Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 3:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bevel tot vordering gegevens -> zonder meer hieraan voldo
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 13:24    Onderwerp: Bevel tot vordering gegevens -> zonder meer hieraan voldo Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik krijg van de politie een bevel tot vordering van gegevens van gebruikers. Mijn grootste struikelblok is dat men eigenlijk zonder opgaaf van redenen willekeurige passages in priveconversaties opvraagt.

In hoeverre mag ik als eigenaar van een site weigeren priveconversaties openbaar te maken aan politie?

Mag ik bijvoorbeeld vragen om wat voor verdenking het gaat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 13:44    Onderwerp: Re: Bevel tot vordering gegevens -> zonder meer hieraan v Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
Ik krijg van de politie een bevel tot vordering van gegevens van gebruikers. Mijn grootste struikelblok is dat men eigenlijk zonder opgaaf van redenen willekeurige passages in priveconversaties opvraagt.

In hoeverre mag ik als eigenaar van een site weigeren priveconversaties openbaar te maken aan politie?

Mag ik bijvoorbeeld vragen om wat voor verdenking het gaat?

Wanneer de politie (of het OM) gegevens wil hebben, zal daar toestemming van een rechter voor nodig zijn. Zeker wanneer het privéconversaties gaat is er sprake van een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de personen waar het om gaat.

Het nadeel van deze opstelling is wel dat je het risico loopt dat er beslag wordt gelegd op de server of andere spullen.

Wat ik zelf zou doen is dat ik zou melden dat ik, om voormelde reden, geen gegevens ga overhandigen zonder toestemming / bevel van de rechter, maar daarbij zou ik ook aanbieden om de betreffende gegevens aan een trusted 3rd party, zoals een notaris, in beheer te geven.

Houd er wel rekening mee dat een weigeren wel tot kosten kan leiden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 20 mrt 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn grootste struikelblok is dat men eigenlijk zonder opgaaf van redenen willekeurige passages in priveconversaties opvraagt.
Daar gaat al sinds ik het las een alarmbelletje van rinkelen. Het lijkt er op dat men al precies weet wat men wil hebben? Hoe kan dat nou?

Ik zou eens even gaan uitzoeken wie de zaaksofficier is en daar contact mee opnemen. Nu ik niet precies weet hoe het zit met die afgifteplicht (of die er überhaupt wel is en ik hoop toch van harte van niet!) vind ik de tip van Steven een goede, waarbij ik in de brief zou aangeven dat het de gehele gegevens zijn en niet willekeurige passages, zoals de politie vraagt. Dan ligt dat ook maar weer even vast Wink (passages kunnen de dingen namelijk behóórlijk uit hun verband rukken)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze willen van een 10 tal gebruikers alle verzonden en ontvangen berichten in een bepaalde tijdsperiode hebben......

Ik wacht overigens nog steeds op het officiele bevel dat zij mij toe zouden faxen..... ik mag toch aannemen dat daarin mij wel duidelijk wordt dat de gevraagde gegevens daadwerkelijk een sleutelrol vervullen en dat de misdaad in vergelijking staat met wat ze aan privacygegevens willen hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 21:14    Onderwerp: Re: Bevel tot vordering gegevens -> zonder meer hieraan v Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
Mag ik bijvoorbeeld vragen om wat voor verdenking het gaat?
Vragen staat vrij Laughing
Maar nu even serieus, ja dat kun je wel vragen, maar de politie zal deze vraag nooit beantwoorden (of in ieder geval de vraag nooit mogen beantwoorden).
Wat je wel kunt vragen is waarvoor de politie deze informatie aan je vraagt.
Ik lijk hiermee mezelf tegen te spreken, maar wat ik bedoel is dat je kunt (meer) informatie kunt vragen aan de politie. Concrete vragen die je hen zou kunnen stellen zijn;
  • Is er sprake van een aanvullend bewijsverzoek?
    Het OM heeft voldoende bewijzen om een verdachte te kunnen vervolgen, maar wil haar positie versterken mbv aanvullend bewijs.
  • Is er sprake van een bewijsverzoek?
    De politie heeft wel een verdachte voor ogen maar onvoldoende of geen bewijzen om deze te (laten) vervolgen
  • Is er sprake van een onderzoek naar een specifiek delict?
    De politie heeft geen specifieke verdachte voor ogen, maar weet wel dat een strafbaar feit is gepland c.q. besproken
  • Is er sprake van een grootschalig onderzoek?
    De politie (afdeling HTC 1) of de AIVD doet een onderzoek naar een niet nader identificeerbare groep personen, zoals in het verleden bijvoorbeeld het geval was bij "De Hofstadgroep"
In de eerste drie situaties raad ik je aan te wachten of een gerechtelijk bevel wordt afgegeven. In het laatste geval, raad ik je aan volledig mee te werken.




1 High Tech Crime division, de voormalige digitale recherche.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee, verbazingwekkend. Waarom adviseer je anders in het laatste geval?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Hee, verbazingwekkend. Waarom adviseer je anders in het laatste geval?


ik gok op landsbelang? dat iemand die de sterke arm daarin tegenwerkt, strafbaar is, bij de andere weegt dat minder zwaar gok ik?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat is het niet.
Ik redeneerde meer van uit het standpunt dat in de eerste drie situaties inbeslagname van de computerapparatuur minder snel zal plaats vinden als in het vierde geval.
Als er sprake is van "landsbelang" zoals Tom het noemt zal een rechter eerder genegen zijn om te volstaan met minder concrete bewijzen van strafbaar handelen en eerder de inbeslagname van de apparatuur gelasten.
Dit was dan ook niet zozeer een juridisch antwoord als wel een pragmatisch antwoord.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 23 mrt 2007 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennelijk krijgen ze het bevel niet zo snel op orde als ze dachten....

mijn fax blijft angstvallig stil.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: vr 23 mrt 2007 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Good
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 24 mrt 2007 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja.....

Het is overigens wel een lastige kwestie, lijkt me. Dit soort zaken is maar in een aantal gevallen toegestaan. Om te weten of jij wel "terecht" die informatie ter beschikking stelt zou je moeten weten wat er aan de hand is, wat de verdenking is. Maar dat is nou denk ik het laatste dat men je wil vertellen. Hoe moet je als (rechts-)persoon die dergelijke vragen voorgelegd krijgt dan eigenlijk netjes handelen? Gewoon maar de politie op de blauwe ogen geloven?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 8:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels is de vordering binnen Sad

Het gaat om een hele berg mensen ... beetje het idee dat het toch wel lukraak is. Maar een naam is geloof ik wel echt een verdachte.

Bevel tot vordering is in tweevoud ondertekent, zowel door RC als OVJ....
Aanleveren binnen een paar dagen ...

Denk dat ik er toch aan moet geloven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: do 05 apr 2007 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat denk ik ook.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds