Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeidscontract hulp
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jb



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 08 dec 2005 22:39    Onderwerp: Arbeidscontract hulp Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie o wie kan mij advies geven omtrent het aan mij aangeboden contract.
Dit is een contract voor onbepaalde tijd, welke een contract van bepaalde tijd vervangt, welke voor 6 maanden was aangeboden na failliesement van het bedrijf. Het eerste contract is nimmer ondertekend, maar men wil nu wel hebben dat dit contract getekend wordt. Echter wil men dit op een dusdanige korte termijn dat het geenzins lukt om binnen een normale termijn hier een beoordeling van te verkrijgen op juridische front. Nu heb ik zelf wel e.e.a. als op/aanmerking maar toch zou ik het op prijs stellen als er met Juridische ogen naar gekenen wordt.

Het contract:
------------------------------------------------
ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR ONBEPAALDE TIJD

De ondergetekenden:

1. X, handelend onder “X” en “X” gevestigd te X ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar directeur X,
hierna te noemen werkgever,
en

2. De heer JX, wonende aan X geboren op X,
hierna te noemen werknemer,

zijn als volgt overeengekomen:

Artikel 1 Functie en werkzaamheden

1. Werknemer in dienst sinds 8 februari 2005 in de functie van sales-manager voor een full-time dienstverband van 40 uur per week.

2. Werknemer werkt onder de dagelijkse leiding van de directie. Werknemer is verantwoordelijk voor de verkoop van alle producten van werkgever binnen de activiteiten “X” en X” voor een representatieve vertegenwoordiging van werkgever in de ruimste zin. Dit houdt onder meer in het bezoeken van de bestaande relaties welke door de werkgever zijn toegewezen, deze op de hoogte houden van alle producten en aanbiedingen en het noteren van orders. Voorts het werven van nieuwe klanten door interessante of relevante prospects naar eigen inzicht of op aangeven van werkgever actief te benaderen.

3. Werknemer verplicht zich in voorkomende gevallen alle door of namens werkgever in redelijkheid op te dragen werkzaamheden te verrichten.

Artikel 2 Duur

De dienstbetrekking loopt sinds 8 februari 2005. Het voorgaande contract van 8 februari 2005 loopt conform afspraak 30 juni 2005 af. Vanaf 1 juli 2005 gaat een contract voor onbepaalde tijd in.

.Artikel 3 Medeverantwoordelijkheid

Werknemer aanvaardt uitdrukkelijk als basis voor zijn werkzaamheden medeverantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de onderneming.


Artikel 4 Werktijden

De werktijden worden, na overleg met de werknemer, door de werkgever vastgesteld. Lunch-, koffie- en theepauzes gelden niet als werktijd. De werkgever kan, na overleg met de werknemer, de werktijden wijzigen.

Artikel 5 Plaats van werkzaamheden

De werkzaamheden worden in beginsel verricht in en vanuit X. Zo nodig, en dit ter bepaling door werkgever, zal werknemer zijn werkzaamheden elders verrichten.

Artikel 6 Salaris

1. Werknemer ontvangt een bruto basissalaris van € X per maand.

2. Daarnaast geldt voor werknemer een provisieregeling van 1% over de netto omzet, exclusief BTW, van X en X, tegelijkertijd ook over de omzet van commissie klanten die rechtstreeks bij de fabrieken bestellen. Tevens ook over de omzet van de account “X” welke bij X is ondergebracht. Daarbij moet worden aangetekend, de goederen die reeds via X aan X zijn geleverd worden hieruit gefilterd.

3. Het salaris wordt, onder aftrek van de wettelijke verplichte en overeengekomen inhoudingen, uiterlijk de 25e van elke maand op een door werknemer aan te wijzen bankrekening overgemaakt.

Artikel 7 Vakantie en vakantiegeld

1. Het vakantiejaar loopt van 1 januari tot en met 31 december van ieder jaar.

2. De werknemer heeft recht op 240 vakantie-uren per vakantiejaar.
Werknemer heeft het recht om maximaal 40 vakantie-uren mee te nemen naar het volgende kalenderjaar.

3. Vakantiedagen dienen schriftelijk aangevraagd te worden bij de directe leidinggevende.

4. Het vakantiegeld bedraagt 8 % per vakantiejaar over het bruto jaarinkomen, exclusief vakantietoeslag. Het vakantiegeld wordt uitgekeerd in de maand juni.




5. Bij indiensttreding of uitdiensttreding gedurende het vakantiejaar heeft de werknemer slechts aanspraak op een gedeelte van deze vakantietoeslag naar verhouding van het aantal dagen dat zij gedurende het vakantiejaar in dienst is geweest. Dit geldt tevens voor de vakantie-uren.

Artikel 8 Tussentijdse opzegging

Partijen zijn gerechtigd om de arbeidsovereenkomst tussentijds op te zeggen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van twee maanden. Deze opzegging, alsmede de opzeggingstermijn, geldt uitsluitend bij tussentijdse beëindiging van het dienstverband door één van beide partijen.

Artikel 9 Geheimhoudingsplicht

Werknemer zal tegenover derden alsmede collega's tijdens en na de dienstbetrekking bijzonderheden of informatie betreffende werkgever of betreffende zakelijke relaties van werkgever geheimhouden, tenzij werkgever werknemer van deze verplichting schriftelijk ontheft.

Artikel 10 Kostenvergoedingen

Aan werknemer worden door werkgever de volgende onkosten vergoed:
- Een vaste onkostenvergoeding van € X ; voor auto onkosten, zoals wassen, parkeerkosten; kantoorbenodigdheden; vertering en overig representatie kosten. Welke de eerste 3 maanden onderbouwd dient te worden met bonnen.
- Een bijdrage van € Xin de kosten van de ADSL-aansluiting.

Over deze vergoedingen zullen geen inhoudingen plaatsvinden. Mocht op enig moment ter zake van (een gedeelte van) de tegemoetkoming inhoudingplicht ontstaan dan zullen vanaf dat tijdstip de verschuldigde bedragen worden ingehouden. Eventuele navorderingen of naheffingen zullen niet op werknemer worden verhaald.

Bij ziekte gedurende een aaneengesloten periode van één maand of langer vervallen de vergoedingen met ingang van de maand waarin de arbeidsongeschiktheid één maand heeft geduurd. Vanaf het tijdstip van herstel zal bedoelde vergoeding wederom worden uitbetaald.

Artikel 11 Auto van de zaak

Door werkgever wordt aan werknemer voor zakelijke doeleinden een auto ter beschikking gesteld. Voor de auto geldt een budget van € X,- leasekosten per maand.
De eventueel hogere kosten komen voor rekening van werknemer.
Het is werknemer toegestaan om deze auto voor privé doeleinden te gebruiken.

Brandstofkosten tijdens privé gebruik in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens vakantie, zijn voor rekening van werknemer. Tevens de fiscale bijtelling is voor rekening van de werknemer.
Bij arbeidsongeschiktheid die langer duurt dan een maand of bij beëindiging van de dienstbetrekking is werknemer verplicht om op eerste aangeven van werkgever de auto en de daarbij behorende sleutels in te leveren.

Artikel 12 Mobiele telefoon

Door werkgever wordt aan werknemer een mobiele telefoon ter beschikking gesteld.

Artikel 13 Pensioenvoorziening

Werknemer heeft privé een eigen pensioenvoorziening en neemt niet deel aan een regeling van de werkgever. Tevens zal er geen werkgeversbijdrage zijn.

Artikel 14 Nevenwerkzaamheden

1. Werknemer zal, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen soortgelijke werkzaamheden voor derden verrichten, al dan niet tegen betaling, of deelgenoot zijn in een bedrijfsvoering anders dan bij werkgever.

2. Het is de werknemer toegestaan zijn activiteiten op het gebied van internet sites uit te oefenen zolang de normale werkzaamheden er niet onder lijden en het buiten werktijd plaatsvindt, tevens wordt ervan uitgegaan dat de werkzaamheden niet bij concurrerende organisaties van werkgever geschieden.

3. Het is werknemer verboden om zonder toestemming van werkgever tijdens het dienstverband en na beëindiging daarvan gebruik te maken van het klantenbestand van werkgever noch direct, noch indirect via derden. Bij overtreding van dit verbod verbeurt werknemer aan werkgever een dadelijk opeisbare boet van € 5.000,= per overtreding en € 500,= voor iedere dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht van werkgever op volledige schadevergoeding.
Het verbod is niet van toepassing, indien werknemer door werkgever wordt ontslagen wegens economische redenen resp. faillissement van werkgever.

4. Tevens zal overtreding van de bepaling in voorgaande leden van dit artikel gedurende het dienstverband een reden voor ontslag op staande voet opleveren.

Artikel 15 Toepasselijke CAO

Op deze arbeidsovereenkomst is van toepassing de CAO voor de technische groothandel.

Artikel 16 Melding bij ziekte / dokters- en tandartsbezoek

1. De werknemer is verplicht om, indien zij ziek is dit uiterlijk voor 09.00 uur aan de werkgever te melden.

2. De werknemer dient zich tijdens de ziekte aan alle de door of namens de werkgever gegeven voorschriften alsmede aan alle in verband met de
ziekte verband houdende wettelijke bepalingen te houden.

3. Bezoek aan een dokter of tandarts gebeurt zo veel mogelijk buiten werktijd.
Wanneer het bezoek slechts binnen werktijd kan geschieden, dient dit tijdig aan de werkgever te worden gemeld. Bij meervoudig bezoek, wordt de bestede tijd met de vakantiedagen verrekend.

Artikel 17 Wijzigingen

Wijzigingen en aanvullingen in de arbeidsovereenkomst gelden slechts dan indien zij schriftelijk zijn vastgelegd en door partijen voor akkoord zijn getekend en gedateerd. Elke nieuwe wijziging doet de voorafgaande vervallen en houdt de verklaring van de partijen over en weer in dat zij hebben ontvangen wat hen volgens de overeenkomst toekomt.

Artikel 18 Toepasselijk recht

Op deze overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing.


Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te X, d.d. 8 december 2005.




Werkgever Werknemer
X


__________________ __________________
X


--------------------------------------------------
Einde contract.

Belangerijk voor mij is om te weten hoe het zit met het concurentie beding. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe de situatie zich verhoud bij m'n nevenwerkzaamheden met Internetsite's.

Hopelijk kan iemand mij goed adviseren!

Alsvast bedankt.
Jan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 08 dec 2005 23:08    Onderwerp: Re: Arbeidscontract hulp Reageer met quote Naar onder Naar boven

jb schreef:
Belangerijk voor mij is om te weten hoe het zit met het concurentie beding. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe de situatie zich verhoud bij m'n nevenwerkzaamheden met Internetsite's.

En wat wil je daar van weten ? Staat toch duidelijk in het contract ? Er is geen concurrentiebeding (alleen een redelijk duidelijk omschreven relatiebeding, dat ook zonder dat het in het contract zou staan nog van toepassing zou zijn) en ook je mag je met internetsites werken, zolang je dat maar niet voor concurrenten doet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jb



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 08 dec 2005 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat mij erom dat het contract niet dusdanig is dat ik eventueel later geen gelijke werkzaamheden kan gaan doen, en dus niet meer bij de gelijke relaties te komen. Dit daar de markt waarin ik werkzaam ben vrij klein is, en iedereen in dezelfde vijver vissen....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 09 dec 2005 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, geen betaalde koffiepauzes? Dat lijkt me ongebruikelijk. Normaal gesproken is het niet-produceren tijdens koffiepauzes van normale duur verdisconteerd in het salaris. Het lijkt me voor de werkgever ook verstandig om koffiepauzes gewoon te betalen, om zo de werkgeversaansprakelijkheid voor burn-out e.d. wat te verkleinen. Nou ja, het zal wel afhangen van de branch waarin je werkt.

Ik vraag me af of artikel 14 lid 4 wel is toegestaan. Ik denk niet dat het iets toevoegt. De redenen genoemd in lid 1 t/m 3 rechtvaardigen al naar gelang de ernst van de overtreding toch wel een ontslag op staande voet.

Artikel 16 lid 3 kan niet voor zover dit het aantal vakantiedagen onder het wettelijke minimum zou brengen. Verder weet ik niet of de werkgever echt kan verlangen dat je probeert buiten werktijd naar de dokter of tandarts te gaan (al doe ik dit zelf wel altijd).

Een echt concurrentiebeding is er inderdaad niet. Zo'n beding zou inhouden dat je een bepaalde periode na beeindiging van het contract bijvoorbeeld niet bij concurrenten of afnemers of leveranciers mag werken of voor jezelf mag beginnen.

Internetsite's mag je maken of bijjhouden, maar niet voor concurrenten van je werkgever. Dat lijkt me in principe niet onredelijk. Mocht je echter juist wel internetsites voor concurrenten ontwikkelen of plannen hebben daartoe, dan is het verstandig om daarover nu te onderhandelen. Misschien kun je vragen om eenzelfde clausule over schriftelijke toestemming als in lid 1 en 3. Overtreding van lid 2 lijkt me voor je werkgever een stuk minder bezwaarlijk dan van lid 1 en 3, al is dat afhankelijk van de omstandigheden.

Artikel 14 lid 3 houdt vooral in dat je je klanten bij een volgende baan niet actief mag benaderen op grond van de relatie die je in je huidige baan met ze hebt opgebouwd. Als ze toevallig zelf naar je toekomen is er niets aan de hand. Omdat het voor de (vorige) werkgever lastig is te bewijzen dat je klanten hebt meegenomen wordt er vaak een expliciet concurrentiebeding opgenomen. Bij jou dus niet. Als je je na afloop van je huidge betrekking "netjes" gedraagd zal je huidige werkgever je niet dwars kunnen zitten (daar althans voor de rechter niet in slagen). Als je wel klanten meeneemt lukt hem dat slechts als hij het bewijs rondkrijgt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BoeZ



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: vr 09 dec 2005 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

opzegtermijn: voor de werknemer een maand. Voor de werkgever komt er ruwweg een maand bij voor elke 5 gewerkte jaren (met een maximum van 4 maanden). De opzegtermijn mag schriftelijk worden gewijzigd mits dan de opzegtermijn van de werkgever 2x langer is dan de opzegtermijn van de werknemer. Bij CAO (die hier van toepassing is) kan weer van dit 2x langer vereiste worden afgeweken (kan ik niet beoordelen daar ik de CAO niet ken).

Pensioenbijdrage: Volgens mij is het zo dat als andere werknemers in het bedrijf een pensioen hebben (gedeeltelijk) bekostigd door het bedrijf, dan heb jij ook recht op een dergelijk pensioen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jb



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BoeZ schreef:
opzegtermijn: voor de werknemer een maand. Voor de werkgever komt er ruwweg een maand bij voor elke 5 gewerkte jaren (met een maximum van 4 maanden). De opzegtermijn mag schriftelijk worden gewijzigd mits dan de opzegtermijn van de werkgever 2x langer is dan de opzegtermijn van de werknemer. Bij CAO (die hier van toepassing is) kan weer van dit 2x langer vereiste worden afgeweken (kan ik niet beoordelen daar ik de CAO niet ken).

Pensioenbijdrage: Volgens mij is het zo dat als andere werknemers in het bedrijf een pensioen hebben (gedeeltelijk) bekostigd door het bedrijf, dan heb jij ook recht op een dergelijk pensioen.


Pensioen is geheel niet van toepassing in dit contract daar ik voorheen via een duitse ondernemen waarvoor ik gewerkt heb, een eigen pensioenvoorziening heb moeten treffen. Deze zet ik nu voort, waardoor ik geen dubbel pensioen opbouw en met gevolg dat deze niet bij de werkgever is opgenomen, en deze dus niet wordt ingehouden op het loon. Dit heeft vele voordelen dat je een beter pensioenplan opbouwt, en daarnaast een stuk extra belastingvoordeel behaalt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds