Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 11:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Tentamen Rechtsvinding
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2008 18:12    Onderwerp: [UL] Tentamen Rechtsvinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

13 maart is het weer zover. Het tentamen Rechtsvinding in theorie en praktijk. Praat hier over het tentamen, voorbereiding, uitslag etc.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wingie



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over het algemeen denk ik dat deel II van het tentamen (Pleitnota) te doen moet zijn, tenzij er een moeilijk leesbaar arrest komt van de HR.

Verder denk ik dat de meeste open vragen te doen zijn als ze maar over het boek gaan, en niet over de reader, ik moet mijn god niet weten hoe ik dat ding moet lezen *Encyclopedie trauma*
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken het. Heb eigelijk ook veel te weinig in de reader gelezen. Regels van de rechtsbvinding beheers ik vrij aardig. Vanavond en morgen nog even goed alles doornemen en dan de oefententamens maken. Hoop dat het gaat lukken.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
crabbez



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat vonden jullie van het tentamen?

Heeft cliteur (the nUtty professor) de vraagstelling geschreven?

Ik vond het een verschrikkelijk tentamen wat het tweede casus deel betreft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wingie



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2008 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het eerste deel ging goed, sommige vragen vond ik wel heel makkelijk/voor de hand liggend. Als je het boek goed had gelezen, kwam je er wel ongeschonden door. Alleen jammer dat ze niet hadden gezegd dat er zo ongelofelijk weinig van werd gevraagd. Zit je daar alles te leren over Scholten, Brennan, Black, Brandeis...

De casus was inderdaad echt verschrikkelijk. Waren er ook mensen die art. 7:681 BW niet hadden genoemd? De toegespitste rechtsvraag heb ik ook maar slecht geformuleerd en een veel te vaag betoog geschreven.

Ik zat beneden helemaal links, en ik hoorde muziek, en niet zo zachtjes ook =|
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

..Nou wij hebben het in de trein besproken, he Wingie, toen we elkaar tegenkwamen.

Ik ben het eens met het 1e gedeelte, en het 2e gedeelte. Tsja, ik weet echt niet wat ik moet verwachten Rolling Eyes Iedereen deed het op zijn gevoel en ik hoor van iedereen echt andere dingen, afwachten dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond het eerste gedeelte ook nog wel goed gaan. Alleen jammer dat er vragen werden gesteld over het 3e college en ik had dat college net gemist. Was helemaal vergeten de aantekeningen over te nemen. De casus was erg vaag. Ik heb wel art 7:681 BW genoemd.

Ik had als toegespitste rechtsvraag: Is (ben de naam even kwijt) verplicht een schadevergoeding ter hoogte van een jaarsalaris te betalen aan Jan?

Als gewone rechtsvraag had ik. Is het ontslag van Jan als kennelijk onredelijk te beschouwen?
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
crabbez



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat word er volgens jullie verstaan onder:

- Textualisme?

- Originalisme?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Patricia, ik heb precies dezelfde rechtsvragen, echt waar..alleen dan omgekeerd Laughing

En originalisme was the de bedoeling van de tekst ten tijde dat het werd uitgegeven. Is behandeld in een van de hoorcolleges. En textualisme, kan ik zo snel niet opkomen Embarassed

[edit] De standaardantwoorden staan nu op Blackboard ..net gezien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
crabbez



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij is het standaardantwoord op vraag 3b hartstikke fout. Ten eerste wordt er maar 1 anwtoord gegeven terwijl er om 2 manieren van begrenzing wordt gevraagd, en dat enige antwoord dat ze geven is nog fout ook:

in het boek stond dat hij: 1 zich niet mag laten leiden door zijn eigen rechtsgevoel maar door waarden van het rechtssysteem en 2: dat er staatsrechtelijke grenzen zijn


Toch???????
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die Cliteur is echt fan van zichzelf. Waarom stelt die man altijd een vraag over zichzelf? Van de standaardantwoorden wordt ik niet heel veel wijzer. Ik heb de theoretische vragen redelijk gemaakt. Maar mijn argumentatie gedeelte is toch wel anders. Zelfs de rechtsvragen zijn anders bij mij. Al komen we wel gedeeltelijk overeen. Gewoon afwachten dus.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lol ook al bij Encyclopedie Laughing Cliteur dan..

Ook kan ik nergens de rechtsvraag vinden, wel de toegespitste rechtsvraag maar nergens de normale Rolling Eyes

Voor mij ook..afwachten Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wingie



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

crabbez schreef:
Wat word er volgens jullie verstaan onder:

- Textualisme?

- Originalisme?


Ik had bij textualisme: grammaticale interpretatie, kijken wat er letterlijk in de wettekst staat.

Originalisme: wist ik niet, dus had ik maar geschreven dat je dan kijkt naar de bedoeling van de wetgever, theologische interpretatie met nog een heel lap tekst om te doen alsof ik het wel weet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wingie



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 37


BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik hier de enige die het gevoel heeft dat de hoeveelheid tentamenstof zeer onredelijk is in vergelijking met dat wat wij worden geacht te weten? Ik heb zo hard geleerd, en uiteindelijk worden slechts een paar elementen van Regels van Rechtsvinding gevraagd.

Zo heb ik naar mijn mening de reader ook voor niets aangeschaft. Ik had het even goed niet hoeven lezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk wel! Denk aan je algemene ontwikkeling! Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds