Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold Signal
CREDFY - India...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 0:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(vrijwillige) cosmetische ingreep en verlof bij herstel
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
feertje22








Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 0:33    Onderwerp: (vrijwillige) cosmetische ingreep en verlof bij herstel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk een dubbele vraag:
1. Kan je jezelf ziek melden na het ondergaan van een (vrijwillige) cosmetische ingreep met recht op ziekteverlof tijdens de herstelperiode, of kan de werkgever van je verlangen dat je onbetaald verlof opneemt.

2. Als je onbetaald verlof opneemt voor de duur van de herstelperiode die er normaal voor staat en er doen zich complicaties voor zodat je langer ziek blijft. Heb je dan recht op ziekteverlof?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 1:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je je huis laat verbouwen, heb je dan recht op verlof ? Nee toch ? En voor de kapper of de schoonheidssalon toch ook niet ?

Overigens zijn er werkgevers die hier geen probleem van maken en wanneer je je ziek meldt heeft een werkgever toch al geen poot om op te staan, maar ik ben persoonlijk van mening dat het helemaal van de zotte is van je werkgever te verwachten dat hij opdraait voor zoiets.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 3:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me aan bij StevenK. Ben je ziek? Nee. Mag je je dus ziek melden met als gevolg dat je werkgever daar behoorlijk veel kosten aan heeft? Nee.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het ons reeds bekende borstenforum denkt men er anders over:

sunshineinlife schreef:
Marieke,

laat hem gerust paars aanlopen van woede als hij wil, maar wettelijk is het zo geregeld dat je bij zowel een BVK, als bij operaties die wél puur cosmetisch zijn, recht hebt op ziektewet gedurende de periode dat je herstelswijze gezien niet kunt werken. Wel mag je werkgever, in overleg met de arbo-dienst! je bijv. lichter werk bieden in de tussentijd. (zodat iemand die normaal bijv de hele dag met zware dozen loopt te slepen ipv minimaal 6 weken ziektewet nu na 4 weken reeds kan beginnen met wat licht papierwerk)

En later in dezelfde thread:
Marieke78 schreef:
Ik heb net de arbo gesproken,
ze zeiden dat je al het recht heb om je ziek te melden (dat dacht ik al, maar toch fijn om een bevestiging te krijgen).
Ik ga ook geen discussie meer aan met mijn manager.
Meld me gewoon ziek!

Groetjes Marieke

_________________
22 augustus geopereerd, links 620 gram, rechts 600 gram = totaal 1220 gram! Gaat erg goed met me! Kleine D, volle C! Yes!

Het antwoord op de eerste vraag lijkt daarom "ja" te zijn. En het antwoord op de tweede vraag is zonder meer "ja", vergelijk het maar met een gebroken been door het skiën.

Even bellen met de arbodienst is wel handig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ik die thread nog eens lees, zie ik dat het bij Marieke om een borstverkleining ging die in haar geval niet zuiver cosmetisch was (al zag haar werkgever dat anders). Het feit dat zij recht had op ziekteverlof zegt dus nog niet zoveel over een ingreep die dit wel is.

Uit de rest van de thread leid ik af dat het na overleg vaak mogelijk is een compromis te sluiten: twee weken vakantie of onbetaald verlof, en als het herstel langer duurt ziekteverlof.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Op het ons reeds bekende borstenforum denkt men er anders over.


Mr. Green Je hebt een goed geheugen!!!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 12 nov 2005 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Mr. Green Je hebt een goed geheugen!!!

Een selectief geheugen Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hahaha... Helaas kon ik die eerdere vermelding niet meer vinden.

On topic: ik vraag me af waar in de wet dat dan geregeld is. Misschien de arbodienst eens bellen???
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2005 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Hahaha... Helaas kon ik die eerdere vermelding niet meer vinden.

Beter zoeken!
(Selecteer in de zoekfunctie "Berichten" bij "Geef resultaten weer als:".)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fred Coerver






Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2005 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch Vreemd,

Onlangs heb ik een tentamenvraag gemaakt met dez zelfde problematiek. Mijn antwoord was toen ook, dat je werkgever niet verplicht is je loon door te betalen, en kan zich beroepen op 7:629 lid 3a.

Mijn antwoord was correct, dus ik vraag me dan af hoe borstenforum het antwoord motiveert ???

Trouwens ik vind het verder ook maar de vraag wat nu het verschil is tussen ziekte en gewoon je werk niet kunnen doen vanwege eigen schuld. Art 7:627 zegt dan ook, dat de werkgever geen loon hoeft te betalen. Je gewoon ziek melden tegen beter weten in, zou misschien zelfs als onrechtmatig aangemerkt kunnen worden, en 7:678 cq. 6:162 om de hoek kunnen komen kijken.

Kortom ben ik ook van mening, dat dit verlof moet worden ingeleverd.

Volgen er complicaties, die met redleijkheid niet te voorzien waren, dan benik wel van mening, dat dit ziekte is, die dan wel onder 7:629 vallen en wel door de werkgever betaald moet worden.

Hangt dus wederom van de feitelijke omstandigheden af, open deur... Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
flowerxxx




Geslacht: Vrouw



Berichten: 27


BerichtGeplaatst: do 01 dec 2005 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs nog een uitspraak van geweest een deelnemer die in Belgie heeft meegedaan aan extrem make over. Stond in een blad voor verlof en regelingen (zit soms bij damesbladen geen idee van de titel).

Ze kreeg last van complicaties nav de operaties. Haar werkgever is in het ongelijk gesteld. Ze heeft er niet om gevraagd om langer ziek te zijn. De werkgever moest dus gewoon betalen omdat ze echt ziek was. Hetzelfde als van toepassing is met gevaarlijke sporten. Een werknemer die fanatiek aan boksen of voetbal doet moet je ook betalen bij ziekte.

Het is trouwens niet aan de werkgever om te oordelen over ziekte. Alleen de arboarts kan dat doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 01 dec 2005 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kan je je *altijd* ziek melden Laughing
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
smee



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier de werkende link.

Bedankt voor dit artikel! Juist fijn dat je dat plaatst!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gijs van Breugel Need

Gijs van Breugel Need

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 28


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2006 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ex-ondernemer en nu weer Bachelor student heb ik hier toch een bepaalde mening over.
Als het in principe gaat om zuiver cosmetische ingrepen dan kun je met zekerheid beroepen voor de rechter op de wet dat je recht hebt op doorbetaling. Maar ga een stapje verder.
Een werkgever heeft zich (als het goed is) verzekerd voor ziektekosten van medewerkers. Hij gaat er in primair in de basis niet op achteruit. Tenzij hij een hoog ziekteverzuim heeft, maar dan is het zaak om overkoepelend de zaak goed door te lichten want dan is er meer aan de hand dan een "enkel" ziektegevalletje.
Op zich is het best te overzien als een medewerker ziek wordt...

Of niet...??

Zeker als je naar kleinere bedrijven kijkt is ziek zijn juist geheel buiten de financiele consequenties een zware belasting op het bedrijf. Op alle mogelijke manieren moet een oplossing gezocht worden voor de afwezige en dat is niet altijd makkelijk te regelen.
Vervanging kost altijd meer dan de zieke werknemer zelf, ook al is het verzekerd. Je bent nl. dubbele sociale lasten kwijt, die zijn inmiddels al afgedragen aan het UWV (tot 2005, daarna Belastingdienst). Daarnaast kost een vervanger in tijd veel investering, wat moeilijk te realiseren is binnen het MKB en tijd is altijd geld.

Als een werknemer buiten zijn schuld om ziek wordt staat buiten kijf dat zijn rechten voor gaan op de belangen van de werkgever. Is het echter een bewuste keuze dan kun je beargumenteren dat hier een risico verplaatsing terecht zou kunnen zijn. Ook al zijn een deel van de kosten gedekt, een werkgever zou niet secundair/indirect mee moeten hoeven betalen aan zuiver cosmetische ingrepen. Dit is nl. geen bewuste keuze geweest van hemzelf en zeker niet een ondernemersrisico dat hoort binnen zijn bedrijfsvoering.

Daarnaast, als door medische complicaties er een gedwongen ziektebeeld ontstaat zou je zelfs kunnen beargumenteren dat er ic sprake is van zelf veroorzaakt letsel dus daarmee ook een eigen aansprakelijkheid.

In Nederland zijn we tot op heden verliefd geweest op de stelling dat de werkgever een zorgplicht heeft tov de werknemers. Ik kan je verzekeren dat dat een onmogelijke situatie creeert voor werkgevers mn in het MKB.

PS: ik wil wel met nadruk zeggen dat ik in mijn bedrijf nooit problemen heb gehad met ziekteverzuim, dus ik ben hier geen stoom aan het afblazen... Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds