Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 3:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

BV 18000 euro? / Ltd
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: do 12 apr 2007 20:14    Onderwerp: BV 18000 euro? / Ltd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik hoor allerlei verschillende geluiden over de 18.000 euro die bij het oprichten van een BV als minimumkapitaal werd/wordt gehanteerd.

Veel mensen denken, dat het per 1 januari al niet noodzakelijk is, die 18.000 euro te storten.

Een iemand vertelde me, dat die 18.000 euro in de praktijk, vooruitlopend op de nieuwe wet, niet meer gestort wordt, hoewel het formeel nog wel moet.

Diverse sites, onder meer die van de KvK, hebben het nog wel over de 18.000 euro die gestort dient te worden.

Wie weet er het fijne van? Als die 18.000 euro nog verplicht is, zal ik waarschijnlijk een Ltd nemen i.p.v. een BV.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 12 apr 2007 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zolang de wet niet gewijzigd is, en dat is 'ie op dit punt, is die 18k verplicht.

let op: aangezien je bij een Ltd verder aan dezelfde regels moet voldoen en deze, afgezien van de vermogenseis, als een BV behandeld wordt, kun je bij een Ltd. als bestuurder eerder aansprakelijk worden gesteld, wanneer blijkt dat de onderneming verkeerd bestuurd wordt, bijvoorbeeld omdat er al bij aanvang te weinig vermogen aanwezig was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 12 apr 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verder valt de Ltd toch onder het Engelse recht? Dat lijkt me lastig werken.
Die 18.000 moet je storten voor de oprichting, maar daarna kun je dat geld gebruiken om te investeren. Dus het staat niet "vast".
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Zolang de wet niet gewijzigd is, en dat is 'ie op dit punt, is die 18k verplicht.

let op: aangezien je bij een Ltd verder aan dezelfde regels moet voldoen en deze, afgezien van de vermogenseis, als een BV behandeld wordt, kun je bij een Ltd. als bestuurder eerder aansprakelijk worden gesteld, wanneer blijkt dat de onderneming verkeerd bestuurd wordt, bijvoorbeeld omdat er al bij aanvang te weinig vermogen aanwezig was.


Wordt er nooit op de invoering van wetten vooruit gelopen?

Wat het kapitaal betreft, het is voor een stamrecht, dus dat zit wel goed. Het is zonde om 18.000, waar ik al belasting over betaald heb, te storten als er kort erop toch al kapitaal bijkomt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 9:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

extraterrestrian schreef:
Wordt er nooit op de invoering van wetten vooruit gelopen?

Nee, niet wanneer het formele eisen betreft.
Quote:

Wat het kapitaal betreft, het is voor een stamrecht, dus dat zit wel goed. Het is zonde om 18.000, waar ik al belasting over betaald heb, te storten als er kort erop toch al kapitaal bijkomt.

Maar dat stamrecht kan dan toch ingebracht worden in de BV ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Nee, niet wanneer het formele eisen betreft.


Aha, goed om te weten! Bedankt.

Quote:
Maar dat stamrecht kan dan toch ingebracht worden in de BV ?


Als ik het goed heb begrepen, is dat een kip-en-eiprobleem. Als ik niet al een BV heb om het in te laten storten, moet ik er gelijk bij storting al belasting over betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2007 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

extraterrestrian schreef:
Als ik het goed heb begrepen, is dat een kip-en-eiprobleem. Als ik niet al een BV heb om het in te laten storten, moet ik er gelijk bij storting al belasting over betalen.

Ja, daar heb je gelijk in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
W. de Haan



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 66


BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2007 21:01    Onderwerp: inbreng Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer er een stamrecht (=recht op periodieke uitkering) wordt ingebracht, gaat dat om een bezitting. Deze moet beschreven worden door een deskundige en gewaardeerd worden volgens normen die in het economisch verkeer aanvaardbaar zijn. Het recht kan dus gebruikt worden ter voldoening aan een verplichting tot storting.

Bij een buitenlandse vorm als de Ltd is de stortingsverplichting ongetwijfeld geringer. Wel valt te bedenken, dat het IPR van het land van oprichting dient te worden aangehouden. Dit impliceert vaak in meer gevallen bestuurdersaansprakelijkheid.

Een stamrecht-BV lijkt mij een goed idee; buitenlandse vormen lijken vaak goedkoop, maar dat kan dus wel eens anders zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2007 21:11    Onderwerp: Re: inbreng Reageer met quote Naar onder Naar boven

W. de Haan schreef:
Wanneer er een stamrecht (=recht op periodieke uitkering) wordt ingebracht, gaat dat om een bezitting. Deze moet beschreven worden door een deskundige en gewaardeerd worden volgens normen die in het economisch verkeer aanvaardbaar zijn. Het recht kan dus gebruikt worden ter voldoening aan een verplichting tot storting.

Maar is het niet zo dat deze daad van 'beschrijving' vereist dat het stamrecht al uitgekeerd is en dat het derhalve op dat moment IB plichtig is ?
Quote:

Bij een buitenlandse vorm als de Ltd is de stortingsverplichting ongetwijfeld geringer.

2 UKP, als ik het wel heb.
Quote:

Wel valt te bedenken, dat het IPR van het land van oprichting dient te worden aangehouden. Dit impliceert vaak in meer gevallen bestuurdersaansprakelijkheid.

Een stamrecht-BV lijkt mij een goed idee; buitenlandse vormen lijken vaak goedkoop, maar dat kan dus wel eens anders zijn.

Hoe dan ook snap ik - juist bij een stamrecht BV - het probleem niet. Op basis van het stamrecht dat er gaat komen, is financiering van die 18k in privé geen enkel probleem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
W. de Haan



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 66


BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2007 21:19    Onderwerp: reactie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Amice,

Mijn idee van deze casus is: de Bv gaat optreden als uitvoerder van het stamrecht. De Bv gaat dus uitkeringen doen. Als het zo is, dat het gehele stamrecht reeds tot uitkering gekomen is (hetzij is afgekocht), zijn er derhalve liquide middelen beschikbaar. Maar in dat laatste geval begrijp ik de noodzaak van de oprichting van een BV /Ltd niet meer.

Enfin, de casus lijkt mij voldoende besproken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2007 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De regels voor besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (bv's) worden eenvoudiger en flexibeler. Hierdoor wordt het voor kleinere en startende ondernemers eenvoudiger om te kiezen voor een bv.

Dit staat in een wetsvoorstel van minister Hirsch Ballin (Justitie) en staatssecretaris Van Gennip (EZ), waarmee de ministerraad heeft ingestemd.

Volgens het kabinet levert de vereenvoudiging van het bv-recht het bedrijfsleven veel voordelen op.

Ondernemers krijgen meer vrijheid bij de inrichting van kleinere ondernemingen, joint ventures en concerns. Hierdoor kunnen zij beter en sneller inspelen op veranderingen in de markt en hun concurrentiepositie versterken.
Er komen bijvoorbeeld meer mogelijkheden om in de statuten af te wijken van bepalingen in de wet.
Verder neemt het kabinet onnodige belemmeringen in de regelgeving weg. Zo wordt het minimum van 18.000 euro als startkapitaal bij de oprichting van een bv afgeschaft.
Kleinere en startende ondernemers kunnen daardoor makkelijker kiezen voor een rechtsvorm met beperkte aansprakelijkheid. Ook wordt het aantrekkelijker om te investeren in een onderneming.
Het wetsvoorstel wordt voor advies aan de Raad van State gestuurd. Het voorstel en het advies worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.


bronnen:

http://www.justitie.nl/actueel/persberichten/archief2006/Vereenvoudiging-oprichting-bvs.aspx
http://www.justitie.nl/onderwerpen/wetgeving/bv%5Frecht/
http://www.bdn.nl/images/pub/Nieuwsbericht%20BV%20beperkte%20aansprakelijkheid.pdf
Bekijk profiel Stuur privé bericht
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2007 4:33    Onderwerp: Re: reactie Reageer met quote Naar onder Naar boven

W. de Haan schreef:
Amice,

Mijn idee van deze casus is: de Bv gaat optreden als uitvoerder van het stamrecht. De Bv gaat dus uitkeringen doen.


Uiteindelijk wel, inderdaad, zoals per definitie het geval is bij een stamrecht BV tenzij deze onverhoopt voortijdig failliet gaat.

W. de Haan schreef:

Als het zo is, dat het gehele stamrecht reeds tot uitkering gekomen is (hetzij is afgekocht), zijn er derhalve liquide middelen beschikbaar. Maar in dat laatste geval begrijp ik de noodzaak van de oprichting van een BV /Ltd niet meer.


Het stamrecht zal in de toekomst tot uitkering komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds