Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Great!
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 15 jun 2024 14:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dutroux II
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 17:57    Onderwerp: Dutroux II Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dit proces is een theaterstuk, zegt filosoof Edouard Delruelle van de Luikse universiteit vandaag in dagblad Le Soir. Het is wat er in het echt is gebeurd, met wat flink mistige vlekken hier en daar - maar dan nagespeeld.
NRC- 1 maart


Deze uitspraak naar aanleiding van het proces tegen Dutroux en consorten, dat vandaag officieel is aangevangen.

Iemand al zo ver met (internationaal) rechtsvergelijking dat hij/zij hier licht op kan werpen? NRC levert flink commentaar op de Belgische rechtsstaat. En deelt de Belgische burger daarin een gelaten, onverschillige rol toe.

Quote:
Leidde de arrestatie van Dutroux destijds niet tot een volkswoede, die uitmondde in een spontane demonstratie van meer dan 300.000 verontwaardigde Belgen toen bleek dat politie en justitie de man al veel eerder in de kraag hadden kunnen vatten? Belandde het toch al verscheurde België door deze affaire niet aan de rand van de institutionele afgrond? En is, alleen al door het feit dat Dutroux, Lelièvre en Martin bijna acht jaar op hun proces hebben moeten wachten, niet bewezen dat de rechtsstaat die België heet te zijn, ondanks alles nog steeds volkomen vierkant draait?
NRC- 1 maart


Graag uw visie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet genoeg rechtsvergelijking etc. gehad en ik heb mn vak Inleiding Internationaal en Europees voor de 3e keer op rij niet gehaald, maar toch wil ik hier even reageren.

Ik vind het ronduit belachelijk dat Dutroux "en consorten" 8 jaar op een proces heeft moeten wachten, want zo maakt het gerecht het zichzelf moeilijk doordat dit niet een doorsnee eerlijk proces is zoals dat moet volgens EVRM. Daarmee werken ze zichzelf in de nesten. Als Dutroux in beroep gaat (vanuit gaande dat zijn zn schuld is bewezen en blablabla) bij het EHRM kan het niet anders zijn dat de "redelijke termijn" verstreken is. Zolang mag niemand op een proces wachten.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat deze zaak zeer complex en omvattend is. Er is al eerder gezegd dat het dossier, hoeveel wast? een half miljoen pagina's? bevat... En de enige die de waarheid weet, is mister Dutroux himself. Door zijn verklaringen etc. die elkaar tegenspreken, die weer worden ingetrokken etc. weet niemand in hoeverre hij "te vertrouwen" is. Zijn advocaten zijn helemaal wanhopig, vandaag heeft 'ie weer iets tegen een Belgisch TV-station verklaard, terwijl zijn advocaten van niks wisten. Lekker dan...

Maar ff terug naar de vraag... Ik denk dat het Belgische rechtssysteem niet je van het is. Als zo'n zaak 8 jaar op zich laat wachten, ookal kost het veel voorbereiding etc., denk ik niet dat het goed zit met het rechtssysteem. Of ze aan de rand van "de institutionele afgrond" staan, daar heb ik geen idee over. Ik vind een krant als de NRC meestal zeer goed en kritisch schrijven (over het algemeen), maar hier zijn ze wel heel erg pessimistisch.... Maar ik zei al dat ik er niet zoveel verstand van heb en dat ik de basis nog niet eens onder de knie heb...

Dat was het wel zo ongeveer. Wat ik persoonlijk van Dutroux vind? Tja, iemand is onschuldig totdat zijn schuld bewezen is. Dat onthou ik.

Liefs,
Denise
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2004 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben principieel tegen de houding die het NRC hier aanneemt.
Naar mijn mening scharen zei zich hiermee in het "goede gezelschap" van (vroeger) Henk van der Meyden en (nu) Wilma Nanninga* door dit soort pretentieuze en zinloze zaken op te schrijven.
Het is puur en alleen populisme om een dergelijke uiting te doen in een nationale krant zonder verdere verduidelijking of onderbouwing.
Ik vind normaal gesproken het NRC wel vrij aardige stukken hebben maar dit...

Bah!



PS Van de afdeling privé in de Telegraaf.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vroeg ik me dus ook af, in hoeverre het NRC hier zijn naam waarmaakt of gewoon het stukje interessant vol probeert te kletsen.
Ik moet er wel bij vermelden dat het meer een sfeerbeschrijvend artikel is, en minder gericht op de zakelijke informatie. Naar mijn idee probeerde de krant meer het heersende gevoel aldaar te beschrijven.
Maar dan nog hebben ze dit wel geschreven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 1:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al zou het NRC bedoeld hebben om de sfeer te beschrijven zoals die in België bestaat, dan nog betekend dit niet dat dit klopt.
Ik kan je verzekeren (bekijk de VRT maar eens) dat er geen institutionele crisis heerst.
En er bestaat voldoende discussie over de berechting van Dutroux in de actualiteiten programma's zoals Koppen, Terzake, en het journaal.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan is dat in ieder geval duidelijk!!!!!!!!!

Liefs,
Denise
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wel op tv gezien dat het hele onderzoek nu nog eens dunnetje moet worden overgedaan in de rechtzaal, dat er meer dan 200 getuigen zullen moeten worden gehoord en dat dan een jury moet beslissen of hij schuldig is. De rechters gaan dan in samenspraak met de jury de straf bepalen. Ik kan alleen maar zeggen: Ik ben heel erg blij dat ik niet in Belgie woon! Jury bij rechtzaken, dat vind ik helemaal niets, vooral omdat deze mensen enorm beinvloed kunnen worden door media. Ook nog om een heleboel andere redenen. IN feite zal het niet uitmaken dat hij zolang op zijn proces heeft moeten wachten, naar verwachting zal hij toch levenslang krijgen oid. Dus dan is dit alleen maar een welkome onderbreking van die tijd. Ben het er helemaal niet mee eens hoe het gaat lopen in belgie, maar daarover kan ik alleen maar zeggen: Ik ben blij dat ik niet in Belgie woon!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan het eens of oneens zijn met het hebben van een jury. Persoonlijk lijkt het me ook niets. Maar als dit is zoals het Belgische systeem werkt, en het systeem werkt, dan is wel of geen jury een andere discussie.
Kafka, thanx, uit jouw bijdrage kan je inderdaad uitmaken dat het NRC er een 'beetje' naast zit als ze zeggen dat Belgie 'aan de rand van de institutionele afgrond' zit. In ieder geval hebben ze het niet onderbouwd.
Cheers,
Michèle
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NRC is toch een sfeerkrant? Voor zakelijk kun je beter de Volkskrant pakken. Vind het wel fijn dat NRC veel opiniestukken schrijft en achtergronden. Het is wel zo dat Belgie door deze zaken (ook dioxine, bende van Nijvels) zijn vertrouwen kwijt is geraakt in de overheid. Maar dat is op zich ook niet zo gek: Belgie is al een sterk verdeelde federatie en er wordt al wantrouwend naar het bestuur gekeken. Misschien is institutionele afgrond te sterk aangezet, maar er zat destijds (1996-1998) veel dwars.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
...In feite zal het niet uitmaken dat hij zolang op zijn proces heeft moeten wachten, naar verwachting zal hij toch levenslang krijgen oid...


Dat is dus juist nog niet zo zeker, mogelijkerwijs gaat hij in beroep bij het EHRM (Europese Hof voor de Rechten van de Mens) en deze kunnen het Belgische OM (Openbaar Ministerie) niet ontvankelijk verklaren.

BG schreef:
...Voor zakelijk kun je beter de Volkskrant pakken...


De Volkskrant is wat betreft zakelijke (economische) berichtgeving toch écht minder goed als het NRC.
En qua zakelijkheid kun je dan beter het AD lezen, de Volkskrant heeft een (té) grote linkse inslag naar mijn mening.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha tsja als we het over kwaliteitskranten hebben haak ik toch echt af bij het AD, hoewel sport daarvan heel goed is, maar de vrienden van De Telegraaf produceren ook aardig over sport. Maarja Telegraaf en '40-'45 ligt gevoelig...
Trouw...Misschien wel de beste krant. Maarre sorry dit is off-topic. Weer on-topic.

Oja stond vandaag in de krant, als de zaak-Dutroux afketst is iig wel zeker dat de man straf heeft ondergaan en op vrije voeten... ach we herinneren ons die hysterische 'Pim-vrienden' nog wel.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2004 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als Dutroux vrij wordt gesproken (zéér onwaarschijnlijk maar allah) of als het OM niet ontvankelijk wordt verklaard kan Dutroux nog véél geld eisen van de Belgische staat.
Acht jaar onwettig vastgehouden, loonderving, schadevergoeding en rehabilitatie... dat maak je denk ik met een miljoen Euro niet goed.
Dus laten we maar hopen (voor de algemene pais en vree) dat Dutroux veroordeeld wordt (of kan worden).
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2004 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook omdat het toch sneu zou zijn als de rechtsstaat faalt en een burger besluit het 'recht' in eigen handen te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2004 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die burger moet dan gewoon vervolgd worden.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 04 mrt 2004 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jep, maar de vrijgekomen 'misdadiger' is dan wel dood.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds