Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 21:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten burger; plichten politie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 11:43    Onderwerp: Rechten burger; plichten politie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rolling Eyes Dat een mens gemakkelijk gearresteerd kan worden, blijkt uit de 2 navolgende voorbeelden:

1) Onlangs vond er in Arnhem een NVU-demonstratie plaats. In het kader hiervan werd een noodverordening uitgevaardigd met betrekking tot de identificatieplicht. Probleem: de noodverordening was niet breed aangekondigd en meer dan 45 mensen zijn in het arrestatiebusje afgevoerd, omdat ze zich niet konden identificeren. De vrouwen moesten hun b.h. uittrekken, met als argument van de politie: je kunt je er aan ophangen.
2) De aanslag op de PCM-drukkerij in Amsterdam. De politie heeft 2 vrouwen in hun woning overvallen en geboeid en geblinddoekt afgevoerd. Tijdens een zwaar verhoor kwamen ze erachter dat ze de verkeerde mensen hadden opgepakt. Ze waren op zoek naar een Arnhemmer die een e-mail had verstuurd waar de aanslag werd opgeeïst. De politie had van de provider een verkeerd adres gekregen.

Wat zijn de rechten van de burger? Over het recht op een advocaat tijdens de eerste 6 uur zijn we niet uitgekomen. Moet je meewerken aan ontkleding? Hoever kan de politie hierin gaan? Is dit landelijk? Hoe kun je met een onterechte arrestatie omgaan? Moet de politie niet zorgvuldiger zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet, zie voor wat betreft onderzoek aan kleding en lichaam (en eventueel IN het lichaam) de artikelen 55 b Sv en 56 Sv. En ja, dat is landelijk.

Wanneer je onterecht hebt vastgezeten kun je een verzoek tot schadevergoeding ex artikel 89 Sv indienen.

Bij het bekijken van 55b schoot me bij het lezen van lid 1 nog wat te binnen. Je hebt momenteel de identificatieplicht. In de tekst van het artikel lees ik dat men met het oog op de vaststelling van de identiteit van de staande of aangehouden verdachte (je moet dus wel als verdachte worden aangemerkt) naar het sofinummer kan vragen. Zou je als je staande wordt gehouden en je geen identificatiebewijs bij je hebt, maar je wel direct je sofinummer weet te roepen niet kunnen stellen dat men je wél kan identificeren en dat je daardoor aan de identificatieplicht voldoet? Ik bedoel: uit die sofigegevens rolt geen pasfoto van jou, maar men kan aan de hand van wat er achter het sofinummer is iemand wel door controlevragen als die persoon identificeren, toch?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tik,
Voorop, ik heb van strafrecht/strafvordering nog niets bestudeerd en lees 55b Sv en 56 Sv (dank je!) dus voor de eerste keer.
Onderzoek aan lichaam of kleding is toch iets anders dan een kledingstuk uit moeten trekken en achterlaten met als argument dat je jezelf er aan op kunt hangen? Terzijde, de schoenen moesten ook uit en moesten ook worden achtergelaten. 'Ernstige bezwaren' en 'in het belang van het onderzoek' kan toch niet collectief zijn. Ik lees helemaal niets dat het uittrekken en achterlaten van welke kledingstuk dan ook rechtvaardigt.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat heeft gewoon te maken met de arrestantenzorg. Ik kan er zo geen richtlijnen over vinden, maar ze zijn er wel (misschien kun je dat eens bij een politievoorlichtingspunt navragen) en het idee er achter is het nemen van verantwoordelijkheid voor het "welzijn" van de arrestant. Het is bijvoorbeeld vervelend wanneer men bij het controleren van de ingeslotene moet ontdekken dat hij of zij zelfmoord gepleegd heeft. Ook stabiele mensen kunnen in zo'n arrestantencel tot hele gekke uitbarstingen komen en de politie voorkomt liever schade aan de persoon.

Bij mijn weten moet je voor je de cel in gaat "je broekzakken legen", oftwel alle kleine dingen die je bij je hebt inleveren. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan sigaretten en aanstekers/lucifers. Alles dat gevaar kan opleveren (bijv. een broekriem, veters) wordt ingenomen, maar ja, daar kun je natuurlijk nooit echt volledig in zijn. Iemand die zich wil ophangen of wil stikken kan natuurlijk ook wel het nodige doen met de kleding die hij aanheeft (om de nek binden en stevig vastknopen, verscheuren en in de mond proppen). Voor ophangen moet je een (redelijk hoog) punt hebben om je kledingstuk aan te bevestigen en als het goed is heeft men dat bij de bouw van de cel voorkomen.

Dat van die b.h.'s vind ik persoonlijk een beetje onzin. De persoon die verzocht die dingen uit te trekken heeft vast geen idee hoe slap die haakjes zijn ... hihi.... of men wilde gewoon zeker weten dat het geen beugelb.h.'s waren (waarin dus een scherp voorwerp zit dat je als wapen kunt gebruiken, al dan niet tegen jezelf).

Maar goed, vraag dat eens na bij de politie zelf, zou ik zeggen (en bericht er dan vooral over!)

Andere kwestie: zoals uit dit krantenbericht blijkt doet de politie ook nogal eens haar best het de arrestant zo goed mogelijk naar de zin te maken.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2006 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tik,
Ik wil dat de mannen de broek uit moeten trekken. Je aan de pijpen van een pantalon ophangen lijkt me een stuk gemakkelijker te gaan. Al gedacht aan een string? "Je broekzakken legen", dat weet ik niet. Niet volgens een agent die ooit sprak. De muren van de cellen zijn veelal volgeschreven. Onlangs vernam ik in de pers een beklag van iemand die met ontdooide spinazie op schoot in de cel had gezeten. Zal eens horen of hier met de politievoorlichter over te babbelen valt. Dan hoor je!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja doe dat.

De politieagente die ik vanavond kort over deze kwestie sprak vond het heel normaal dat de b.h. uit moest, "....want daar kun je je aan ophangen."
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 0:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De politieagente die ik vanavond kort over deze kwestie sprak vond het heel normaal dat de b.h. uit moest, "....want daar kun je je aan ophangen."
Straks pleit ze nog voor een verbod. Scheelt haar weer werk.

JetKroket

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rolling Eyes Die onzin is dus ook in Rotterdam. Ik vind het van de gekke. En ik heb een agent al gezegd dat ze mijn b.h. niet krijgen en ook mijn schoenen niet.

Laatst aangepast door JetKroket op ma 12 mrt 2007 19:52, in totaal 1 keer bewerkt
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2006 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rolling Eyes Op politie.nl vernam ik dat er landelijke en internationale richtlijnen voor de verzorging van verdachten bestaan. Er is een mail weg. Ze streven ernaar deze binnen 14 dagen te beantwoorden!

De Commissie Toezicht Politiecellen voert inspecties uit. Daarbij let de commissie op zaken als veiligheid en bejegening.

Hiernaast las ik op de site dat door familie of kennissen (maximaal) één tas kleding mag worden aangeboden!
JBA

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De insluitingsfouillering is gewoon wettelijk geregeld, ik heb nu de tijd niet om het artikel erbij de zoeken, maar zal dat binnenkort even doen.

Als je je niet kunt identificeren maar wel je SOFI nummer kunt roepen heb je je nog steeds niet geidentificeerd. Probleem is dat de politie er niets mee kan. De politie kan het nummer niet gebruiken om in de computer gegevens te controleren.

Overigens, een politiecel is dusdanig ingericht dat je je er niet op kunt hangen, met een bh kun je jezelf wel wurgen. En, inderdaad, dat zou met een string ook kunnen. Men ontneemt je de eenvoudigere kansen om zelfmoord te plegen. En, bij mensen van wie men vermoed dat ze suicidaal zijn worden inderdaad alle kleren afgenomen en dan krijgt men een papieren pak aan. Dit gaat echter te ver bij een "gewone"arrestant en daarom neemt men enkel de kledingstukken waar in het verleden al problemen mee geweest zijn.

Je schoenen mag je wel aanhouden, echter, dan moet je je veters eruit halen. De broekzakken moeten ook worden geleegd in een politiecel.

Bekijk het eens van de andere kant: Als jij na een uur dood wordt gevonden in de cel volgt er een onderzoek van de rijksrecherche naar de insluiting van de arrestant. Als deze zelfmoord blijkt te hebben gepleegd kunnen de politiemensen strafrechterlijk worden vervolgd.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Als je je niet kunt identificeren maar wel je SOFI nummer kunt roepen heb je je nog steeds niet geidentificeerd. Probleem is dat de politie er niets mee kan. De politie kan het nummer niet gebruiken om in de computer gegevens te controleren.

Maar waarom wordt dat dan wel zo in de wet genoemd?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA

Dus het argument van ophangen is gezwam... Kom ik bij de politie vaker tegen.Met de pijpen van een pantalon, met een das, met de mouwen van een shirt kun ook wurgen. Men ontneemt je de eenvoudigere kansen dus niet. Strafrechtelijk vervolgen?!
Dat men enkel de kledingstukken neemt waarmee in het verleden problemen zijn geweest, is ook geen argument. I

Laatst aangepast door JetKroket op ma 12 mrt 2007 19:54, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan krijg je d'r waarschijnlijk alleen nog maar een probleempje bij Wink

Quote:
Artikel 180 Sr: Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: za 02 dec 2006 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik verzet me niet met geweld of dreig. Het antwoord is gewoon nee. Dit verhaaltje rammelt.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 03 dec 2006 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En jij denkt dat de arrestantenverzorger meteen accoord gaat met dat vriendelijke doch besliste nee??
En of jij gedreigd hebt ... ach, dat is het politiewoord tegen het jouwe en zoals je weet telt de verklaring van de professional voor 2 ... hihi... (hoewel ik denk dat de gemiddelde politiemedewerker niet zo'n misbruik daarvan zou maken, maar je weet maar nooit of je een slechte treft... hihi....)

Jet, wees een Dolle Mina: uit, die b.h. Mr. Green
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds