Arrest noodzakelijkheids of zekerheidsbewustzijn
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Arrest noodzakelijkheids of zekerheidsbewustzijn Auteur: lucie BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 13:45
    —
Kan iemand mij het ultieme arrest noemen betreffende opzet met noodzakelijkheids of zekerheidsbewust zijn? en waarom juist dat arrest?
Is het longembolie arrest een voorbeeld?

#2:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 14:59
    —
Nee, dat niet. Dat is de leer van de redelijke toerekening.

Thomas van Bremerhaven, Hoornse Taart, Cicero komen wel in aanmerking.
En waarom? Dat mag jij aan de hand van bestudering van de literatuur zeggen Wink

#3:  Auteur: lucie BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 15:09
    —
nou... volgens mij niet. Je hebt overigens gelijk met het longembolie arrest! foutje!)Er zijn 4 opzet vormen:

Opzet als bedoeling
Opzet met noodzakelijkheidsbewustzijn
Opzet met waarschijnlijkheidsbewustzijn>> hoornse taart
Voorwaardelijk opzet >> Cicero

en er was een arrest speciaal voor noodzakelijkheidsbewust zijn alleen ik kan dr niet op komen.

#4:  Auteur: lucie BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 15:25
    —
ps ik bedoelde niet het thomas van Brederhaven arrest Sad

#5:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 17:15
    —
Ik heb als aantekeningen daarover:

Quote:
Opzet in 3 gradaties:

1. Handelen overeenkomstig plan, willens en wetens, met volle besef van je wil en de strekking van je handelen
2. Voorwaardelijk opzet: een ander gevolg niet primair beogen, maar wel de aanmerkelijke kans aanvaarden dat het intreedt (Thomas van Bremerhaven, Hoornse Taart, Cicero-arrest). Zekerheids- of noodzakelijkheidsbewustzijn. Hij neemt het voor lief.
3. Bewuste schuld (hoort bij de culpa): de mogelijkheid voorzien, gewoonweg te grote risico’s nemen, verkeerd inschatten

Bedoel je dan misschien Doodslag Sint-Michelsgestel? (Man stapt na 40 bier nog even in de Jeep en veroorzaakt dodelijk ongeluk met 3 fietsers. Wel voorwaardelijk opzet (het kon hem allemaal niet boeien) Bumperklever? Of dacht je aan Porsche?

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 17:45
    —
Het verschil tussen voorwaardelijk opzet en noodzakelijkheidsbewustzijn is dat je bij het laatste weet (en aanvaardt) dat het gebeurt (ipv dat er 'slechts' een aanmerkelijke kans is dat het misgaat). Als ik een steen door een ruit gooi met het oogmerk om de persoon achter die ruit te raken, is er "noodzakelijkheidsbewustzijn"-opzet op het vernielen van de ruit.

Wanneer ik naar je aantekeningen kijk, lijkt noodzakelijkheidsbewustzijn mij inderdaad hetzelfde als zekerheidsbewustzijn. De opzet in 3 gradaties is dan:

1. Oogmerk
2. Noodzakelijkheidsbewustzijn (of zekerheidsbewustzijn)
3. Voorwaardelijk opzet.

Bewuste schuld is geen gradatie van opzet.

Een specifiek arrest mbt noodzakelijkheidsbewustzijn ken ik niet. Het zal m.i. niet zo snel gaan om een verkeersongeluk.

edit: ik zie dat lucie verder nog "opzet met waarschijnlijkheidsbewustzijn" noemt. Dat lijkt mij echter hetzelfde als voorwaardelijk opzet. Zie ook de noot hier.

Laatst aangepast door bona fides op di 29 mei 2007 18:05, in totaal 1 keer bewerkt

#7:  Auteur: lucie BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 18:05
    —
Nee het was inderdaad geen verkeers delict. Noodzakelijksheidbeuwstzijn en zekerheidsbewustzijn is inderdaad hetzelfde. Makkelijk uitleg:

Ik jat een fiets, daarvoor moet ik het slot doorknippen. Dat doorknippen van het slot is NOODZAKELIJK om die fiets te jatten. Snappie. Op internet kan ik ook zo gauw niet vinden. Maar ik weet zeker dat er een bekend arrest is (of ik ben compleet in de war)

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 18:44
    —
Hier vind ik:
Quote:
De dader moet hebben gehandeld “met het oogmerk van wederrechtelijke bevoordeling”. Oogmerk is een vorm van opzet. Daaronder valt niet alleen het naaste doel maar ook het noodzakelijkheidsbewustzijn, zoals blijkt uit de zogenoemde “gevangenisvoedselarresten” (NJ 41/87 en NJ 1982/232) uit deze arresten volgt dat de handelswijze van de verdachte die voor een ander een gevangenisstraf had uitgezeten werd veroordeeld voor oplichting omdat deze handelswijze als noodzakelijk en dus door hem gewild gevolg met zich bracht dat hij bevoordeeld zou worden door verkrijging van onderdak en voedsel, zonder dat hij daarop enig recht had.

Uit het requisitoir in de Ahold-zaak. Wellicht is één van de twee genoemde arresten wat je zoekt?

#9:  Auteur: lucie BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 18:47
    —
he ik ben die twee ook tegen gekomen maar die waren het ook niet. Het was echt een bekende zoals porsche, hoornse taart ect.Is echt een standaard makkelijk arrest.

Zo irritant kan dr gewoon echt niet op komen.

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 18:52
    —
lucie schreef:
he ik ben die twee ook tegen gekomen maar die waren het ook niet. Het was echt een bekende zoals porsche, hoornse taart ect.Is echt een standaard makkelijk arrest.

Iets met het opblazen van een schip om de verzekering op te lichten (en in het voorbijgaan wat bemanningsleden naar het hiernamaals te helpen)?

#11:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 19:22
    —
Nee, die was het niet. Zie Lucie's reactie er op hier boven.

#12:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 20:22
    —
tikSimone schreef:
Nee, die was het niet. Zie Lucie's reactie er op hier boven.

Aha, dan gaat Thomas van Bremerhaven zeker over dat opgeblazen schip Smile.

#13:  Auteur: David van Beek BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 22:26
    —
Zo dan?

1. Opzet met bedoeling: het streven van de dader is primair gericht op het gevolg.

2. Opzet met noodzakelijkheidbewustzijn: het streven is niet volledig op het gevolg gericht maar op iets anders.
--> Thomas van Bremerhaven arrest.

3. Opzet met waarschijnlijkheidsbewustzijn
--> Hoornse taart arrest

3. Voorwaardelijke opzet: dader is zich bewust van de aanmerkelijke kans dat een strafbaar gevolg zal intreden, maar accepteert de gevolgen van zijn gedraging.

4. Voorwaardelijk opzet
--> Cicero arrest

Very Happy

#14:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 22:40
    —
Maar ja, daarmee zijn we dus nog niet bij het arrest dat Lucie maar niet te binnen wil schieten.

Lucie, weet je het verhaal achter het arrest niet meer?

#15:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 22:58
    —
En los van het arrest zie ik nog steeds geen verschil tussen opzet met waarschijnlijkheidsbewustzijn en voorwaardelijk opzet.

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 3

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl