Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boek: "De wet in gewoon Nederlands"
Moderators: de Webmeester, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 19:17    Onderwerp: Boek: "De wet in gewoon Nederlands" Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Maar de wet is (vaak, en zeker voor mijn geachte clientele) zo moeilijk leesbaar dat beslist niet iedereen die kent.

Door de lange zinnen, moeilijke termen en woorden die soms al lang niet meer tot het hedendaagse Nederlands behoren, zijn de teksten voor het grote publiek (vaak) niet te begrijpen.

Juist om mijn clienten (ben zelf, naast 3e jaars rechtenstudent, bouwtechnisch adviseur) een extra steuntje te geven, leek het me een goed idee dit (pocket)boekje aan te schaffen.

"De wet in gewoon Nederlands" bevat de belangrijkste wetten waar de Nederlandse burger mee te maken kan krijgen, zonder juridisch jargon en (zeer) toegankelijk geschreven.

Het bevat o.m.: de Nederlandse Grondwet, Verbintenissenrecht, Onrechtmatige daad, Koop- en ruilovereenkomsten, Schenking, Huur, Arbeidsovereenkomst, Strafrecht en Strafvordering, Burgelijk Wetboek, etc.

De auteur is Douwe Brongers met medewerking van Mr. Maaike C. Wetting, Uitgeverij Balans en is het ISBN nummer 978 90 501 87961 (www.uitgeverijbalans.nl)

Een aanrader!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor 17,50 bij de betere boekhandels... Razz

(ik vind het overigens geen aanrader voor de serieuze jurist)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En over de "vertaling" van de bepalingen kun je nog wel discussiëren (heb 'm vanmiddag snel ingekeken). Het is jouw taak als jurist om in helder Nederlands duidelijk te maken wat de bepaling voor deze persoon betekent.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat:

Juist om mijn clienten (ben zelf, naast 3e jaars rechtenstudent, bouwtechnisch adviseur) een extra steuntje te geven, leek het me een goed idee dit (pocket)boekje aan te schaffen.

Er staat niet:

....dat het voor juristen van jullie 'statuur' is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iets over statuur (voor zover ik al in het bezit daarvan zou zijn) heb ik niet eens willen suggereren. Sterker: als je mijn posts hier bekijkt zul je zien dat ik juist een uitermate "klare-taal"-jurist ben (wat wel ten koste gaat of kan gaan van de juridische discussie).Ik vind het juist lovenswaardig dat je je clienten wilt laten weten wat die drakerige bepalingen nou eigenlijk betekenen. MAAR: de omschrijvingen in dat wetboek kunnen ook tot verwarring leiden. Zo las ik als omschrijving van flessentrekkerij iets als: iemand die op krediet koopt en niet afbetaalt. Maar ja, dat is natuurlijk wel héél erg versimpeld; d'r is wel wat meer nodig om van flessentrekkerij te spreken.

Misschien is het meer een kwestie van: vind je dat mensen zelf moeten uitzoeken hoe de vork in de steel zit of ben jij bereid ze mondeling en schriftelijk daarin te ondersteunen? In een concrete zaak is er namelijk vaak dusdanig veel aan de orde dat je precies moet kunnen uitleggen hoe de positie van de client is. Daar komt hij niet echt goed achter door het lezen van een - overigens incompleet- vertalend wetboek.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Johann van der Veere voor de boekentip! Good
Natuurlijk kan je niet 100% bouwen op zo'n boekje (waar is anders die rechtenstudie goed voor Wink ) maar ik kan me voorstellen dat het een waardevolle toevoeging kan zijn aan je omgang met cliënten. Of gewoon leuk is voor de geïnteresseerde niet-jurist.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het blijft wel een lastig punt: hoe leg je de wet in zijn algemeenheid uit aan leken? Als je een cliënt hebt met een concrete casus, kun je de feiten van dat geval gebruiken om tot een hopelijk concreet advies te komen. (Al zie ik ook dan nog wel juristen die afsluiten met "een en ander uiteraard behoudens de derogerende werking van redelijkheid en billijkheid")

Misschien iets voor een apart draadje.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
(Al zie ik ook dan nog wel juristen die afsluiten met "een en ander uiteraard behoudens de derogerende werking van redelijkheid en billijkheid")


Laughing
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Plussus

Plussus

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 134


BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel grappig dat deze "gewone taal"-editie toch vooral door juristen wordt aangeschaft. Misschien om eens te kijken hoe je een wettekst ook in Jip-en-Janneke-taal aan je minder geleerde klanten kunt uitleggen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds