Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 02 jun 2024 9:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Annulering fotografie opdracht
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fotograaf



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 8:55    Onderwerp: Annulering fotografie opdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen,

Mijn naam is Liberty en ik ben fotograaf.
Ik heb een vraag over een fotografie opdracht en hoop dat jullie mij enig advies kunnen geven.

Ik werk als fotograaf en doe daarvoor soms ook een bruidsreportage.
Wanneer iemand mij hiervoor boekt hanteer ik een aanbetaling, om er zeker van te zijn dat de opdracht doorgaat. Is die aanbetaling gedaan, dan weet de cliënt ook dat de boeking definitief is.
De datum is dan gereserveerd. Als een datum gereserveerd is, dan werk ik die dag dus voor de cliënt en kan ik geen andere opdracht aannemen.

Nu is het echter zo dat er een opdracht is gekomen voor een bepaalde (zeer gewenste) datum.
De cliënt heeft zijn/haar aanbetaling betaald.
Na het gesprek en de bevestiging, heb ik meerdere andere aanvragen gehad voor die datum.
Deze aanvragen heb ik niet in behandeling genomen omdat er een reservering stond voor de gewenste datum. De nieuwe aanvragen zouden tevens financieel meer lonend zijn, maar dat is niet direct relevant.

Nu heeft de cliënt naderhand de opdracht (voortijds) geannuleerd. Deze wilt zijn/haar geld terug.
Vanuit mijn kant gezien lijd ik hierdoor schade, ik had immers een andere opdracht kunnen uitvoeren en daaruit verdiensten kunnen hebben. Dat heb ik dus niet kunnen doen, vanwege de reservering.
Ik loop hierdoor dus inkomsten mis (die ik hard nodig heb omdat ik moet leven van mijn werk).

Ik ben van mening dat ik de aanbetaling niet moet/wil terug betalen vanwege inkomstenderving.
De cliënt houdt vol het aanbetaalde deel terug te willen hebben.

Extra aanvulling: Ik hanteer de algemene voorwaarden van de fotografen federatie die hiervoor een artikel heeft opgenomen over annulering en mij dus zo ongeveer in het gelijk stelt. De voorwaarden heb ik in mijn website opgenomen bij de contact gegevens. Dus zichtbaar wanneer iemand contact wilt opnemen.

Zit ik hier nu moeilijk te doen en heeft de cliënt gelijk? Of sta ik in mijn recht?
Ik hoop dat jullie mij een goed juridisch advies kunnen geven.
Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 10:04    Onderwerp: Re: Annulering fotografie opdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fotograaf schreef:

Extra aanvulling: Ik hanteer de algemene voorwaarden van de fotografen federatie die hiervoor een artikel heeft opgenomen over annulering en mij dus zo ongeveer in het gelijk stelt. De voorwaarden heb ik in mijn website opgenomen bij de contact gegevens. Dus zichtbaar wanneer iemand contact wilt opnemen.


Je hebt dus niet expliciet gewezen op de algemene voorwaarden toen je de afspraak maakte? Je hebt het stel de algemene voorwaarden niet gegeven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fotograaf



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 10:15    Onderwerp: Re: Annulering fotografie opdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
Fotograaf schreef:

Extra aanvulling: Ik hanteer de algemene voorwaarden van de fotografen federatie die hiervoor een artikel heeft opgenomen over annulering en mij dus zo ongeveer in het gelijk stelt. De voorwaarden heb ik in mijn website opgenomen bij de contact gegevens. Dus zichtbaar wanneer iemand contact wilt opnemen.


Je hebt dus niet expliciet gewezen op de algemene voorwaarden toen je de afspraak maakte? Je hebt het stel de algemene voorwaarden niet gegeven?


Dat klopt, ik heb het wel genoemd in de kennismaking, maar de voorwaarden niet meegegeven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Doremi



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 72


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie overeenkomsten met particulieren sluit doet er goed aan om de wet naar de letter na te leven. Dat is uit juridisch oogpunt wenselijk, maar ook gewoon omdat het maken van duidelijke afspraken problemen voorkomt. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn.

In dit geval bestaat er grote kans de de algemene voorwaarden niet toepasselijk zijn, dan wel vernietigbaar zijn. Dat betekent dat vervolgens aan de hand van de algemene regels van het recht moet worden geoordeeld wat nu precies het gevolg is van de annulering. Dat is dus lastig. Ik denk dat het handig is om een deal met deze opdrachtgever te sluiten en voor de toekomst toch even de bij de algemene voorwaarden horende gebruiksaanwijzing te lezen en toe te passen.

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is beter om bij die kennismaking (en uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst) de algemene voorwaarden te overhandigen.

In dit geval lijkt het mij echter de cliënt te zijn die zich op de annuleringsregeling uit de AV moet beroepen. Zonder AV ook geen annuleringsmogelijkheid, en dan kan Fotograaf wegens wanprestatie aan de zijde van de cliënt zijn inkomstenderving als schade vorderen.

Dus:
- of de cliënt vernietigt de AV en is een schadevergoeding verschuldigd;
- of de cliënt beroept zich op de AV en de annuleringsregeling uit de AV wordt toegepast.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fotograaf



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels, juist hierdoor, geef ik de AV altijd persoonlijk in handen met de bijbehorende uitleg.

Als aanvulling nog wat dingen:
De cliënt, de vrouwelijke partij hiervan, werkt bij een advocatenkantoor en lijkt haar eigen zaak via het kantoor te behartigen. Zij verwerpt inderdaad de AV omdat deze niet letterlijk in handen zijn gegeven.

Het gaat hier om een totaalprijs van € 650 euro, waarvan de helft (€ 325) als aanbetaling is gedaan.
In diezelfde week, enkele dagen later, kreeg ik een aanvraag waarvan de totaalprijs op zo’n € 900 zou komen. De afspraak met de cliënt is tenslotte eerder gemaakt dus ik kon de beter betaalde opdracht niet uitvoeren. Afspraak is afspraak tenslotte.

Door de annulering heb ik ten minste het resterende bedrag a € 325 niet kunnen verdienen, of niet een opdracht kunnen aannemen met een omzet van € 900.

Als ik puur kijk naar de AV, dan zou ik het totaalbedrag, verminderd met niet gemaakte kosten (brandstof, afdrukken, album e.d.) kunnen factureren.

Ik heb het echter (naar mijn mening) schappelijk willen oplossen door te stellen dat beide partijen hierdoor een en hetzelfde verlies leiden. Ik mis tenminste de resterende € 325. Cliënt en haar partner missen hetzelfde bedrag. Ik zou dan het resterende bedrag niet incasseren en de deels gemiste omzet voor lief nemen. Naar eigen inzicht lijkt dit mij redelijk. We verliezen tenslotte een gelijk bedrag, netjes verdeeld tussen beide partijen.
Uiteraard is dit vanuit mijn gezichtspunt gezien, misschien hebben anderen/jullie daar een andere mening over.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder de AV heeft de cliënt in principe geen mogelijkheid om te annuleren, dus kun je wegens wanprestatie als schadevergoeding de misgelopen omzet minus de niet gemaakte kosten in rekening brengen. De opdracht van € 900 kan er verder denk ik buiten blijven, want dat je die misloopt is niet het gevolg van de annulering maar van het maken van de afspraak.

Als je genoegen neemt met de aanbetaling van € 325 zou dat zeer coulant zijn jegens de cliënt. Voor terugbetaling zie ik geen enkele reden (tenzij de AV daartoe aanleiding zouden geven, wat niet het geval lijkt te zijn).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fotograaf



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, allemaal heel erg bedankt, met name Bona Fides. Ik ben er een stuk wijzer van geworden.
Nu heb ik ook meer overtuiging waar ik sta en kan ik de cliënt beter beantwoorden.

Nogmaals dank, ik hoop ooit wat zinnigs terug te kunnen doen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmmmm.... misschien heb ik nu toch iets over het hoofd gezien. Embarassed

Ik bedenk me nu pas dat het hier gaat om een overeenkomst van opdracht (art. 7:400 BW). Als er niets anders is afgesproken, kan de opdrachtgever de overeenkomst te allen tijde opzeggen (art. 7:408 lid 1 BW). Van wanprestatie is dus geen sprake. Er geldt wel art. 7:411 BW:
Quote:
1. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, en de verschuldigdheid van loon afhankelijk is van de volbrenging of van het verstrijken van die tijd, heeft de opdrachtnemer recht op een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon. Bij de bepaling hiervan wordt onder meer rekening gehouden met de reeds door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd.
2. In het in lid 1 bedoelde geval heeft de opdrachtnemer slechts recht op het volle loon, indien het einde van de overeenkomst aan de opdrachtgever is toe te rekenen en de betaling van het volle loon, gelet op alle omstandigheden van het geval, redelijk is. Op het bedrag van het loon worden de besparingen die voor de opdrachtnemer uit de voortijdige beëindiging voortvloeien, in mindering gebracht.

Je hebt recht op een redelijk loon, waarbij rekening moet worden gehouden met de reeds verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd.

De grote vraag lijkt me nu in hoeverre bij de vaststelling van een redelijk loon rekening mag/moet worden gehouden met het feit dat je voor de afgesproken dag (mogelijk) geen andere opdracht meer kunt vinden.

Bij een particuliere opdrachtgever kan hier trouwens niet contractueel van worden afgeweken (art. 7:413 BW), dus dat de AV niet tijdig zijn overhandigd lijkt geen verschil te maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 20 okt 2009 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over lid 2 van art. 4:111 BW vind ik:
Quote:
Betaling van het volle loon is redelijk wanneer de opdrachtnemer inmiddels andere opdrachten geweigerd heeft (Parl. gesch. Inv., blz. 378; T&C (Castermans), aant. 2 bij art. 411;

Dat je inmiddels andere opdrachten hebt geweigerd (die zelfs beter zouden hebben betaald) lijkt dus nu opeens wel relevant te zijn.

Het lijkt me niet een harde regel dat het geweigerd hebben van andere opdrachten automatisch recht geeft op betaling van het volle loon (minus bespaarde onkosten), maar als de annulering rijkelijk laat was en het je niet meer lukt om een nieuwe opdracht te vinden voor die dag, dan kom je daar toch wel in de buurt lijkt mij.

Alles bij elkaar lijkt 50% me nog steeds coulant (beetje afhankelijk van de precieze omstandigheden), maar het ligt dus wat gecompliceerder dan ik aanvankelijk dacht Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2009 8:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er wel sprake van een overeenkomst van opdracht? Het moet dan (art. 7:400 lid 1 BW) gaan om "iets anders (...) dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard". Een set foto's lijkt me juist bij uitstek een voorbeeld van een werk van stoffelijke aard (tenzij het alleen om digitale foto's gaat natuurlijk).

Als het geen overeenkomst van opdracht is, is het een overeenkomst van aanneming van werk (art. 7:750 BW). Voor de opzegging geldt dan art. 7:764 BW: de gehele prijs is in beginsel verschuldigd, minus besparingen die de opzegging voor de aannemer oplevert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2009 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Is er wel sprake van een overeenkomst van opdracht? Het moet dan (art. 7:400 lid 1 BW) gaan om "iets anders (...) dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard". Een set foto's lijkt me juist bij uitstek een voorbeeld van een werk van stoffelijke aard (tenzij het alleen om digitale foto's gaat natuurlijk).

Maar dan wordt het zoals je zelf ook schrijft aanneming, en bij een aannemer denk ik niet aan een fotograaf.

Een freelance journalist is m.i. een opdrachtnemer en geen aannemer, ook als hij zijn werk in papiervorm oplevert. Tegenwoordig zal dat eerder elektronisch gaan, maar dat kan ook voor de fotograaf gelden. De toevallige precieze vorm van het eindproduct lijkt me niet bepalend voor de vraag of het gaat om opdracht of aanneming. De nadruk ligt op het nemen van de foto of het schrijven van de tekst en niet op het ontwikkelen of afdrukken.

Aan de andere kant lijkt Hof Den Bosch 13 december 2005, LJN AV0379 wel in de richting van aanneming te gaan, al is die zaak misschien niet goed vergelijkbaar en is de uiteindelijke conclusie niet heel duidelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bollletje



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 20


BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2009 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ondernemer met een verleden als opdrachtnemer nog deze tips voor de Fotograaf: "downplay!"

Ofwel:
* blijf trouw aan je goede gevoel over de vergoeding waarop je minstens recht hebt (die 325 E)
* laat je niet verleiden tot het verliezen van veel tijd en plezier aan deze zaak
* als je lekker rustig erover bent, bel haar dan eens op, maak een afspraak, zet je standpunt uiteen, wijs haar op deze pagina op internet
* zet ondertussen in het juiste tempo alle passende juridische stappen: factuur, aanmaning, incasso (en maak tijdig kennis met een advocaat of deurwaarder die het zaakje voor je zou willen incasseren; misschien kan bona fides of lawyer je terzijde staan)
* als je kunt laten zien dat je rustig blijft en zeker van je zaak, wordt dit wschl. een goede leerervaring, en eentje zonder schade

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds