Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 0:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schuur over erfgrens
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kloek1990



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019 12:01    Onderwerp: Schuur over erfgrens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

De schuur van de buren (8x20m) staat voor een deel op onze grond (8x5m).
De schuur staat er al meer dan 20 jaar, echter zijn wij in 2015 onderdeel geweest van een ruilverkaveling hierbij is de erfgrens niet veranderd.

Ik graag weten wie nu eigenaar is van de schuur en de grond en of ik kan eisen dat de buren de schuur af moeten breken.

Groet
Kloek
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019 18:24    Onderwerp: Re: Schuur over erfgrens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kloek1990 schreef:
De schuur van de buren (8x20m) staat voor een deel op onze grond (8x5m).
De schuur staat er al meer dan 20 jaar, echter zijn wij in 2015 onderdeel geweest van een ruilverkaveling hierbij is de erfgrens niet veranderd.

Ik graag weten wie nu eigenaar is van de schuur en de grond en of ik kan eisen dat de buren de schuur af moeten breken.

Staat de schuur er met toestemming van jou (of van de vorige eigenaar van die 8x5m grond, mocht jij de grond pas later gekocht hebben)?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kloek1990



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vorige eigenaren van de twee percelen waren familie, dus men kan verwachten dat er toestemming voor is gegeven. Dit staat echter niet op papier, ook zou het kunnen zijn dat de schuur vroeger gezamenlijk is gebruikt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kloek1990 schreef:
De vorige eigenaren van de twee percelen waren familie, dus men kan verwachten dat er toestemming voor is gegeven. Dit staat echter niet op papier, ook zou het kunnen zijn dat de schuur vroeger gezamenlijk is gebruikt.

Als er toestemming is gegeven, dan kun je die toestemming intrekken.

Is er nooit toestemming gegeven, dan is de rechtsvordering tot verwijdering van die schuur (van die 5x8m2) intussen verjaard. In dat geval lijkt de buurman nu door bevrijdende verjaring eigenaar te zijn geworden van die 5x8m.

In jouw geval lijkt het er inderdaad op dat de schuur er in gezamenlijk overleg is gezet. Er lijkt dus een goede kans te zijn dat de rechter een vordering tot ontruiming van die 5x8m2 zou toekennen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Legalblond



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: za 19 jan 2019 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het niet eens met Bona Fides. Ruilverkaveling heeft een titelzuiverende werking en dit betekent dat een lopende verjaring wordt vervangen door een nieuwe verjaring. Ik neem maar aan dat de verjaringstermijn nog liep in 2015 toen de toedelingsaktes van de ruilverkaveling van kracht werden. De nieuwe verjaringstermijn loopt dus nog en in principe zou Kloek1990 een vordering tot amotie kunnen indienen. Het is echter de vraag of de rechter dit toewijst omdat het afbreken van de schuur wellicht veel meer schade oplevert bij de buurman dan het verlies van de grond bij Kloek1990. De kans is daarom groot dat dit wordt opgelost in een geldelijke vergoeding. En misschien is het dan verstandiger om dit onderling te regelen en daarmee de kosten voor een juridisch deskundige en de griffierechten te voorkomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Legalblond



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: za 19 jan 2019 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verjaringstermijn gaat opnieuw lopen vanaf de datum waarbij de akte van toedeling bij de notaris is gepasseerd. Doordat een deel van de schuur op de grond van een ander staat is de ander gerechtigd om verwijdering te vorderen van dat deel van de schuur. Immers het eigendom van de ander wordt aangetast.
De afspraak die volgens de ingewijden zou bestaan dat er ooit toestemming is gegeven doorbreekt echter niet de eigendomssituatie of de illegaliteit van de schuur op de grond van de ander. Deze afspraak kan hooguit dienen als een goedkeuring voor het al dan niet tijdelijk gebruik van de grond. Uit het verhaal blijkt eveneens dat deze afspraak is gemaakt door de vorige eigenaar van de grond waarop de schuur illegaal is gebouwd. er is sprake van een persoonlijk recht. dit betekent dat dit persoonlijk recht niet tegenover de nieuwe eigenaar kan worden uitgeoefend. Met andere woorden deze afspraak geldt thans niet meer. Er blijft derhalve een situatie over waarbij de ene buur een schuur heeft staan op de grond van de andere buur. Ik zou opteren voor een jaarlijks terugkerende vergoeding voor de grondeigenaar met daarbij bedongen een herziening van de vergoeding wegens inflatie bijv herziening om de drie of vijf jaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Legalblond schreef:
Ik ben het niet eens met Bona Fides. Ruilverkaveling heeft een titelzuiverende werking en dit betekent dat een lopende verjaring wordt vervangen door een nieuwe verjaring.

Ik lijk inderdaad te gemakkelijk aan die ruilverkaveling voorbij te zijn gegaan.

Quote:
Ik neem maar aan dat de verjaringstermijn nog liep in 2015 toen de toedelingsaktes van de ruilverkaveling van kracht werden.

Maakt dat iets uit? Als in 2015 de grond opnieuw is toegedeeld aan TS, is TS op dat moment weer eigenaar geworden ook als hij daarvoor door verjaring de eigendom is kwijtgeraakt. Lijkt mij...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Legalblond



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
Ik neem maar aan dat de verjaringstermijn nog liep in 2015 toen de toedelingsaktes van de ruilverkaveling van kracht werden.

Maakt dat iets uit? Als in 2015 de grond opnieuw is toegedeeld aan TS, is TS op dat moment weer eigenaar geworden ook als hij daarvoor door verjaring de eigendom is kwijtgeraakt. Lijkt mij...


Daar heb je helemaal gelijk in.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds