Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 5:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boek Samenvatting en auteursrecht
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chantal24



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 21:09    Onderwerp: Boek Samenvatting en auteursrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet een persoon de rechten voor een boek eerst kopen voor dat zij / hij een samenvatting van het boek mag maken? Zeker als de persoon die de samenvatting heeft gemaakt dan deals maakt met derden over deze samenvatting is het dan niet een inbreuk van de autheursrechten van de auteur van het originele boek?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel een interessant vraag. Ik zou eigenlijk willen antwoorden "in beginsel niet, tenzij je in feite niet samenvat maar een deel van het boek overneemt". Bij nader inzien betwijfel ik echter of dat klopt.

Om te beginnen lijkt het sluiten van deals mij irrelevant.

Het zal in ieder geval wel afhangen van hoe uitgebreid de samenvatting is. Wanneer je allerlei elementen overneemt die in combinatie de samenvatting het "eigen oorspronkelijk karakter en persoonlijk stempel" van de schrijver van het boek geven, zit je denk ik aan een inbreuk op het auteursrecht.

Nu is het overnemen van karakteriserende elementen eigenlijk juist de bedoeling van een samenvatting. Daarom vraag ik mij af of ik iets over het hoofd zie. Als ik het arrest over Tanja Grotter erop nasla, zie ik dat de verweerder o.a. aanvoert dat Tanja Grotter in vergelijking met Harry Potter "filosofischer" is en "meer grijstinten" bevat. Het Hof is het daar niet mee eens, maar wekt wel de indruk dat dergelijke argumenten er toe zouden doen. Dat begrijp ik niet helemaal. Als je voldoende hebt overgenomen om inbreuk te maken op het auteursrecht, wat doet het er dan nog toe dat het resulterende werk van een ander literair gehalte zou zijn, of tot een ander publiek is gericht? (Het doet er wel toe als het daardoor om een parodie zou gaan, want dan kom je binnen de uitzondering van art. 18b.)

Of is het Hof van mening dat als Tanja Grotter een voldoende van Harry Potter afwijkende "algehele indruk" zou wekken, er sprake zou zijn van een "nieuw, oorspronkelijk werk" in de zin van art. 13 Auteurswet 1912, onafhankelijk van de hoeveelheid overgenomen elementen? Ik weet niet zeker of het Hof er zo over denkt, maar het lijkt mij niet een juiste uitleg van art. 13.

Met Tanja Grotter kom ik dus niet veel verder. Misschien wel met het citaatrecht? Een samenvatting die qua hoeveelheid overgenomen elementen inbreuk maakt op het oorspronkelijke werk, valt misschien nog wel onder art. 15a Auteurswet? Normaal gesproken gaat art. 15a over het letterlijk citeren van korte passages, maar ik zie niet goed in waarom het artikel niet ook betrekking kan hebben op het overnemen van een auteursrechtelijk beschermde combinatie van elementen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een heel boek navertellen zal heel snel als een verveelvoudiging in gewijzigde vorm aangemerkt worden. Ook al is jouw navertelling saaier.

De truc bij een goede samenvatting is om alle literaire onzin er uit te halen en alleen de feiten, concepten en ideeën in je eigen bewoordingen te beschrijven. Die zijn niet beschermd door auteursrecht. Heb je toch korte stukjes nodig, dan kun je die via een beroep op het citaatrecht verexcuseren.

Wie voor zichzelf samenvat, kan dat doen onder de vlag van verveelvoudiging voor eigen studie, oefening of gebruik, want daaronder mag je ook verveelvoudigingen in gewijzigde vorm maken.

Samenvattingen maken en verkopen is m.i. zeer twijfelachtig als je niet uitkijkt wat je in je samenvatting zet.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds