Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Verbintenissenrecht tentamenbespreking UL 2ejaarsvak.
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
milou



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja ik had ook helemaal hetzelfde...
dus dan zal dat wel goed zijn Razz (hoop ik)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bobbety








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had bij vraag 1 en 2 recht op vegoeding wanprestatie vervangende schadevergoeding verzuim treedt in 6.83 termijn

algemene voorwaarden niet van toepassing grijze lijst onrdelijk omdat je ze als consument niet eenvoudig kan inlezen en ze bovendien best zwaar zijn als voorwaarde opzich.

vraag 2b hier is een arrest hofman beheer ofzo dat je ook via redleijkheid en bllijkheid kan ageren.

vraag 3a had ik 6:265 nee geringe betekenis kinheim?pelders tijdleijke onmogelijkheid is nog geen grond voor ontbinding blabla

vraag 3b had ik schuldeidersverzuim6:58 jo 6:64 alleen laatste stap vergeten 6:266 beetje jammer maar waarschijnlijk toch wel puntjes

1A onderdeel twee ook het feit overschrijding dosering maar kan niet zwaar aangerektn wordendus dokke fabrikant

vraag 1B oerlemans driesen helaas veregetn te noemen! ik heb gezegt product nog maar kort op de markt kan je kruidenier niet echt verwijten 7:24 lid 2 sub a het gaat hier om schade aan andere zaak dus 6:74 tegen kruidenier

vraag 2 heb ik ook 6:74 gevolgschade kinheim/pelders blijvend onmogelijk wat vind men hier van?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Jasper

Jasper




Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 132


BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bij vraag 1b onderdeel 2 is de verkoper mijn inziens niet aansprakelijk gezien de kanaliserende werking van 7:24 lid 2 sub c. Het bedrag van 650 euro ligt boven de wettelijk geregelde franchise van 500 euro. Gerrits zal de producent moeten aanspreken.

vraag 2 onderdeel 2 heb ik zelf fout (kwam er niet helemaal uit aangezien het product niet in de privesfeer is gebruikt) maar kwam er later achter dat je je in dergelijk geval op 6:162 moet beroepen en op die grond Karmijn BV aansprakelijk kunt stellen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bobbety








Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oerlemans/driesen is toch naar mijn inziens het beste antwoord klote dat ik dat niet heb!!!! Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Rikusu



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bobbety schreef:
algemene voorwaarden niet van toepassing grijze lijst onrdelijk omdat je ze als consument niet eenvoudig kan inlezen en ze bovendien best zwaar zijn als voorwaarde opzich.


Dat maakt dat ze vernietigbaar zijn, niet dat ze niet van toepassing zijn, dacht ik. Denk aan 6:232: ook bij onbekendheid met de voorwaarden is iemand gebonden. Wel heb ik nog een verhandeling gehouden over 233 sub b jo 234, maar kwam tot de conclusie dat het op die grond niet per definitie vernietigbaar hoefde te zijn. Of de verhandeling nodig was is vers twee...

Quote:
vraag 2b hier is een arrest hofman beheer ofzo dat je ook via redleijkheid en bllijkheid kan ageren.


Dat had ik ook ja. De 'gebruikelijke' weg van 233 en 6:248 lid 2 uit Hofman Beheer.

Quote:
vraag 1B oerlemans driesen helaas veregetn te noemen! ik heb gezegt product nog maar kort op de markt kan je kruidenier niet echt verwijten 7:24 lid 2 sub a het gaat hier om schade aan andere zaak dus 6:74 tegen kruidenier


De kruidenier moet bloeden voor het wasmiddel had ik, niet voor de gevolgschade (vanwege kanalisering idd). Hij pleegt wanprestatie en moet (de waarde van) het wasmiddel vergoeden. Oerlemans/Driessen was misschien inderdaad nog een aardige aanvulling geweest...

Quote:
vraag 2 heb ik ook 6:74 gevolgschade kinheim/pelders blijvend onmogelijk wat vind men hier van?


Vraag 2 ben ik de fout ingegaan door weer productaansprakelijkheid te nemen, wat echter niet kan ivm 6:190. De weg van onrechtmatige daad (6:162) moest hier gevolgd worden. Wel heb ik Koolhaas/Rockwool genoemd, om aan te tonen dat de schade vergoed moet worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: zo 11 dec 2005 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rikusu schreef:
Dan moeten we 't hier maar doorbespreken Smile. Wat hadden jullie bij de eerste twee vragen? Heeft Kraan vergoeding op de 35 euro (ik had van wel)? Zijn de algemene voorwaarden van toepassing (ik had van wel) en kan hij dat beding aantasten (wederom: ik dacht van wel, beding staat op grijze lijst)?


Ik heb hier sub b van art. 6:233 toegepast. De gebruiker heeft zich namelijk niet gehouden aan zijn informatieplicht. De algemene voorwaarden zijn niet ter hand gesteld (HR Geurtzen/Kampstaal).

sub a zou ook kunnen, maar lijkt me een zwakker argument. De grijze lijst zorgt namelijk voor een vermoeden die nog ontkracht kan worden door de gebruiker.

Either way, beide wegen zullen wel goed gerekend worden lijkt me Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Jasper

Jasper




Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 132


BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Siego schreef:
Rikusu schreef:
Dan moeten we 't hier maar doorbespreken Smile. Wat hadden jullie bij de eerste twee vragen? Heeft Kraan vergoeding op de 35 euro (ik had van wel)? Zijn de algemene voorwaarden van toepassing (ik had van wel) en kan hij dat beding aantasten (wederom: ik dacht van wel, beding staat op grijze lijst)?


Ik heb hier sub b van art. 6:233 toegepast. De gebruiker heeft zich namelijk niet gehouden aan zijn informatieplicht. De algemene voorwaarden zijn niet ter hand gesteld (HR Geurtzen/Kampstaal).

sub a zou ook kunnen, maar lijkt me een zwakker argument. De grijze lijst zorgt namelijk voor een vermoeden die nog ontkracht kan worden door de gebruiker.

Either way, beide wegen zullen wel goed gerekend worden lijkt me Cool


dat de algmene voorwaarden niet ter hand worden gesteld lijkt me nogal logisch in een warenhuis. Hoe vaak krijg jij een stapel AV als je een tube tandpasta in een warenhuis koopt. Doordat ze hun AV via internet ter beschikking stellen duidt op art. 6:233 lid 1 sub b, dat de algemene voorwaarden bij het warenhuis (in dit geval op de site) ter beschikking liggen. Dat ze ingeval van verzoek op zullen worden gestuurd lijkt me i.c. geen probleem.

Overigens bij het antwoord op vraag 1b onderdeel 2 wil ik er nogmaals op hameren dat de winkelier niet aangesproken kan worden (zie ook de opgaven van week 7, 3c) ingeval van de kanalisering wat ook i.c het geval is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jerk off Legolas Razz Brick wall haha
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MZN

MZN

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 68


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Muh... een vijf.

En dat terwijl ik nog wel een goed gevoel kreeg van de discussie hier, ik ga maar naar bespreking om te kijken hoe de vork in de steel zit...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jasper

Jasper




Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 132


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2006 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb een 6, had ik ook wel verw8...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 05 jan 2006 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook een 6, had ik niet verwacht, ben echt zo blij dat ik hem gehaald heb!!! Arrow Dancing Ik had er echt zo bar weinig aan gedaan, ik vind verbintenissen- en goederenrecht namelijk absoluut niet interessant!!
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
machiavelli








Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2006 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een 8 Cool had het absoluut niet verwacht, maar ja kben wel blij natuurlijk!!!!!!!!!!! Very Happy Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
jurisd

jurisd

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 32


BerichtGeplaatst: vr 31 mrt 2006 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

stel dat je verbintenissenrecht niet haalt. Voor notarieel is verbintenissenrecht én goederenrecht verplicht als ingangseis voor het gehele derde jaar. Wat moet je dat derde jaar dan doen? Zo te zien valt het wel op te vullen met rechtsgeleerdheid-vakken, maar betekend dat dat je notarieel maar een jaartje moet overslaan? Alvast bedankt voor een antwoord Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lamaris



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 115


BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 5:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een schop omhoog. Heeft iemand hem gisteren ook gemaakt?
Het was mijn eerste tentamen aan de UL. Geen idee of ik hem heb gehaald, het leek niet heel moeilijk, maar ik hoorde verhalen van mensen dat ze hem al voor de 4de keer of meer maakten en dat het een van de grootste struikelblokvakken is. Weet iemand hier het slagingspercentage? Hoe vonden jullie hem?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jarno laman








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lamaris schreef:
Even een schop omhoog. Heeft iemand hem gisteren ook gemaakt?
Het was mijn eerste tentamen aan de UL. Geen idee of ik hem heb gehaald, het leek niet heel moeilijk, maar ik hoorde verhalen van mensen dat ze hem al voor de 4de keer of meer maakten en dat het een van de grootste struikelblokvakken is. Weet iemand hier het slagingspercentage? Hoe vonden jullie hem?


vond hem zeker goed te doen.

vraag 2 van onderdeel 2 over overlijdensschade bleek lastiger dan ik dacht. alleen de ex vrouw had volgens mij geen aanspraak op sv.

de laatste vraag van onderdeel 2 heb ik over zitten twijfelen.
De producent was aansprakelijk. Maar behoorde de verkoper het gebrek te kennen. Uiteindelijk heb ik geconcludeerd van wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds