Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 16 jun 2024 2:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besnijdenis minderjarig kind zonder toestemming vader
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Moedertje



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 26


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 16:59    Onderwerp: Besnijdenis minderjarig kind zonder toestemming vader Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik wil graag mijn zoontje laten besnijden maar mijn ex is het hier niet mee eens. Zijn argument is dat ons zoontje dit later zelf maar moet bepalen. We hebben gezamelijk gezag en ik kan dit dus juridisch gezien niet doen zonder zijn toestemming.

Nu wil ik het vanuit geloof en hygiënische oogpunt toch doen. Mocht ik het doen en de arts vraagt geen toestemming van de vader wat zijn de gevolgen hiervan. Ik wil er graag bij vermelden dat wij het nergens over eens zijn. Als ik groen zeg dan zegt hij rood. Kan hij naar de rechter stappen en wat voor gevolgen heeft dit voor mij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat jullie het over pietluttigheden (ook) niet eens zijn lijkt me hier van geen belang. Het is het volste recht van de vader om geen toestemming te geven voor de besnijdenis van zijn zoon. Dat is iets heel anders dan het over een kleur niet eens zijn.

Je zou de rechter kunnen vragen te beslissen dat de besnijdenis toch mag worden uitgevoerd. Het Hof Den Bosch heeft echter in een uitspraak van 26 november 2002 (LJN AF2955) een soortgelijk verzoek van een moeder afgewezen (ook gezamenlijk gezag, vader was ook tegen):
Hof schreef:
4.4. (...) Hoewel de besnijdenis van jongetjes van vijf jaar gebruikelijk is in de Islam, gebiedt het moslimgeloof de besnijdenis op die leeftijd niet. De besnijdenis kan altijd nog later plaatsvinden, als [het kind] in staat is om zelf te beslissen. Verder is allerminst vast komen te staan dat [het kind] door het (voorlopig) achterwege blijven van de besnijdenis in een sociaal isolement komt te verkeren. [Het kind] is in Nederland geboren en heeft in ieder geval de Nederlandse nationaliteit. Hij is ingebed in de Nederlandse cultuur en gaat naar een openbare school. Gesteld noch gebleken is dat hij op school door de overwegend Turkse jongens die ook moslim zijn, er op aangekeken zal worden als hij niet besneden wordt. Zeker niet doorslaggevend mag de mening van de familie van de vrouw in Marokko zijn.
Bovendien gaat het hier om een onherstelbare fysieke ingreep zonder medische noodzaak. In het algemeen geldt dat de rechter die moet beslissen over een geschil bij de uitoefening van het ouderlijk gezag, zich bij een beslissing over een dergelijke ingreep meer terughoudend dient op te stellen dan bij een beslissing van andere aard.

Als je een arts vindt die bereid is zonder toestemming van beide ouders een besnijdenis uit te voeren, kom je in een situatie als hier beschreven. De vader (in dat geval) werd vervolgd voor zware mishandeling, maar werd vrijgesproken. De arts kreeg een waarschuwing van het medisch tuchtcollege. Dat vader in die zaak werd vrijgesproken van zware mishandeling betekent niet dat een andere rechter ook zo zal oordelen, en het betekent ook niet dat er geen ander delict is waar een ouder zich in zo'n geval schuldig aan maakt.

Daarnaast breng je jezelf door op dit punt je zin door te drijven m.i. in een buitengewoon ongunstige positie voor de toekomst. Je kunt er denk ik op rekenen dat een rechter dit soort gedrag gaat meewegen in eventuele toekomstige beslissingen over het kind. En daarnaast heeft het kind er natuurlijk helemaal niets aan als je op deze manier de vader tergt.

Mag ik vragen waarom je je zoontje wilt laten besnijden? Als ik mag afgaan op de naam in je profiel lijkt het me niet dat de Islam hier een rol speelt (maar natuurlijk zegt die naam niet veel).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mag ik vragen waarom je je zoontje wilt laten besnijden? Als ik mag afgaan op de naam in je profiel lijkt het me niet dat de Islam hier een rol speelt (maar natuurlijk zegt die naam niet veel).


Er zijn meer religies waar besnijdenis onderdeel van is hoor. Maar verder ben ik het wel met bona fides eens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Er zijn meer religies waar besnijdenis onderdeel van is hoor.

Klopt, maar bij andere religies (zoals het Jodendom) of culturen (zoals de Amerikaanse) vindt de besnijdenis dacht ik meestal kort na de geboorte plaats. Maar goed, dat is in dit geval misschien gewoon niet gebeurd, bijv. omdat vader dat niet zag zitten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Moedertje



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad zijn volste recht om het niet te willen. Maar hij wilt het niet omdat ik het zo belangrijk vind. Het is niet zo dat hij tegen het besnijden is maar meer omdat ik het zo belangrijk vind, zo kan hij mij weer ergens op pakken zeg maar.

Ik wilde hem ook eerder laten besnijden maar dat mocht niet van hem. Hij is gewoon een controlfreak en omdat we nu uitelkaar zijn en hij het daar niet mee eens was doet hij nu zo.

Het is zeker niet mijn zin doordrammen. Ik vind het gewoon belangrijk, ik ben een islamitisch meisje en dit wordt door mijn geloof voorgeschreven. Mijn zoontje wordt ook islamitsch opgevoed. Ik wil het niet uitstellen totdat hij groot wordt want ik heb dan het idee dat het pijnlijker is en minder snel geneest.

Ik ben bang om naar de rechter te gaan omdat ik bang ben dat hij in het voordeel van mijn ex iets uitspreekt en dan kan ik het helemaal vergeten. Wat moet ik nou doen......het toch doen of naar de rechter stappen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moedertje schreef:
Ik ben bang om naar de rechter te gaan omdat ik bang ben dat hij in het voordeel van mijn ex iets uitspreekt en dan kan ik het helemaal vergeten. Wat moet ik nou doen......het toch doen of naar de rechter stappen?

Als u het toch doet, ondanks dat u weet dat de vader er tegen is, weet u met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dit tegen u gebruikt zal gaan worden. Daarbij zal ook een rol kunnen spelen dat een rechter weinig sympathie op zal kunnen brengen voor een ouder die zo'n onherstelbare ingreep laat verrichten, in de wetenschap dat de andere ouder tegen is.

Indien een rechter u geen vervangende toestemming geeft, dan weet u in ieder geval zeker dat u er verstandig aan hebt gedaan niet het recht in eigen hand te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Moedertje



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mocht de rechter geen akkoord geven dan kan ik mijn zonntje nooit besnijden tenzij mijn zoontje het later zelf wilt.

Ik vind dat ieder kind een bepaalde opvoeding en geloof meekrijgt, ofniet. Mijn zoontje krijgt het islamitische geloof mee en daar hoort een besnijdenis ook bij. Mijn ex wilt het liefst dat mijn zoontje later alles beslist want dat is het antwoord op zowat alles. Ik mag hem ook niet islamitsch opvoeding omdat mijn zoontje later maar zelf moet gaan bepalen welk geloof hij wilt aanhangen. Dat is verder prima wat hij later wilt doen, maar tot op een zekere hoogte beslis je als ouder wel het grootste deel.

Ik ben echt ten einde raad en heb eerlijk gezegd geen zin in rechter en advocaten en al helemaal niet als ik geen grote kans van 'slagen' heb. Het kwetst mij vooral omdat hij het doet om mij te kwetsen en zo zijn gezag misbruikt maar goed, ik zal met mijn advocaat bespreken wat te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Moedertje



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mocht de rechter geen akkoord geven dan kan ik mijn zonntje nooit besnijden tenzij mijn zoontje het later zelf wilt.

Ik vind dat ieder kind een bepaalde opvoeding en geloof meekrijgt, ofniet. Mijn zoontje krijgt het islamitische geloof mee en daar hoort een besnijdenis ook bij. Mijn ex wilt het liefst dat mijn zoontje later alles beslist want dat is het antwoord op zowat alles. Ik mag hem ook niet islamitsch opvoeding omdat mijn zoontje later maar zelf moet gaan bepalen welk geloof hij wilt aanhangen. Dat is verder prima wat hij later wilt doen, maar tot op een zekere hoogte beslis je als ouder wel het grootste deel.

Ik ben echt ten einde raad en heb eerlijk gezegd geen zin in rechter en advocaten en al helemaal niet als ik geen grote kans van 'slagen' heb. Het kwetst mij vooral omdat hij het doet om mij te kwetsen en zo zijn gezag misbruikt maar goed, ik zal met mijn advocaat bespreken wat te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan niet over de situatie oordelen, maar het lijkt mij dat je afstand moet nemen van de gedachte dat de vader dit alleen doet om jou te kwetsen. Je zoontje heeft er niets aan als je alles wat zijn vader doet of zegt negatief beoordeelt. Probeer niet alles op jezelf te betrekken, maar kijk naar het belang van je zoontje. Dat belang is erbij gediend om zowel goed contact met zijn moeder als goed contact met zijn vader te hebben.

Dat de vader wil wachten tot jullie zoontje dit zelf kan beslissen is volstrekt redelijk. Het geeft aan dat hij zich betrokken voelt bij het wel en wee van zijn zoontje, en dat is goed.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moedertje schreef:
Mocht de rechter geen akkoord geven dan kan ik mijn zonntje nooit besnijden tenzij mijn zoontje het later zelf wilt.

Ik vind dat ieder kind een bepaalde opvoeding en geloof meekrijgt, ofniet. Mijn zoontje krijgt het islamitische geloof mee en daar hoort een besnijdenis ook bij. Mijn ex wilt het liefst dat mijn zoontje later alles beslist want dat is het antwoord op zowat alles. Ik mag hem ook niet islamitsch opvoeding omdat mijn zoontje later maar zelf moet gaan bepalen welk geloof hij wilt aanhangen. Dat is verder prima wat hij later wilt doen, maar tot op een zekere hoogte beslis je als ouder wel het grootste deel.

Laat ik voorop stellen dat iemands' vrijheid van geloven en daarmee ook van het opvoeden in dat geloof ontzettend belangrijk vind.

Echter denk ik dat u zich zeer goed af moet vragen of wat u wilt niet louter in uw eigen belang is. Het komt mij voor dat u alleen de hulp van de rechter in wilt schakelen, wanneer u vooraf de zekerheid krijgt, dat deze uw gelijk zal bevestigen. Wanneer u deze zekerheid niet hebt, wilt u dat doen, wat u goed of nodig acht, ongeacht of dit toegestaan is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Moedertje



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik kan niet over de situatie oordelen, maar het lijkt mij dat je afstand moet nemen van de gedachte dat de vader dit alleen doet om jou te kwetsen. Je zoontje heeft er niets aan als je alles wat zijn vader doet of zegt negatief beoordeelt. Probeer niet alles op jezelf te betrekken, maar kijk naar het belang van je zoontje. Dat belang is erbij gediend om zowel goed contact met zijn moeder als goed contact met zijn vader te hebben.

Dat de vader wil wachten tot jullie zoontje dit zelf kan beslissen is volstrekt redelijk. Het geeft aan dat hij zich betrokken voelt bij het wel en wee van zijn zoontje, en dat is goed.


Dat hi dat doet om mij te kwetsen dat weet ik. Want hij weet dat ik niet wil dat ons zoontje wordt gedoopt omdat dit niet overeenkomt met de opvoeding die hij krijgt. Hij heeft hierop gezegd dat ik moet weten wat ik doe omdat hij ongestraft ons kindje kan dopen. Uit heel zijn gedrag en wat hij zegt weet ik dat dit puur is omdat hij mij wil kwetsen. Ik juich het juist toe als hij zich betrokken voelt bij de kleine daar heb ik absoluut niets op tegen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Moedertje



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 26


BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ons kindje is nu trouwens bijna 11 maanden. Hoe groot is de kans dat de rechter toestemming zal geven om het wel te doen, als je uitgaat van mijn argumenten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moedertje schreef:
bona fides schreef:
Ik kan niet over de situatie oordelen, maar het lijkt mij dat je afstand moet nemen van de gedachte dat de vader dit alleen doet om jou te kwetsen. Je zoontje heeft er niets aan als je alles wat zijn vader doet of zegt negatief beoordeelt. Probeer niet alles op jezelf te betrekken, maar kijk naar het belang van je zoontje. Dat belang is erbij gediend om zowel goed contact met zijn moeder als goed contact met zijn vader te hebben.

Dat de vader wil wachten tot jullie zoontje dit zelf kan beslissen is volstrekt redelijk. Het geeft aan dat hij zich betrokken voelt bij het wel en wee van zijn zoontje, en dat is goed.


Dat hi dat doet om mij te kwetsen dat weet ik. Want hij weet dat ik niet wil dat ons zoontje wordt gedoopt omdat dit niet overeenkomt met de opvoeding die hij krijgt. Hij heeft hierop gezegd dat ik moet weten wat ik doe omdat hij ongestraft ons kindje kan dopen. Uit heel zijn gedrag en wat hij zegt weet ik dat dit puur is omdat hij mij wil kwetsen. Ik juich het juist toe als hij zich betrokken voelt bij de kleine daar heb ik absoluut niets op tegen.


Dus jij vindt dat je de enige van de biologische ouders bent die mag bepalen wat voor opvoeding jullie kind krijgt?
Waarom zou hij niet mogen dopen en jij wel mogen besnijden?



Je argumenten gaan verder ook niet op.

Quote:
Ik vind het gewoon belangrijk, ik ben een islamitisch meisje en dit wordt door mijn geloof voorgeschreven.

Het geloof stelt geen verplichting, doch (hoe ik het heb begrepen) raad het meer aan dat het gebeurt. (zoiets staat ook in de aangehaalde uitspraak)

Quote:
Ik wil het niet uitstellen totdat hij groot wordt want ik heb dan het idee dat het pijnlijker is en minder snel geneest.


Dan ga je al van uit dat hij daarvoor zou gaan kiezen en daar kan de rechter niet van uitgaan. Dat is juist het hele punt, dat hij zelf zou mogen beslissen.

Argumenten als hygiene zijn ook kansloos als hij hier opgroeit.

Ik schat de kans op 0% dat de rechter toestemming zal geven.
_________________
Peruse or perish!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Moedertje



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 26


BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duidelijk!

Bedankt voor de genomen moeite om te reageren.

Het is moeilijk om de daadwerkelijke situatie op een forum vorm te geven. Het is gewoon heel moeilijk om samen met hem een opvoeding vorm te laten geven vandaar dat ik de rol ook volledig op me heb genomen om de kleine in iedergeval een opvoeding te geven. Als je een kind islamitsch opvoed en dat hij dan wordt gedoopt is een beetje verwarrend. Het is een kind en geen stuk papier waar je alles op kan schrijven wat je wilt. Hij ziet de kleine als een verlengstuk van mij waarvan hij weet dat hij me ermee kan kwetsen. Het is behoorlijk frustrerend omdat hij toch een pesoon is die uiteindelijk een eigen 'ik' moet krijgen en als ik moet wachten totdat papa zijn mening geeft of het überhaupt normaal wilt bespreken ben ik alweer maanden verder, dus in mijn ogen is het niet meer dan logisch dat ik het hef in eigen handen neem ter bescherming van mijn zoontje. Maar nogmaals mijn dank voor de reacties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anien



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 84


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je een arts vindt die bereid is zonder toestemming van beide ouders een besnijdenis uit te voeren, kom je in een situatie als hier beschreven. De vader (in dat geval) werd vervolgd voor zware mishandeling, maar werd vrijgesproken. De arts kreeg een waarschuwing van het medisch tuchtcollege. Dat vader in die zaak werd vrijgesproken van zware mishandeling betekent niet dat een andere rechter ook zo zal oordelen, en het betekent ook niet dat er geen ander delict is waar een ouder zich in zo'n geval schuldig aan maakt.


@bona fides, ik maak niet uit het artikel op of de vader ook gezag kon uitoefenen. Zeker gezien de laatste alinea lijkt het erop dat de behandelt arts geen enkele vorm van controle op het gezag heeft uitgevoerd. Als je zelf ook oudelijk gezag hebt, dan kun je toch niet veroordeeld worden tot het onttrekken van het ouderlijk gezag?

Hoe kun je eigenlijk aantonen dat je ouderlijk gezag hebt? een verklaring is voldoende?


Laatst aangepast door Anien op do 21 okt 2010 21:52, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds