Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 24 jun 2025 5:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eerste recht tot koop
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
witte072

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 20:29    Onderwerp: Eerste recht tot koop Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ouders hebben een woonboerderij. Deze is in 2-en gedeeld en mijn zus woont in het andere gedeelte. Mijn ouders hebben met mijn zus en toenmalige vriend in 1995 bij de notaris een contract afgesloten waarin is geregeld dat zij bij vervreemding als eerste recht heeft om haar gedeelte van de woonboerderij en een stuk grond (2,5 ha) te kopen. Deze waarde is ook toendertijd getaxeerd en vastgelegd in het contract. Bij het overlijden van mijn ouders gaat de verplichting om aan dat recht te voldoen over op mijn broer en mij. Zoals gezegd is het contract in 1995 opgesteld, het contract is 3 jaar geleden aangepast omdat de relatie van mijn zus is stukgelopen en de naam van haar ex toen uit het contract is gehaald.

Toendertijd had ik geen invloed op de inhoud van het contract. Om toch enigszins op de situatie te zijn voorbereid als mijn ouders er straks niet meer zijn, wil ik graag weten of ik nog iets kan doen. De toenmalige taxatiewaarde staat in geen verhouding meer tot de huidige marktwaarde. Er staat in dat het recht geldt bij vervreemding, wat gebeurt er als ik, zodra de situatie zich voor doet, weiger om mijn gedeelte te verkopen? Het recht geldt immers alleen bij vervreemding. Ik ben nu eenmaal niet van plan om mijn erfdeel "weg te geven". Zijn er eventueel nog andere dingen die ik kan ondernemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het voorlopig "jouw erfdeel" niet is. Je kunt nog steeds onterfd worden. Je ouders hebben ervoor gekozen aan je zus het optierecht te verlenen en mochten daarvoor kiezen zonder jou daarin te kennen. Als je later erft, dan erf je niet alleen (samen met je broer en zus) een aandeel in het huis, maar ook de verplichtingen die uit het optierecht voortvloeien. Er is dus geen sprake van "weggeven".

Het recht geldt bij vervreemden, dus zolang er niet wordt vervreemd kan het niet worden uitgeoefend. Ik vermoed echter dat je zus door verdeling te vorderen voor elkaar kan krijgen dat zij haar optierecht kan uitoefenen.

Dat de toenmalige taxatiewaarde in geen verhouding staat tot de huidige doet niet ter zake. Het is de essentie van een optierecht dat de optiehouder profiteert van toekomstige waardestijgingen.

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik besef dat het mijn erfdeel nog niet is, zo simpel ben ik ook weer niet... En ik ben er blij om want dan leven mijn ouders tenminste nog. Onterven is ook helemaal niet aan de orde.

Op zich zou ik er geen moeite mee hebben als mijn zus ook al die jaren als een soort tegenprestatie huur zou hebben betaald maar hiervan is ook geen sprake. Hierdoor beschouw ik het als een soort "weggeven" hoewel ik wel weet dat de taxatie toendertijd klopte.

Mijn ouders geven eerlijk toe dat ze niet genoeg kennis hadden en hebben om precies te kunnen begrijpen wat het allemaal inhoudt. Ze dachten het zo geregeld te hebben zodat alle kinderen gelijk behandeld worden met die insteek zijn ze ook naar de notaris gegaan.

Ik wil voorkomen dat ik mijn ouders ermee moet belasten dat ze het niet zo slim hebben geregeld. Zoals gezegd kunnen ze niet goed overzien wat het contract inhoudt. Als ik na hun overlijden nog iets kan regelen om het contract niet na te hoeven te komen wil ik dát graag weten. Als het niet anders kan wil ik graag weten wat hun zelf nog kunnen regelen zonder met mijn zus in discussie te moeten gaan.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 23 aug 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het staat je ouders vrij om jou een groter erfdeel toe te kennen dan je zus. En andersom.

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het staat je ouders vrij om jou een groter erfdeel toe te kennen dan je zus. En andersom.

Met andere woorden het zijn je ouders die iets moeten regelen als ze ieder kind een gelijk erfdeel willen toekomen. Jij kunt aan de huidige regeling niets wijzigen, ook niet na overlijden van je ouders.

groet,
jacq
witte072

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, kunnen mijn ouders dan ook iets aan de huidige regeling aanpassen aangezien de regeling nu ongeveer 75% van hun bezittingen behelst? Zoals gezegd is dat niet hun bedoeling geweest.
jacq

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

witte072 schreef:
Ok, kunnen mijn ouders dan ook iets aan de huidige regeling aanpassen aangezien de regeling nu ongeveer 75% van hun bezittingen behelst? Zoals gezegd is dat niet hun bedoeling geweest.

Ja, opnieuw naar de notaris gaan het probleem voorleggen en goed laten regelen. Bv. eerste recht van koop op basis van een taxatie door een onafhankelijk taxateur op het moment van overlijden van beide ouders of op het moment van verdelen van de erfenis.

groet,
jacq
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:
Ja, opnieuw naar de notaris gaan het probleem voorleggen en goed laten regelen.

Het gaat om een reeds verleend optierecht, niet om een legaat of iets dergelijks dat kan worden teruggedraaid door herroeping van het testament.

Zonder medewerking van de dochter valt de reeds verleende optie niet aan te passen. Bovendien zou terugdraaien neerkomen op een schenking van de dochter aan de ouders ten bedrage van de huidige waarde van het optierecht. Over zo'n schenking is schenkingsrecht verschuldigd.

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Zonder medewerking van de dochter valt de reeds verleende optie niet aan te passen. Bovendien zou terugdraaien neerkomen op een schenking van de dochter aan de ouders ten bedrage van de huidige waarde van het optierecht. Over zo'n schenking is schenkingsrecht verschuldigd.

Recent is bij mij hetzelfde voorgevallen. Inderdaad de optiegerechtigde heeft eerst wel afstand gedaan van het optierecht, maar van een verschuldigd schenkingsrecht was geen sprake. Question

groet,
jacq
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan omdat de belastingdienst er niet van op de hoogte is Wink

Een optierecht heeft normaal gesproken een bepaalde waarde, zelfs als het is verleend tegen de huidige taxatiewaarde. De ontvanger profiteert immers wel van een toekomstige stijging in waarde, maar ondervindt geen nadeel van een toekomstige daling in waarde. Het verlenen van een optie is dus een schenking, als daar niets tegenover staat.

Is jaren later het prijs flink in waarde gestegen, dan is de optie natuurlijk alleen maar meer waard geworden. Het afstand doen van een optie is dan zeker een schenking (als daar niets tegenover staat).

Maar goed, het belangrijkste probleem lijkt mij dat de zus vermoedelijk geen zin heeft om mee te werken. In dat geval is dat haar goed recht.

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het rare aan het hele verhaal vind ik het feit dat er blijkbaar wel iets met 1 kind geregeld mag worden zonder de andere kinderen daarin te erkennen. Blijkbaar doet hun mening niet ter zake, terwijl het ook iets is wat na het overlijden van de ouders overgaat op de andere kinderen. Het is logisch dat mijn zus het zo wel goed vindt, maar het is ook logisch dat mijn broer en ik er niet zo blij mee zijn. Ik kan me voorstellen dat er iets geregeld moest worden voor het gedeelte waarin mijn zus woont maar daar 2,5 ha grond bij betrekken lijkt me iets wat er niets mee te maken heeft.

Daarnaast vind ik het raar dat de overeenkomst in 2006 aangepast kon wordenterwijl het een overeenkomst was tussen mijn ouders, mijn zus en haar ex. Hij heeft daarvoor niets getekend alleen is er in 2006 in gezet dat haar ex er niet meer in betrokken wordt. Als ik de lijn doortrek dat er niets veranderd kan worden zonder mijn zus zou je zeggen dat het ook niet kon zonder medewerking van haar ex...
jacq

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik neem aan omdat de belastingdienst er niet van op de hoogte is Wink

Wel dus, vandaar mijn vraagteken. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat een nieuw optierecht is verleend, waarbij er dan vanuit wordt gegaan dat er geen schenking heeft plaatsgevonden? Of vindt er per definitie een afrekening plaats?
(ik moet toch maar eens belastingrecht gaan doen!)

groet,
jacq
jacq

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

witte072 schreef:

Daarnaast vind ik het raar dat de overeenkomst in 2006 aangepast kon wordenterwijl het een overeenkomst was tussen mijn ouders, mijn zus en haar ex. Hij heeft daarvoor niets getekend alleen is er in 2006 in gezet dat haar ex er niet meer in betrokken wordt. Als ik de lijn doortrek dat er niets veranderd kan worden zonder mijn zus zou je zeggen dat het ook niet kon zonder medewerking van haar ex...

Was de ex nu wel of niet (ondertekende) partij bij de overeenkomst in eerste instantie?

groet,
jacq
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

witte072 schreef:
Het rare aan het hele verhaal vind ik het feit dat er blijkbaar wel iets met 1 kind geregeld mag worden zonder de andere kinderen daarin te erkennen. Blijkbaar doet hun mening niet ter zake, terwijl het ook iets is wat na het overlijden van de ouders overgaat op de andere kinderen.

Zie mijn eerste bericht. Het gaat de andere kinderen inderdaad niets aan als één kind wordt bevoordeeld. Je hebt geen "recht" op een erfdeel. Je ouders kunnen je nog steeds onterven. Ook al zijn ze dat in werkelijkheid niet van plan, ze kunnen het wel. Jij kunt zolang je nog geen erfgenaam bent, nog geen aanspraak maken op je erfenis. Pas na hun overlijden word je (waarschijnlijk) erfgenaam. Pas op dat moment heb je iets te zeggen over wat je hebt geërfd. Maar op dat moment erf je dus ook dat optierecht.

Als je wilt kun je boos zijn op je ouders, maar het is hun goed recht. Er is in juridisch opzicht niets mee mis om een kind te bevoordelen ten opzichte van de andere kinderen.

De enige grens hieraan is de mogelijkheid om een beroep te doen op je legitieme portie.

Quote:

In 2006 is de ex van je zus blijkbaar uitgekocht in het kader van de afwikkeling van de scheiding. Als hij daar inderdaad niet voor heeft getekend en daar in het echtscheidingsconvenant ook niets over staat, dan kun je erop rekenen dat je nog van die ex gaat horen. (Maar het ligt eraan hoe het oorspronkelijk precies is geformuleerd. Misschien volgt uit die formulering al dat hij geen recht meer had na een eventuele scheiding of iets dergelijks. Misschien heeft hij helemaal nooit getekend.)

Als het niet om een overeenkomst gaat, maar om een regeling in het testament, dan kunnen je ouders dat nog veranderen.

jacq schreef:
Wel dus, vandaar mijn vraagteken.

Dan was er dus in ieder geval wel het bewustzijn dat er mogelijk fiscale aspecten in het spel waren. Hoe het bij jou precies in elkaar zat weet ik natuurlijk niet.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. betreft het hier een variant op tenminste dit eerdere geval.
Mogelijk had de Staat, lees de Belastingdienst, in afwijking van b.v. de situatie in België, geen zin meer in toestanden tussen erfgenamen en heeft middels wetswijzigingen de langstlevende (veel) ruimte gegeven om zo veel mogelijk naar de favoriete erfgenaam toe te spelen en zo de inning van Successie-rechten tenminste te vergemakkelijken.

Andere a.s. erfgenamen kunnen m.i. bij leven van langstlevende in feite niets, behalve (uit protest tegen feitelijke achterstelling) hun deelname aan familie-bijeenkomsten geheel of gedeeltelijk opschorten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds