|
Auteur |
Bericht |
mattjeu
Leeftijd: 44 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 18:10 Onderwerp: aansprakelijkheid bij verkopen uit failliete webshop? |
|
|
naar aanleiding van het volgende bericht op tweakers zou ik graag eens discussieren over deze gang van zaken op dit forum.
http://tweakers.net/nieuws/64128/curatoren-gaan-vaker-in-de-fout-met-bestelfunctie-failliete-webshops.html
lijkt mij dat de curator een onacceptabel risico op de borden van de klanten legt die na uitspraak van het faillissement nog bestellen in een webshop.
ook wordt er niet gehandeld volgens de voorwaarden die de consument ziet ten tijde van de bestelling; deze kloppen immers niet meer als de zaak failliet is.
dit is dan meteen grond om tot ontbinding van de koop over te gaan.
maar de koop is gesloten met een failliete onderneming..?
of met de curator?
graag jullie mening |
|
|
|
|
Doremi
Leeftijd: 62 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 18:34 Onderwerp: |
|
|
Voor het voortzetten van de onderneming van de gefailleerde heeft de curator toestemming van de rechter-commissaris nodig. Maar daar zal in de meeste gevallen geen sprake van zijn.
Ik denk dat het op zich een mooie manier van faillissementsverkoop zou kunnen zijn. De prijzen en de voorwaarden moeten wel even worden aangepast (geen garantie, etc.). En verder is het wel verstandig om alleen actuele voorraden te verkopen.
En ik kan mij voorstellen dat er curatoren zijn die de webwinkel plus voorraden, etc. aan de hoogste biedende te verkopen. De waarde neemt waarschijnlijk wel af als de webwinkel op zwart wordt gezet, dus ik begrijp wel dat men zoiets wil uitstellen. En verder kan het inderdaad gewoon vergeten worden. Als de curator snel het personeel heeft ontslagen en er niemand op kantoor meer zit die de verkopen monitort, kan de webwinkel zomaar op eigen kracht doordraaien. Ik denk eigenlijk dat dat zo'n vaart niet zal lopen. De banken zullen de accounts van de betalingssystemen vrij snel afsluiten, dus het lijkt niet erg voor de hand te liggen dat complete transacties ontstaan. Dan blijft een beetje ergernis over. |
|
|
|
|
mattjeu
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 19:58 Onderwerp: |
|
|
@ doremi
het probleem is dat het juist wel gebeurd, en er in de nabije toekomst geen hoop is op verbetering.
veel mensen zijn op geen enkele manier op de hoogte gebracht van het failissement, en hebben bijvoorbeeld al vaker besteld bij de webshop, waarbij dus niet kan worden verwacht dat een nader onderzoek op zijn plaats zou zijn om de solvabiliteit van de winkel te moeten controleren.
daarom zijn deze (vaste) klanten hun geld kwijt en moeten ze zich melden bij de curator als schuldeiser.
dat is de praktijk.
de vraag is of de curator niet (net zoals bij al zijn andere verantwoordelijkheden) meteen moet controleren of er een webshop is, en een duidelijke mededeling of blokkade moet instellen.
een failissementsverkoop kan altijd later plaatsvinden.
als de curator dit niet doet staat hij dus verkoop onder valse voorwendselen toe (er wordt immers verkocht maar de verkoper voldoet bij voorbaat al niet aan zijn deel van de verkoopovereenkomst, danwel dat de algemene voorwaarden niet geldig zijn)
ik zie op geen enkele manier in hoe dit te verantwoorden..
een curator is beedigd en dient absoluut naar eer en geweten te handelen, mi |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 20:42 Onderwerp: |
|
|
Ach, het is altijd nog veel beter om ná het faillissement nog een bestelling te doen en dan eventuele betaalde bedragen blijkbaar weer terug te krijgen, dan net vóór het faillissement. Bovendien kun je net voor het faillissement vaak niet weten dat het faillissement er zit aan te komen. (Na het faillissement kun je dat in principe zelf controleren.)
Dat je bij een bestelling en vooruitbetaling de kans loopt door een vóór de levering intredend faillissement je geld kwijt te raken, is een geaccepteerd maatschappelijk risico. Wil je dit voorkomen, betaal dan niet vooruit.
Het consumentenrecht beschermt niet tegen faillissementen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
mattjeu
|
Geplaatst: do 03 dec 2009 22:09 Onderwerp: |
|
|
"Dat je bij een bestelling en vooruitbetaling de kans loopt door een vóór de levering intredend faillissement je geld kwijt te raken, is een geaccepteerd maatschappelijk risico"
kun je dat nader toelichten?
ik denk namelijk gezien de vele reacties en ophef over deze situatie, dat het gewoon iets is waar de wet nog niet in voorziet.
dat dit maatschappelijk geaccepteerd zou zijn zie ik nergens naar voren komen..
nogmaals, het is mi een taak van de curator om ervoor te zorgen dat niet nog meer mensen in het failissement betrokken worden, en zeker dat mensen die redelijkerwijs niet te verwijten zijn dat ze niet hebben gecontroleerd of het bedrijf failliet is (zoals bij vaste klanten of klanten met een rekening) beschermd worden.
zijn er al precedenten hierover? ik kan er geen vinden |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: vr 04 dec 2009 12:31 Onderwerp: |
|
|
mattjeu schreef: | bona fides schreef: | Dat je bij een bestelling en vooruitbetaling de kans loopt door een vóór de levering intredend faillissement je geld kwijt te raken, is een geaccepteerd maatschappelijk risico" |
kun je dat nader toelichten?
ik denk namelijk gezien de vele reacties en ophef over deze situatie, dat het gewoon iets is waar de wet nog niet in voorziet.
dat dit maatschappelijk geaccepteerd zou zijn zie ik nergens naar voren komen.. |
Het is vrij simpel: bij een faillissement is er normaal gesproken te weinig geld om alle schulden te voldoen. Er zullen dus schuldeisers zijn die geld verliezen. Een maatschappij kan niet functioneren zonder dit verschijnsel. (Als de overheid bij een faillissement geld gaat bijdrukken om de schuldeisers te vergoeden, heb je binnen de kortste keren hyperinflatie. Niemand zou zich nog interesseren in de kredietwaardigheid van de wederpartij.)
Quote: | nogmaals, het is mi een taak van de curator om ervoor te zorgen dat niet nog meer mensen in het failissement betrokken worden, en zeker dat mensen die redelijkerwijs niet te verwijten zijn dat ze niet hebben gecontroleerd of het bedrijf failliet is (zoals bij vaste klanten of klanten met een rekening) beschermd worden. |
In het bericht wordt toch aangegeven dat de klanten die na het faillissement geld hebben overgemaakt dit geld weer terugkrijgen? Wat is het probleem?
"Eventuele gedupeerde klanten zullen in ieder geval schadeloos worden gesteld." Wat is hier onduidelijk aan?
Vergelijk dit met de situatie dat je net vóór het faillissement geld hebt gestort. Dan word je zeker niet schadeloos gestelt! En wie ná het faillissement nog geld stort had dat in principe ook nog zelf kunnen weten, want het gaat om openbare informatie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
|