Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[EUR] Verschil tussen mentor- en werkgroepen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Krishna

Krishna

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 14:03    Onderwerp: [EUR] Verschil tussen mentor- en werkgroepen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is precies het verschil tussen mentor- en werkgroepen, en geldt voor beide een aanwezigheidsplicht?
En over boeken, van veel boeken heb ik een druk eerder, wat is jullie ervaring hiermee, zal dit een probleem zijn?

alvast bedankt Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
verschil tussen mentor- en werkgroepen

Werkgroep: toepassing van de (hoorcollege) stof op casussen.
Mentorgroep: zie http://www.frg.eur.nl/onderwijs/Mentorgroepen/Mentorgroepen.html

Quote:
veel boeken heb ik een druk eerder
Is altijd op eigen risico. Ik heb er geen ervaring mee en raad het ook zeker niet aan.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Krishna

Krishna

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco S schreef:

Werkgroep: toepassing van de (hoorcollege) stof op casussen.
Mentorgroep: zie http://www.frg.eur.nl/onderwijs/Mentorgroepen/Mentorgroepen.html


Rolling Eyes
Juist na het lezen van dat stukje kwamen die vragen bij mij op. Die 'opdrachten' verschillen dus significant met opdrachten van de werkgroepen, anders was het onderscheid dus overbodig geweest. Ik zou graag willen weten wat dan het verschil is.
Verder suggereert de zin
Quote:
De faculteit biedt de eerstejaarsstudenten de mogelijkheid om naast colleges en werkgroepen de mentorgroepbijeenkomsten te volgen.

dat het slechts facultatief is, en niet verplicht. Dit wil ik weten aangezien ik deze studie naast mijn huidige studie ga doen en minder aanwezigheidsplicht altijd goed uitkomt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb goede ervaringen gehad met mijn mentorgroep, en kan ze zeker aanraden.

De mentorgroepen worden geleid door een ouderejaars, inplaats van door een docent. Dat geeft meteen een wat lossere sfeer.
Contact met de mensen van de mentorgroep doorbrak anonimiteit van de collegezaal. Ik heb met veel van mijn mentorgroepcontacten nog alle verdere jaren van de studie contact gehad.
Ook ben ik eens met de mentorgroep wezen eten, en zijn we nog eens langs de rechtbank geweest om wat praktijk op te snuiven.

De mentorgroep is ook niet gericht op 1 vak zoals werkgroepen, maar meer op juridische vaardigheden en kennis van de gang van zaken op de universiteit. Zulke simpele dingen als hoe en waar je in te schrijven voor tentamens en dergelijke kon je makkelijk even in je mentorgroep vragen.

Zoals gezegd, ik raad het aan.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deelname aan een mentorgroep is inderdaad niet verplicht. Het biedt studenten de mogelijkheid wat extra begeleiding te krijgen. Trouwe deelname wordt beloond met de mogelijkheid op het tentamen een extra vraag te mogen maken, waarmee je een volle punt kunt verdienen (als je het antwoord goed hebt, dus).

Ik heb zelf geen mentorgroepen gevolgd, omdat ik het een nogal forse aanslag op de toch al spaarzame tijd vind. Als ik bij wijze van spreken die 2 uur zou gebruiken om te studeren zou ik ook al de extra moeite in het vak hebben gestoken.

Ook de werkgroepen zijn bij mijn weten niet verplicht.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Let wel, de mentor geeft dus geen antwoorden maar begeleidt de "discussie".

Quote:
De mentorgroep is ook niet gericht op 1 vak zoals werkgroepen, maar meer op juridische vaardigheden en kennis van de gang van zaken op de universiteit.
Dat moet dan per mentor verschillen, want dat is mij nooit verteld Wink

Het is inderdaad facultatief. Indien je er toch aan meedoet, zorg je voor een betere kennis van de stof en kan het je een creditvraag opleveren op je tentamen.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Modena360



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mentorgroepen krijg in het eerste jaar een creditpunt. Dit houdt in dat je een extra punt kan verdienen, dus 11 punten halen ipv een 10.

Is erg handig als je problemen met een vak hebt, of moeite, dan kan die ene punt wel van pas komen.

Weet nog dat ik in het eerste jaar zat, toen heb ik alle mentorgroepen gevolgd. Aangezien ik nog moest wennenaan de hoeveelheid stof,dan is een extra punt altijd welkom!

SUCCES!
_________________
"Goed begonnen is het halve werk."

Aristoteles
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het idee van de creditvraag is dat als je je inzet, het niet meer erg is als je de stof desondanks niet voldoende beheerst?

(Het feit dat je de creditvraag nog wel goed moet beantwoorden is niet zo relevant; het betekent dat 5,5 punten uit 11 een voldoende geeft, ofte wel 5,0 uit 10.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het idee van de mentorgroep is dat je wat extra begeleiding krijgt en wat uitgebreider bezig bent met de stof. Het idee van de creditvraag is dat aanwezigheid alleen niet voldoende is.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ligt er ook heel sterk aan hoe je zo'n extra creditvraag krijgt toegewezen. Soms enkel door aanwezigheid en soms door het inleveren van een werkstukje. Dat verschilt per vak. Iig bij ons op de EUR.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de mentorgroep je extra begeleiding biedt zou de reden moeten zijn om in zo'n groep te gaan zitten. Ik vind het een slecht idee om de personen die die extra begeleiding genieten er voor te belonen door lagere eisen te stellen. Als het om bijvakken gaat maakt het niet zoveel uit, maar voor de kernvakken wil je toch minimumeisen stellen aan het niveau van de student? Daar ga je toch niet op toegeven omdat de student zo braaf was 3 rondjes extra rond de universiteit te fietsen (bij wijze van spreken).

Ok, een creditvraag toegekend voor een voldoende goed werkstukje is te verdedigen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Krishna

Krishna

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties, het verschil is helder nu. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides: De insteek is volgens mij om de overgang van middelbare school naar universiteit te vergemakkelijken, alsmede om studenten de gelegenheid te bieden de inleidende vakken (die toch de basis voor de rest van je studie vormen) intensief en verdiepend te behandelen. Overigens mag je maar 1 keer aan een mentorgroep deelnemen, schijnt het.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@tikSimone: ja, het kan zo te lezen alleen in het 1e jaar.

Voor veel studenten zijn die mentorgroepen ongetwijfeld erg nuttig, maar die creditpunten vind ik toch maar een beetje raar.

De faculteit ondersteunt mentorgroepen natuurlijk om het studierendement omhoog te krijgen, maar verlaging van de drempel om een voldoende te halen lijkt me niet het juiste middel.

De eis van "actief meewerken" aan het groepsverslag is een beetje vaag. Het lijkt me vooral een aanwezigheidsbonus van 1 punt voor ieder vak. (Of strikt genomen een half punt, zie mijn berekening hierboven Wink)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2006 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De faculteit ondersteunt mentorgroepen natuurlijk om het studierendement omhoog te krijgen...

Dit heeft ook weer twee kanten. Ik weet niet hoe het geregeld is op andere uni's, maar bij ons op de EUR is het zo dat de mentorgroep'docent' een ouderejaarsleerling(e) is die zijn/haar P binnen heeft.

Voor de nieuwe studenten is een mentorgroep vooral een mogelijkheid om wat nieuwe mensen te leren kennen en tegelijkertijd de argumentatieve discussietechnieken te ontwikkelen binnen een groep.

Voor de 'docenten' is het ook erg leerzaam, omdat ze de leerlingen 'to the point' moeten laten zijn en de discussie goed moeten sturen zonder de antwoorden te geven.

Dus het studierendement van zowel de leerlingen als de 'docenten' gaan hierdoor omhoog. Oftewel twee vliegen in één klap.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds