te noemen, het grootste voordeel voor de docenten natuurlijk is dat zij minder tijd hoeven te besteden aan het nakijken en dus meer open vraag toetsen kunnen geven in plaats van gesloten vraag toetsen. Maar gezien mijn achtergrond in ICT, denk ik dat het systeem niet erg nauwkeurig kan zijn. Gezien dat "kunstmatige intelligentie" een academische opleiding is, dat toch wel erg ingewikkeld is en diep ingaat op het maken van dit soort systemen, (systemen die "intelligent" zijn en het werk van mensen kan afnemen) dat toch veel mensen er niet ingeslaagd zijn om echt "intelligente" systemen te bouwen (zoals vertaalprogramma's), denk ik dat het niet mogelijk zal zijn om in nederland zo een systeem te bouwen voor het nakijken tenzij er echt een echt groot wetenschapper van de kunstmatige intelligentie eraan te pas komt. Het nakijken is gebaseerd op algoritmen, die computerberekeningen maken om de cijfer erop te baseren. Omdat het maken van een goed werkend algoritme moeilijk is, denk ik toch dat het toekomstmuziek is om toetsen na te laten kijken door een computer. Het gebruiken van een computer voor de ondersteuning van het nakijken lijkt me echter wel een goed plan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2005 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter verduidelijking: ik pleit niet voor afschaffing van het systeem, maar tegen de manier waarop het in dit geval gebruikt is, het is tenslotte heel vreemd dat je allen een 10, 8, 6 of 4 kunt behalen..

Mijn inziens moet het mogelijk zijn het systeem zo te gebruiken dat er per opdracht een categorie wordt toegekend (bijv. 20 pnt, 15 pnt, 10 pnt, 5 pnt of 0 pnt), gekoppeld aan bijvoorbeeld steekwoorden, termen o.i.d. noem je alle 5 = 20 punten, slechts 3 = 15 punten, niks of volstrekte onzin = 0 punten, in die trant. Het is dan een kwestie van punten optellen en delen door 10, dan heeft iedereen precies het cijfer wat hij behoort te krijgen, in plaats van slechts een categorie.

Ik ben gewoon heel erg tegen hoe het nu is toegespast, omdat het heel onnauwkeurig is....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
HS




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2005 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

eerlijk gezegd pleit ik wel voor het afschaffen van het nakijken van tentamens met de computer. Deze kan nooit nauwkeurig zijn en het argument van 'makkelijker voor de docent' vind ik een slecht argument. Zelf ben ik ook docent en tentamens etc nakijken is inherent aan de functie. Overigens: het departement kan andere oplossingen bedenken als men het nakijken te veel werk vindt. Zeker nu blijkt dat door ziekte van een docent geen adequate opvang was
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blizzard








Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2005 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een computer kan niet denken. Mensen en dieren kunnen denken. Het denken van een computer is een programma. Het is een leuk idee maar dan voor mc vragen en niet voor open vragen. Wat als je andere woorden gebruikt of zinsopbouw of een spellingsfout? En hardstikke leuk dat het zoveel tijd scheelt maar tentamineer dan anders of zet er meer mensen op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Floefloe






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2005 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, nu snap ik waarom ik zo'n laag cijfer had. Ik dacht dat dit programma alleen gebruikt werd om te controleren op fraude, maar het wordt dus gebruikt om e.a. geheel na te kijken. Daar ben ik op tegen.

Wel, nu eerst maar eens tussententamen 2 maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lotte

Lotte

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 150


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2005 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een veel gehoord excuus van de docenten in Leiden: zoveel studenten, dus zoveel tentamens nakijken, kost zoveel tijd.
En inderdaad rechten heeft veel studenten, en dat betekend veel nakijken. Maar krijgt de universiteit voor die veelheid aan studenten ook niet veel meer geld, dan een kleine studie... Ik bedoel maar.

Ik vind het echt belachelijk dat zo'n systeem toegepast wordt. En zeker als je alleen maar even cijfers kan halen... Wat er precies aan verandert moet worden weet ik eerlijk gezegd niet. Daarvoor weet ik niet goed genoeg hoe het systeem de antwoorden precies vergelijkt. Aan de hand van trefwoorden? (wat gebeurd er met spelfouten?) Dat betekend dus dat je bij de vraag gewoon een heel rijtje met woorden kan opnoemen, en hopen dat er een paar goed zijn. Of wordt er toch ook gekeken naar de zinsopbouw en relevantie van het stukje?

Ik zou zeggen allemaal naar de nabespreking. Dan moeten die docenten alsnog alles met de hand nakijken...


Laatst aangepast door Lotte op za 05 mrt 2005 9:54, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Chang, Steven



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 50


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2005 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

moeten jullie dit eens zien van teletop (Leiden Universiteit):

Vraag: De tijd was inderdaad weer krap en daarom ben ik niet meer in de gelegenheid geweest om bij elk antwoord het aantal woorden te tellen. Rekent het nakijk systeem de antwoorden die net onder het minimum aantal woorden zitten nog wel mee, of worden die automatisch eruit gegooid? Of was het alleen maar als een indicatie bedoeld? Anders moet ik me volgend jaar van wat meer "de", "er", "een", "echter" etc. bedienen. Dank alvast voor uw antwoord, CB

Antwoord: Het minimumaantal woorden is van belang voor een goede differentiatie van de kwaliteit van de antwoorden voor het nakijksysteem. Vriendelijke groet, Ard Schoep

Vraag: Geachte Ard,
Alereerst dank voor de snelle reactie op mijn vraag, alleen begrijp ik het antwoord nog niet. Tellen de antwoorden met minder woorden nu wel of niet mee, dank alvast en vriendelijke groet, Colet Bouman

Volgens mij weet Ard Schoep zelf niet PRECIES wat het systeem doet, of het minimumaantal woorden inderdaad als veel slechter berekend wordt of niet. Vandaar het antwoord. (ik kan trouwens als ICT'er wel begrijpen dat je een minimum aantal woorden nodig hebt, want anders kan het systeem niet goed werken, want dan krijgen antwoorden die zeer kort zijn ten onrechte altijd een slechte beoordeling)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2005 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing

Ik vind het wel een strak antwoord Smile Blijkbaar moet je zoveel mogelijk schrijven, want dan heb je meer kans op dat het goedgerekend wordt... En ik moet zeggen dat 150 woorden er veel is, dat is bijna 15 regels... en dat was het minimum!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Floefloe






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: za 05 mrt 2005 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We zullen zien, bij 1 vraag waarbij ik gene idee had heb ik maar wat termen neergegooid ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
anonieme getuige






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 06 mrt 2005 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dit hele gedoe een enorme aanfluiting. Hoewel de docenten op teletop nog steeds niet duidelijk willen toegeven hoe het nakijken in zijn werk is gegaan, lijkt het er sterk op dat dit volledig door een computer is gebeurd, met steekproefsgewijze menselijke correcties om de computerberekening te calibreren.

Het CODAS systeem is van Van Noortwijk en De Mulder, die via http://www.gradiation.com/ met een automatisch "fraud finder" en "open form grader" systeem adverteren. Ik mag wel aannemen dat het om vrijwel hetzelfde systeem gaat. De website geeft aan dat de werking van het systeem strikt geheim is! De docenten in Leiden weten dus zelf ook niet hoe het systeem werkt, en ze hebben ook geen mogelijkheid om 'in' het systeem te kijken. Wel plaatsen ze kennelijk hun handtekening onder de resultaten van deze computerberekening.

Ernstiger nog is dat het gewoon niet goed werkt. Het kan ook niet werken: computers zijn helemaal niet in staat om natuurlijke taal op een intelligente manier te analyseren. Het is niet eens mogelijk om perfect op grammaticale correctheid te testen, laat staan dat een computer de betekenis van een zin kan bevatten en aan andere zinnen kan relateren.

Het is ook principieel oneerlijk: van sommigen worden de antwoorden wel door een menselijke geest nagekeken, en die personen krijgen wel punten voor argumentaties die voor de computer te subtiel waren.

De reden van de tussententamenexercitie is dat men studenten de kans wil geven om op het formuleren van antwoorden te oefenen ipv alleen via multiple choice te tentamineren. Dat zou kennelijk niet kunnen als men alle antwoorden met de hand zou moeten nakijken wegens het grote aantal eerstejaars (al dacht ik dat een faculteit met veel eerstejaars ook veel geld kreeg). Maar op deze manier worden studenten gewoon geschoffeerd: men kijkt niet eens naar (het grootste deel van) de antwoorden. Hoe kun je daar nou iets van leren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
anonieme getuige






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2005 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chang, Steven schreef:

Antwoord: Het minimumaantal woorden is van belang voor een goede differentiatie van de kwaliteit van de antwoorden voor het nakijksysteem. Vriendelijke groet, Ard Schoep

Vraag: Geachte Ard,
Alereerst dank voor de snelle reactie op mijn vraag, alleen begrijp ik het antwoord nog niet. Tellen de antwoorden met minder woorden nu wel of niet mee, dank alvast en vriendelijke groet, Colet Bouman

Volgens mij weet Ard Schoep zelf niet PRECIES wat het systeem doet, of het minimumaantal woorden inderdaad als veel slechter berekend wordt of niet. Vandaar het antwoord. (ik kan trouwens als ICT'er wel begrijpen dat je een minimum aantal woorden nodig hebt, want anders kan het systeem niet goed werken, want dan krijgen antwoorden die zeer kort zijn ten onrechte altijd een slechte beoordeling)


Inderdaad kun je ergens op http://www.gradiation.com/ ook vinden: "Answers should contain approximately 300 words or more".

Dus om een beetje te "werken" heeft het systeem veel tekst nodig. Derhalve de volgende hypothese: bij het eerste tentamen was er geen indicatie van minimumlengte, en was het systeem waarschijnlijk niet gecalibreerd te krijgen toen men individuele (kortere) antwoorden probeerde te beoordelen. Dus heeft men steeds volledige inzendingen (dus alle antwoorden tezamen) door het systeem getrokken, waardoor de uiteindelijke beoordeling vrij grof werd (alleen cijfers 1,2,4,6,8,10).

Dus ik voorspel voor deze 2e ronde resultaten met cijfers achter de komma. Ik voorspel ook dat de resultaten opnieuw kant nog wal zullen raken, wegens de inherente hopeloosheid van zo'n geautomatiseerde nakijkmethode.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aart



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2005 3:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond toevallig een paar weken terug dit artikel op het web (ondertussen al wat aan de oude kant, maar toch wel relevant met vandaag de dag):

http://www.leidenuniv.nl/mare/2003/27/0901.html
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2005 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

anonieme getuige schreef:

Dus ik voorspel voor deze 2e ronde resultaten met cijfers achter de komma. Ik voorspel ook dat de resultaten opnieuw kant nog wal zullen raken, wegens de inherente hopeloosheid van zo'n geautomatiseerde nakijkmethode.


Er kunnen geen cijfers met komma worden gegeven, je valt in een categorie A, B,C,D,E of F, waaraan een cijfer is gekoppeld (10, 8, 6, 4, 2), dus ik voorspel dat je weer een even en rond cijfer zult krijgen...

Ik vind het schandalig, heb je serieus een toets zitten maken, en dan wordt het helemaal niet serieus beoordeeld, want die beoordeling door de computer kan je toch niet serieus nemen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2005 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik afgestudeerd ben. Wat een gedoe zeg. Maar vroeger was het ook niet beter. Ik weet nog dat er de mogelijkheid kwam om een tentamen dat je in december had gemaakt en niet had gehaald, in januari van het volgende jaar over mocht doen, in plaats van in de zomer. Het is toen voorgemkomen dat je het cijfer van het tentamen uit december te horen kreeg na de datum van herkansing in januari. Ook toen was het excuus te weinig mensen om de vele tentamens na te kijken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds