Verwijdering vingerafdrukken uit GBA
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Verwijdering vingerafdrukken uit GBA Auteur: dof BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 9:36
    —
Hallo,

Ik heb de volgende discussie met de gemeente. Nadat ik een nieuw paspoort heb laten maken (met vingerafdruk) en dat paspoort ontvangen heb, heb ik de gemeente opgedragen om mijn vingerafdrukken uit het GBA te verwijderen. Volgens de WGBA art 34 mag de gemeente namelijk alleen deze gegevens gebruiken voor uitvoering van de paspoortwet. Die uitvoering heeft nu plaatsgevonden, maar ze weigeren voor alsnog de gegevens te verwijderen. Dus ik vroeg me af of ze dit zo maar mogen weigeren?

#2:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 10:40
    —
Een vluchtige blik in de Paspoortwet levert het volgende op:
De Paspoortwet schreef:
Artikel 65
1. De autoriteit die het reisdocument verstrekt, bewaart in de administratie, bedoeld in artikel 3, achtste lid, tweede volzin:
a. de in artikel 3, derde lid, bedoelde vingerafdrukken;
b. twee andere, door Onze Minister aan te wijzen vingerafdrukken van de aanvrager van een reisdocument.

Het lijkt er dus op dat de gemeente niet aan je verzoek mag voldoen.

#3:  Auteur: dof BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 12:04
    —
Duch schreef:
Een vluchtige blik in de Paspoortwet levert het volgende op:
De Paspoortwet schreef:
Artikel 65
1. De autoriteit die het reisdocument verstrekt, bewaart in de administratie, bedoeld in artikel 3, achtste lid, tweede volzin:
a. de in artikel 3, derde lid, bedoelde vingerafdrukken;
b. twee andere, door Onze Minister aan te wijzen vingerafdrukken van de aanvrager van een reisdocument.

Ik dacht dat ze alleen werden opgeslagen in een centraal bestand?

#4:  Auteur: Duin BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 18:26
    —
Duch schreef:

En als je je bij de gemeente beroept op het artikel EVRM:8 ?

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 18:51
    —
Duin schreef:
Duch schreef:

Voor zover dit al onder art. 8 lid 1 EVRM valt, zie art. 8 lid 2 EVRM.

#6: Re: Verwijdering vingerafdrukken uit GBA Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 19:02
    —
dof schreef:
Volgens de WGBA art 34 mag de gemeente namelijk alleen deze gegevens gebruiken voor uitvoering van de paspoortwet.

Kun je dit uitleggen? Ik lees in art. 34 Wet GBA niet dat de gemeente deze gegevens alleen mag gebruiken voor uitvoering van de Paspoortwet.

Belangrijker, art. 34 Wet GBA zegt m.i. ook niet dat die gegevens verwijderd moeten worden wanneer ze (volgens jou) niet langer meer noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Paspoortwet.

Als die vingerafdrukken alleen tussen aanvraag en uitgifte van een paspoort mogen worden opgeslagen, zou de Wet GBA er m.i. over kunnen zwijgen. Die gegevens hoeven dan niet in een wettelijk geregelde administratie te worden opgenomen.

Quote:

Zie art. 65 lid 1 Paspoortwet, dat verwijst naar de 2e volzin van art. 3 lid 8 Paspoortwet. De gemeente houdt deze administratie bij.

#7: Re: Verwijdering vingerafdrukken uit GBA Auteur: dof BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 9:46
    —
bona fides schreef:
dof schreef:
Volgens de WGBA art 34 mag de gemeente namelijk alleen deze gegevens gebruiken voor uitvoering van de paspoortwet.

Kun je dit uitleggen? Ik lees in art. 34 Wet GBA niet dat de gemeente deze gegevens alleen mag gebruiken voor uitvoering van de Paspoortwet.

Artikel 34

1.In de basisadministratie van de gemeente van inschrijving worden over de ingeschrevene uitsluitend de volgende gegevens opgenomen:

b. bijzondere gegevens:

1°. gegevens, noodzakelijk in verband met de uitvoering van de Paspoortwet;

Dus op het moment dat de gegevens niet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Paspoortwet (en ook niet onder de overige punten vallen) mogen ze niet worden opgenomen.
Quote:

Quote:

Zie art. 65 lid 1 Paspoortwet, dat verwijst naar de 2e volzin van art. 3 lid 8 Paspoortwet. De gemeente houdt deze administratie bij.

Nou wat ik eruit begrijp is dat het om een basisregister gaat en niet perse de GBA.

#8: Re: Verwijdering vingerafdrukken uit GBA Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 11:58
    —
dof schreef:
Dus op het moment dat de gegevens niet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Paspoortwet (en ook niet onder de overige punten vallen) mogen ze niet worden opgenomen.

Dat is jouw opvatting. Zie mijn vorige reactie.

Quote:
Nou wat ik eruit begrijp is dat het om een basisregister gaat en niet perse de GBA.

Blijkbaar is het de bedoeling dat dit basisregister deel uitmaakt van de GBA, want anders is er geen enkele reden voor het bestaan van art. 34 lid 1 sub b, 1° Wet GBA.

#9:  Auteur: Duin BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 12:18
    —
bona fides schreef:
Duin schreef:
Duch schreef:

Voor zover dit al onder art. 8 lid 1 EVRM valt, zie art. 8 lid 2 EVRM.

Quote:

2.There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others.

Ik zie je motivatie gaarne tegemoet, waarom mijn vingerafdrukken nodig zijn en ik op voorhand tot verdachte bestempelt dien te zijn of op voorhand aan een niet bestaand verdachte onderzoek dien mee te werken.

Hoezo zijn vingerafdrukken nodig om:
Quote:

" and is necessary in a democratic society in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others"

2. Ik heb eens gekeken naar je aantal reacties en globaal berekend hoe lang je hier per dag mee bezig bent. Je bent sinds 2005 hier actief en hebt tot op heden grofweg 15057 berichten geplaatst.
Dat is gemiddeld, 3000 per jaar, als je dan 365 dagen per jaar actief bent is dat zo'n 8 berichten per dag.
Gezien de uitvoerige motivatie schat ik een 15 minuten per bericht in, is per dag (ook zaterdag en zondag) zo'n 2 uur.

Het komt mij over dat je voor de overheid dit forum afstruint om de door de overheid van belang geachte consensus uit te dragen.

He, but that's me Smile

#10:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 13:30
    —
Duin schreef:
Het komt mij over dat je voor de overheid dit forum afstruint om de door de overheid van belang geachte consensus uit te dragen.
En het komt mij voor dat Bona Fides, naast een van de meest actieve, ook een van de meest gewaardeerde leden van dit forum is.

#11:  Auteur: sabri BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 14:31
    —
Duin schreef:

Tijd om je aluminium hoed op te zetten en je mond dicht te houden, anders gaat je radio-kies aan.

#12:  Auteur: ouwe sloeber BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 14:35
    —
Quote:
En het komt mij voor dat Bona Fides, naast een van de meest actieve, ook een van de meest gewaardeerde leden van dit forum is

Helemaal mee eens! zonder Bona zou het forum toch minder zijn.

#13:  Auteur: Aservire BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 14:47
    —
sabri schreef:
Duin schreef:

Tijd om je aluminium hoed op te zetten en je mond dicht te houden, anders gaat je radio-kies aan.

Je verzoek wordt hier rollend over de vloer ontvangen en volkomen genegeerd.

#14:  Auteur: apconius BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 14:50
    —
daarnaast geeft hij toch ook alleen maar te kennen dat je niet stellig kan beweren dat het een schending van art. 8 is.

Los van bona fides commentaar, moet er op een forum als dit toch ook juist getwijfeld kunnen worden aan elkaars beweringen? daarnaast betekend een kritische houding niet gelijk dat je het eens bent met de huidige stand van zaken, laat staan dat je namens de overheid hier berichten aan het plaatsen bent... beetje ver gezocht.

Ik zit nog niet echt lang op dit forum, maar vind het wel steeds intressanter worden (los van de opmerkingen hierboven)... de bijdragen van bona fides zie je veel terug en naar mijn idee heeft hij vaak wel een goede en zinnige bijdragen.

#15:  Auteur: jacq BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 15:09
    —
Duin schreef:

He, but that's me Smile

Rare opmerking, George Orwell fan?

groet,
jacq

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl