Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 17 jun 2024 4:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinding bij consumentenkoop
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 8:18    Onderwerp: Ontbinding bij consumentenkoop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien er sprake is van een consumentenkoop, dient er dan aan het bepaalde omtrent ontbinding van art 7:22 BW te worden voldaan in plaats van (te kunnen kiezen voor) ontbinding via de bepalingen met betrekking tot de wederkerige overeenkomst (art. 6:265)?

Ik dacht van wel maar na het oplossen van een andere casus ben ik hier niet meer zeker van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt hiermee of je dus altijd voor 7:22 moet kiezen ipv 6:265?? Bij mijn weten wel, ik zou ook niet weten waarom je liever voor 6:265 zou kiezen aangezien deze bepaling niet gunstiger is dan de andere.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zie 7:22 lid 4. Je kunt altijd ook 265 inroepen. Het is trouwens niet zo dat 265 beperkter is; 7:21/22 ziet op koop, terwijl 6:265 over verbintenissen gaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, is nog puur ingewikkeld dat lezen. Ik denk dat ik maar even pauze neem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waarom zou je bij een consumentenkoop 6:265 inroepen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Maar waarom zou je bij een consumentenkoop 6:265 inroepen??

Meest logische geval is wanneer de koop onderdeel uitmaakt van een overeenkomst waar het gebrek in de dienstverlening zit.

Stel dat je een auto koopt met '3 jaar gratis onderhoud', maar de verkoper weigert dat onderhoud te plegen. Dan kun je met boek 7 niet echt uit de voeten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad dat is een goed voorbeeld.
Maar de vraag die abraxas stelde ging over een pure consumentenkoop, tenminste dat maakte ik er uit op. En in zo'n geval kan je altijd met 7:22 uit de voeten.
Is het echter een mix van koop en een andere verbintenis dan is het goed voor te stellen ja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 07 apr 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt wel Eva, of tenminste als ik het goed begrijp. Voor de duidelijkheid: het gaat om vraag a, 1 van de mogelijkheden is ontbinding. Mochten er fouten inzitten dan is dat de schuld van Omnipage. Laughing

Quote:
Op 23 januari 2003 heeft de particulier Alberts van Garagebedrijf Top BV voor € 15.950,— (normale prijs) een gebruikte Volkswagen gekocht. Bij aflevering stond de kilometerteller van deze auto op 45.228. Bij het schoonmaken van de auto heeft Alberts echter een kilometerboekje aangetroffen, waaruit bleek dat een ander garagebedrijf in december 2001 een onderhoudsbeurt had uitgevoerd bij een kilometerstand van 61.963. Daarna is hem gebleken dat de auto bij een kilometerstand van ongeveer 93.000 bij dat garagebedrijf is ingeruild en dat de auto vervolgens nog een aantal malen onder handelaren is doorverkocht. Alberts wil van de auto af en zijn geld terug en de door hem geleden schade vergoed hebben.
In rechte staat vast dat Top BV van het hogere aantal kilometers totaal onkundig was bij de verkoop en dat deze ontdekking achteraf ook voor Top BV als een verrassing kwam. Top stelt bovendien dat Alberts als ondeskundige koper, door voorafgaande aan de koop geen professionele keuring uit te laten voeren, niet aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan.

a Een teleurgestelde koper heeft in het algemeen drie contractuele mogelijkheden om onder een dergelijke koopovereenkomst uit te komen. Beoordeel de kans op succes van de aan Alberts ter beschikking staande juridische mogelijkheden. Beoordeel tevens of aan Alberts schadevergoeding zal worden toegekend. Verwerk in uw antwoord relevante jurisprudentie met betrekking tot de mededelings- en onderzoeksplichten van partijen.

b In hoeverre verandert uw antwoord op vraag a, ten aanzien van de drie mogelijkheden om onder de overeenkomst uit te komen en het eventuele recht op schadevergoeding, indien Alberts kan bewijzen dat Top BV ervan op de hoogte was dat er met de kilometerstand was geknoeid? Geef in uw antwoord bovendien aan op welke
rechtsgrond(en) Alberts zich nu bij voorkeur dient te beroepen.

c Gesteld dat in de gedrukte tekst van de koopovereenkomst tussen Top BV en Alberts het volgende beding (geen algemene voorwaarde!) is opgenomen:'Koper koopt de auto op eigen bate en schade.'
Is een dergelijk exoneratiebeding toegestaan en wat is het rechtsgevolg zowel in het geval dat Top BV van de onjuiste kilometerstand op de hoogte was, als het geval dat Top BV hiervan niet op de hoogte was/behoorde te zijn?

Bron OU overeenkomstenrecht
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze bedoelen met die 3 mogelijkheden: herstel, vervanging en ontbinding neem ik aan?
In het geval van een consumentenkoop als deze ga je inderdaad gewoon uit van 7:22 en niet van 6:265.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ze bedoelen met die 3 mogelijkheden: herstel, vervanging en ontbinding neem ik aan.

Nee, maar het klopt dat dit je niet duidelijk is, alles moet in een bepaalde context (welke verder niet aanwezig is) worden gezien. Ze doelen op dwaling, bedreiging en ontbinding (ontbinding: tekortkoming in de zin van art 6:265 moeten we dan inkleuren met het bepaalde uit art. 7:17 (met name lid 1 en 2 waaruit ook een onderzoeksplicht blijkt voor de koper). Bij B gaat het om toerekenbaarheid en bij c over impliciete garantie ten aanzien van een exoneratieclausule (Gerards/Vijverberg).


Quote:
In het geval van een consumentenkoop als deze ga je inderdaad gewoon uit van 7:22 en niet van 6:265.

Ja en het boek ging uit van art 6:265 en bij een soort gelijke casus van 7:22, hierdoor ontstond bij mij enige verwarring.


Bedankt mensen, ik kan weer verder. Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Quote:
Ze bedoelen met die 3 mogelijkheden: herstel, vervanging en ontbinding neem ik aan.

Nee, maar het klopt dat dit je niet duidelijk is, alles moet in een bepaalde context (welke verder niet aanwezig is) worden gezien. Ze doelen op dwaling, bedreiging en ontbinding (ontbinding: tekortkoming in de zin van art 6:265 moeten we dan inkleuren met het bepaalde uit art. 7:17 (met name lid 1 en 2 waaruit ook een onderzoeksplicht blijkt voor de koper).

Ipv bedreiging bedoelde je meer algemeen 3:44, neem ik aan. (Maar in deze casus lijkt geen van de 3 mogelijkheden van 3:44 kans te maken dus veel maakt het niet uit.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja oke ik snap het.
Ik dacht ook al dat het niet klopte want met herstel en vervanging kom je niet onder de koopovk uit.

Maar waarschijnlijk is het dus ook niet fout om uit te gaan van 6:265, aangezien je die dus ook in mag roepen. Alleen het is natuurlijk veel logischer om van de bepalingen van consumentenkoop uit te gaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de vraag naar de drie mogelijkheden vraagt die er in het algemeen zijn om onder een koopovereenkomst uit te komen, is wel wat verwarrend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ipv bedreiging bedoelde je meer algemeen 3:44, neem ik aan. (Maar in deze casus lijkt geen van de 3 mogelijkheden van 3:44 kans te maken dus veel maakt het niet uit.)


Klopt, geen van de mogelijkheden van art 3:44 zou succesvol zijn (op basis van de verstrekte informatie). In plaats van bedreiging had er bedrog moeten staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
martijnB








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2006 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja oke ik snap het.
Ik dacht ook al dat het niet klopte want met herstel en vervanging kom je niet onder de koopovk uit.

Maar waarschijnlijk is het dus ook niet fout om uit te gaan van 6:265, aangezien je die dus ook in mag roepen. Alleen het is natuurlijk veel logischer om van de bepalingen van consumentenkoop uit te gaan.


Bij onze casus van oefenrechtbank op de eur moet ook worden uitgegaan van 7:17 7:22 en 6:265 om te ontbinden. Dit omdat 6:265 het ontbindings artikel is en je dit nodig hebt en aan deze voorwaarden moet voldoen als je wilt ontbinden op grond van artikel 7:22.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds