|
Auteur |
Bericht |
Gertje
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: za 08 okt 2005 12:20 Onderwerp: Bestuursrechter oordeelt over strijd met Europees Recht? |
|
|
Kan een nederlandse rechter, zoals de Afdeling bestuursrechtspraak, oordelen of een subsidieverlening door een gemeente in strijd is met Europese wetgeving, zoals wetten over de mededinging en staatssteun?
Ik zoek me suf maar kan het nergens duidelijk vinden...
Aan de ene kant denk ik dat alleen de Europese Commissie, waar je ook subsidieverlening moet aanmelden, daarover kan beslissen, maar de bestuursrechter moet toch ok het europese recht toepassen?
kortom ik kom er niet uit, kan iemand helpen? |
|
|
|
|
Ingeborg
Leeftijd: 38 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: za 08 okt 2005 13:57 Onderwerp: |
|
|
Hoi!
Ik volg op dit moment net een vak waar we zowel de Nederlandse mededingingswet behandelen als het EG-recht. Je moet even een onderscheid maken tussen bevoegdheden van de Nederlandse rechter, de NMa en de Europese Commissie.
Je vraagt over bijvoorbeeld regels over de mededinging. De Nederlandse Mededingingswet en de EG regelgeving inzake mededinging komen bijna helemaal overeen. Echter, wanneer er sprake is van een puur Nederlands kartel, mag de NMa zich over deze zaak buigen en de Nederlandse Mededingingswet toepassen en is de Commissie niet bevoegd. Wanneer het gaat om kartels die tevens een Europese 'dimensie' hebben (dat stel je vast aan de hand van het criterium of de tussenstatelijke handel beinvloed wordt) dan kan de Commissie zich over deze zaak buigen, maar zolang de Commissie dit niet doet zijn de nationale kartelautoriteiten bevoegd.
Over de rol van de Nederlandse rechter: de Nederlandse rechter is altijd bevoegd om geschillen over kartels te beoordelen, zowel bij puur Nederlandse kartels als kartels die tevens een Europese dimensie hebben.
Dan nog over staatssteun. Op grond van art. 88 lid 3 EG-Verdrag moeten overheden steunmaatregelen vooraf aanmelden bij de Commissie. Gedurende het onderzoek door de Commissie mag de steun niet worden verleend (standstill-bepaling). Vanwege de rechtstreekse werking van het EG-verdrag mag de Nederlandse rechter deze standstill-bepaling toepassen. Dat betekent dat een belanghebbende via de rechter ervoor kan zorgen dat de lidstaten deze standstill-bepaling naleven. Ook mag de Nederlandse rechter in gevallen van onrechtmatige staatssteun schadevergoedingen toekennen, verbieden dat een bepaalde steun wordt uitgevoerd en gebieden dat uitgekeerde steun wordt terugbetaald. In een Mededeling van de Commissie betreffende de samenwerking tussen nationale gerechten en de Commissie op het gebied van staatsteun wordt de rol van de nationale rechter benadrukt ( PbEG 1995, C 312/8 )
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb |
|
|
|
|
Gertje
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: za 08 okt 2005 18:37 Onderwerp: |
|
|
Nou zeker weten!
Hardstikke bedankt!! |
|
|
|
|
Michael Dekkers
Leeftijd: 38 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvT
Berichten: 196
|
Geplaatst: ma 10 okt 2005 0:53 Onderwerp: |
|
|
In beginsel is het trouwens altijd zo dat elke Nederlandse rechter kan toetsen aan verdragen, als de inhoud van die verdragen maar voor "een ieder verbindend" is. In dat kader zie met name hoeksteenartikel 94GW. Op basis hiervan zal geen enkele regel van nationale wetgeving toepassing vinden als deze in strijd blijkt met verdragen. (die voor een ieder verbindend zijn naar hun inhoud). |
|
|
|
|
|