Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 16:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art. 120 GW....Europese Grondwet...nog maar eens :)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sent








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: za 16 apr 2005 20:47    Onderwerp: Art. 120 GW....Europese Grondwet...nog maar eens :) Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,
ik wilde jullie iets vragen,
ik moet een onderzoek doen over de noodzaak van een wijziging van artikel 120 GW. dat onderzoek moet nieuwswaarde hebben en ook nog zin hebben.
ik bedacht dat een link met de Europese grondwet wel actueel zou zijn..
Nu vroeg ik me af of te stellen is dat een wijziging van art. 120 grondwet nog wel zin heeft wanneer de Europese Grondwet wordt aangenomen.
Is er iets voor te zeggen om dit te onderzoeken, of is er geen link te leggen tussen de twee grondwetten?
Alvast bedankt Smile
Kus
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 16 apr 2005 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap een beetje moeilijk je vraag. Artikel 120 Gw stelt:
De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen.

Dat wil toch gewoon zeggen dat de rechter wetten en verdragen niet mag toetsen aan de grondwet?

Ten aanzien van wetten is dat logisch, immers de formele wetgever van wet is gelijk aan die van grondwet (staten generaal + tweede kamer).

Ten aanzien van toetsen van grondwet aan verdragen geldt ex 94 Gw dat verdragen boven nationale wetgeving (en dus ook grondwet) gaat.

Misschien kun je uitleggen waarom 120 Gw gewijzigd zou moeten worden? Waar staat dat, wie vindt dat, vraag je dat zomaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 4:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bekijk ook zeker de download die Duch heeft toegevoegd voor de leden.
Hierin behandelt hij onder andere het wetsvoorstel van Femke Halsema van Groen Links om constitutionele toetsing mogelijk te maken.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sent








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoelde dat, wanneer de europese grondwet wordt aangenomen, hij boven de grondwet staat, aangezien het gemeenschapsrecht is. Femke Halsema wil echter dat art. 120 GW gewijzigd wordt, zodat de rechter de formele wet wel kan toetsen aan de grondwet. Als dan de Europese Grondwet wordt aangenomen, dan heeft het toch geen zin meer om dit art. 120 GW te wijzigen, want de europese grondwet is toch ook een grondwet waarin de grondrechten staan vernoemd?
Of is dit een hele rare redenering?
Bedankt trouwens voor de link van dat stuk over de constitutionele toetsing van Duch!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is geen copy-paste van onze 'eigen' grondrechten. Bovendien bestaat de grondwet uit heel wat meer dan grondrechten, ook de staatsinrichting, hoe is het Koningschap geregeld, hoe komen wetten tot stand, etc. Het zou dus zeker wat uitmaken als de rechter mag toetsen aan de grondwet!

Grtz M.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sent








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2005 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke..geen goed idee voor een onderzoek dus Smile
hartstikke bedankt allemaal voor jullie stukjes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 21 apr 2005 18:55    Onderwerp: Re: Art. 120 GW....Europese Grondwet...nog maar eens :) Reageer met quote Naar onder Naar boven

sent schreef:
hallo,
ik wilde jullie iets vragen,
ik moet een onderzoek doen over de noodzaak van een wijziging van artikel 120 GW. dat onderzoek moet nieuwswaarde hebben en ook nog zin hebben.
ik bedacht dat een link met de Europese grondwet wel actueel zou zijn..
Nu vroeg ik me af of te stellen is dat een wijziging van art. 120 grondwet nog wel zin heeft wanneer de Europese Grondwet wordt aangenomen.
Is er iets voor te zeggen om dit te onderzoeken, of is er geen link te leggen tussen de twee grondwetten?
Alvast bedankt Smile
Kus


Als ik je vraag goed begrijp, is dit er 1 die al vele malen is gesteld, wellicht in andere vormen maar toch. Aan de ene kant is er de principiële vraagstelling: moet de rechter de grondwettigheid van wetten in formele zin kunnen toetsen? Op dit moment verboden door artikel 120 Gw. Aan de andere kant is er de vraag naar het praktische nut hiervan: de rechter mag immers wel een WIFZ toetsen aan internationale verdragen.
Deze twee vraagstukken leveren in onderling verband weer een interessante discrepantie op.
Lijkt me voldoende stof om een werkstuk over te maken, of wat het ook is waar je onderzoek voor moet doen! Zeker nu het referendum voor de deur staat, plus het voorstel van Halsema (ligt dat nog steeds op tafel...?), maakt het weer erg actueel.

Groeten!
Michèle
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: do 21 apr 2005 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, bedankt voor de link naar de PDF. Ik snap nu het probleem en inderdaad, als de Europese Grondwet wordt doorgevoerd is wijziging van 120GW niet meer nodig...

...ALTHANS voor zover de bepalingen van de NL Grondwet ook voorkomen in de Europese. Als dat niet het geval is, zal een rechter door 120GW nog steeds niet kunnen toetsen aan die bepalingen die wel in nationale grondwet, maar niet in de europese grondwet staan.

Ik blijf tegen wijziging van de grondwet op grond van het argument van machtenscheiding. Dat neemt echter niet weg dat ik het eens ben met de overwegingen van Halsema dat er teveel bevoegdheden voor het bestuur komen en dat een rechter dus de gewone wet niet kan toetsen aan de grondwet. Ik denk echter dat het niet aan de rechter is om de wet te bepalen danwel te toetsen. Als een rechter het niet eens is met de wet, zal zich dat in praktijk afzetten door het opleggen van lage straffen of helemaal geen straffen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2005 1:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Ik denk echter dat het niet aan de rechter is om de wet te bepalen danwel te toetsen. Als een rechter het niet eens is met de wet, zal zich dat in praktijk afzetten door het opleggen van lage straffen of helemaal geen straffen.

Maar dat zou de rechter dan doen door te toetsen aan de grondwet, bijvoorbeeld verzuim van vormen vast te stellen, en art. 359a Sv toe te passen. Zolang de rechter niet mag toetsen heeft hij geen wettelijke mogelijkheid, aangenomen dat de rechter de strafverlaging motiveert.

Toetsing aan de grondrechten lijkt me zo gek niet, al zal het in de praktijk niet zo heel veel extra opleveren tov toetsing aan het EVRM. Het voordeel van het EVRM is dat de wettelijk toegestane inbreuken weer worden getoetst op proportionaliteit, wat een beetje mist bij de grondrechten uit onze grondwet. Zo zou Donner zonder probleem (wat betreft toetsing aan de grondwet) een wettelijke regeling kunnen maken voor preventieve inwendige onderzoeken, want art 10 en 11 Gw vereist slechts zo'n wettelijke regeling. Het EVRM laat zoiets echter (hopelijk) niet toe.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sailing_bert




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 21 mei 2005 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sent schreef:
Ik bedoelde dat, wanneer de europese grondwet wordt aangenomen, hij boven de grondwet staat, aangezien het gemeenschapsrecht is. Femke Halsema wil echter dat art. 120 GW gewijzigd wordt, zodat de rechter de formele wet wel kan toetsen aan de grondwet. Als dan de Europese Grondwet wordt aangenomen, dan heeft het toch geen zin meer om dit art. 120 GW te wijzigen, want de europese grondwet is toch ook een grondwet waarin de grondrechten staan vernoemd?
Of is dit een hele rare redenering?
Bedankt trouwens voor de link van dat stuk over de constitutionele toetsing van Duch!


De (toekomstige)Europese en Nederlandse grondwet zijn niet gelijk aan elkaar. Qua inhoud niet en qua mogelijkheid om nationale formele wetten er aan te toetsen. In Duitsland en Frankrijk zijn er bijvoorbeeld speciale rechtbanken die wetten wél aan de grondwet mogen toetsen. Mocht art 120 GW zo veranderen dat die toetsing in Nederland wel mogelijk wordt, is dit een aanvulling van de bescherming die wordt geboden aan de burgers. Enige formele wetten die zij ongrondwetmatig vinden kunnen zij dan laten toetsen aan de Nederlandse en Europese grondwet en niet te vergeten het EVRM. Deze vullen elkaar aan op verschillende gebieden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En, het is al vaker gezegd maar ik vind het zo belangijk dat ik het nog maar eens zeg, in de grondwet staat meer dan grondrechten alleen! Dat mag je niet zomaar vergeten en je mag het ook niet onder het tapijt vegen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
En, het is al vaker gezegd maar ik vind het zo belangijk dat ik het nog maar eens zeg, in de grondwet staat meer dan grondrechten alleen! Dat mag je niet zomaar vergeten en je mag het ook niet onder het tapijt vegen.

Maar Femke Halsema wil alleen laten toetsen aan de (klassieke) grondrechten. Of is dat precies je punt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Halsema lijkt naast klassieke grondrechten alleen de andere (sociale) grondrechten belangrijk te vinden. De institutionele bepalingen lijken haar niet zoveel te interesseren. Mijn punt was vooral dat het ridicuul is te menen dat art. 120 GW geschrapt zou kunnen worden omdat er in de EGW toch ook grondrechten staan. Ik zie maar een zwak verband tussen art 120 GW en de EGW.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij gaat het Halsema, voor zover het gaat om afschaffing van het toetsingsverbod, echt alleen om de klassieke grondrechten. Haar wetsvoorstel heeft deze zelfs limitatief opgesomd, zodat de rechter er later geen rechtstreeks werkende rechten bij kan interpreteren.

Toetsing aan sociale grondrechten is wat lastig. Toetsing aan de institutionele bepalingen lijkt me eigenlijk ook wel zinvol. Op Europees niveau gebeurt dat regelmatig. In Nederland heeft een onwettig aangenomen wet gewoon de geldingskracht van een wet. In theorie kan men nu zelfs de gekozen burgemeester invoeren zonder de grondwet te veranderen.

Het argument dat het toetsingsverbod van art. 120 Gw nu afgeschaft kan worden wegens de wel toetsbare grondrechten van de EGW slaat wel ergens op, maar het is geen nieuw argument omdat de rechter bijvoorbeeld al aan de rechten uit het EVRM kan toetsen. Er is dus maar weinig nieuws onder de zon.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Halsema heeft ze inderdaad limitatief opgesomd. Maar het gelijkheidsbeginsel ex. art. 1 GW kan altijd als hefboom gebruikt worden om te toetsen aan welk ander recht dan ook. Dat heeft bv. het Belgische Hof gedaan. Bovendien hebben 'klassieke grondrechten' altijd ook sociale componenten en 'sociale grondrechten' altijd klassieke. Halsema stelt de zaken ten onrechte zo voor als zou hier een helder onderscheid bestaan.

bona fides schreef:
Het argument dat het toetsingsverbod van art. 120 Gw nu afgeschaft kan worden wegens de wel toetsbare grondrechten van de EGW slaat wel ergens op, maar het is geen nieuw argument omdat de rechter bijvoorbeeld al aan de rechten uit het EVRM kan toetsen. Er is dus maar weinig nieuws onder de zon.


Nieuw is het zeker niet. Het is echter nog steeds geen argument om art 120 te schrappen, aangezien de vraag nog steeds is of die manier van toetsen wel zo'n goed idee is. Dat het elders ook niet verstandig gebeurt is geen argument om dat nationaal ook zo te doen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds