Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Great!
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 15 jun 2024 22:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arrest Pos- van den Bosch !!
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ELMA_NL



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 15:08    Onderwerp: Arrest Pos- van den Bosch !! Reageer met quote Naar onder Naar boven

HOi allemaal!!

wie kan mij helpen.... Ik zoek namelijk een samenvatting (of het arrest zelf) van Pos -van den Bosch ( 17-11-1967 AA 1968, 22 Pos - Van den Bosch)
Ik heb overal op internet gezocht, maar ik kon nergens iets vinden.


Alvast bedankt.

groeten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je misschien ook van welke instantie het is?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Irene24

Irene24

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 95


BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NJ 1968, 42
_________________
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een labiele mevrouw leent geld van een assurantietussenpersoon onder de voorwaarde een 2e hypotheek en een optie op het huis ten gunste van de wederpartij af te sluiten. Bij latere verkoop doet de tussenpersoon hier een beroep op, maar er kan door wederpartij een beroep worden gedaan op misbruik van omstandigheden. Er was namelijk sprake van een labiele toestand, waarvan de wederpartij op de hoogte was, er was een vertrouwensrelatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: di 14 mrt 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe komt het dat je het niet kunt vinden? Ik neem toch aan dat ook het HBO hetzij arrestenbundels voorschrijft, hetzij op andere wijze aangeeft waar arresten te vinden zijn? Bijvoorbeeld via een instellingsabonnement op Kluwer Plaza of instructies voor het gebruik van de www.rechtspraak.nl databank (waar dit oude arrest overigens niet te vinden zal zijn).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ELMA_NL



Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IK kon het vooral niet vinden omdat het om zo'n oud arrest gaat.. alle arrestenbundels die ik in de studieruimte kon vinden gingen over arresten die jonger zijn dan 1985.
Op Kluwer heb ik gekeken, maar ik kon niks vinden.. en op internet zelf ook helaas niet.. wel een aantal verwijzingen maar daar heb ik niks aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Elma,

Pos/Van den Bosch (HR 17 november 1967) Vergoeding bij OD kan ook iets anders zijn dan geld (6:103)

Pachter Van den Bosch is met broer Brouwer overeengekomen dat Van den Bosch de gepachte boerderij kon kopen op het moment dat de langstlevende van broer en zussn Brouwer overlijdt. Mochten de Brouwers de boerderij tijdens hun leven willen verkopen, dan zouden zij deze het eerst aanbieden aan Van den Bosch. Overgebleven Neeltje Brouwer schenkt de boerderij aan haar achterneef Pos. Van den Bosch spreekt daarop Pos in kort geding op OD aan en vordert dat Pos de boerderij aan hem zal overdragen.

HR: De bedrijver van een OD kan worden veroordeeld een schadevergoeding te betalen, mar als de benadeelde dit vordert en de rechter het een passende vorm van schadevergoeding acht, dan kan ook een veroordeling tot het verrichten van een prestatie volgen (in dit geval: levering van het goed).
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 15 mrt 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Abraxes, is waar jij naar verwijst niet Van Elmbt/Feierabend?? (29 mei 1964, misbruik van omstandigheden (3:44 4e lid), overeenkomst in strijd met goede zeden, vernietiging, nietigheid)

Depressieve labiele weduwe Feierabend laat zich “helpen” door huisvriend Van Elmbt, die zij ziet als enige redding om haar huis te kunnen behouden (door schulden dreigt executoriale verkoop). Van Elmbt leent Feierabend geld in ruil voor recht van tweede hypotheek op het huis en koopoptie (tot 10 jaar na datum volledige terugbetaling lening). HR: voor nietigheid van een overeenkomst wegens misbruik van omstandigheden hoeft niet perse sprake te zijn van nadeel bij de “misbruikte”. Je moet kijken naar de omstandigheden van het geval om te kunnen beoordelen of de overeenkomst in strijd is met de goede zeden. Commentaar: voor 1 januari 1992 was een overeenkomst die door misbruik van omstandigheden aangegaan werd nietig (want: in strijd met goede zeden). Tegenwoordig vormt misbruik een wilsgebrek. Hoofdregel is dat het leidt tot vernietigbaarheid van de rechtshandeling. Nadeel voor het slachtoffer is volgens 3:44 lid 4 nog steeds niet een eis. Maar: bij meerzijdige rechtshandeling (w.o. overeenkomst, vgl. 6:213 BW lid 1) kan onder omstandigheden aan het slachtoffer de bevoegdheid worden ontnomen een beroep op misbruik te doen. Zie hiervoor 3:54 BW.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cjwinkel

cjwinkel

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 13:36    Onderwerp: achja Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hem naar je Pb elma, hoop dat je nu vooruit kunt.
Groetjesssss
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Abraxes, is waar jij naar verwijst niet Van Elmbt/Feierabend?? (29 mei 1964, misbruik van omstandigheden (3:44 4e lid), overeenkomst in strijd met goede zeden, vernietiging, nietigheid)


Het blijkt inderdaad dat ik verwijs naar het arrest Elmbt/Feieraband. Ik ben nog niet toegekomen aan een degelijke uitwerking. Eigenlijk ziet de beknopte samenvatting er in vergelijk met de jouwe vreselijk uit. Nu het ook nog eens het verkeerde arrest betreft voel ik me erg klein worden.

Bedankt voor de informatie. Dit vormt aanleiding om bij de uitwerking van de ongeveer 80 Sick arresten alles nog eens grondig te controleren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds