|
Auteur |
Bericht |
sandra1983
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 50
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 10:19 Onderwerp: Richtlijn bedreigde getuigen/anonieme getuige |
|
|
Ik ben op zoek naar de richtlijn bedreigde getuigen....maar ik kan het niet vinden. Iemand een geweldige ingeving over de vindplaats? |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 10:57 Onderwerp: |
|
|
Ik kan het me bijna niet voorstellen dat die bestaat. Weet je zeker dat het een richtlijn is? Richtlijnen zijn namelijk Gemeenschapsinstrumenten (1e pijler) en de eerste pijler heeft in beginsel geen strafrechtbevoegdheden. Zelfs het arrest van afgelopen septembes dat voor het eerst ruimte maakt voor Gemeeschapsstrafwetgeving laat het grootste deel van het strafprocesrecht aan de derde pijler. Een eventuele maatregel in deze richting lijkt me daarmee de vorm van een kaderbesluit te moeten hebben.
Overigens is de meest voor de hand liggende vindplaats van Europese regelgeving Eur-lex. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
sandra1983
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 50
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 11:06 Onderwerp: |
|
|
Het is geen Europese richtlijn. Ik weet zeker dat die bestaat want er wordt naar verwezen in jurisprudentie. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 11:41 Onderwerp: |
|
|
Ah! Wat voor een soort document zou het dan moeten zijn? En in welk arrest wordt ernaar verwezen? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 12:23 Onderwerp: |
|
|
In een uitspraak van de Rechtbank Rotterdam van 14 december 2005...
En ik ben het ook wel vaker tegengekomen, weet alleen niet meer waar en wanneer.
Ik zal absoluut niet weten waar ik het moet vinden, op www.overheid.nl is het namelijk ook niet te vinden...aardig vaag dus... |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 13:09 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je deze of deze uitspraak? Ik kan de verwijzing naar de richtlijn niet vinden namelijk. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 13:54 Onderwerp: |
|
|
Het was van de rechtbank Rotterdam te Haarlem...
In de nieuwsbrief strafrecht van 9 maart 2006 afl. 3 wordt er naar verwezen. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 01 jul 2006 1:29 Onderwerp: |
|
|
sandra1983 schreef: | Het was van de rechtbank Rotterdam te Haarlem... |
??? Ligt het aan mij of klopt dit niet?  |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: za 01 jul 2006 10:03 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp het ook niet helemaal...  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Irene24
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 95
|
Geplaatst: za 01 jul 2006 12:27 Onderwerp: |
|
|
Er bestond een richtlijn van het OM over 'toezeggingen aan getuigen in strafzaken', maar dat is nu omgezet in een wet (sinds april dit jaar). Dus die richtlijnen bestaan wel, maar van de rechtbank??? _________________ Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: za 01 jul 2006 13:31 Onderwerp: |
|
|
Dat snap ik. Wat ik niet begrijp is welke rechtbank er nu aan de orde was. Die van Rotterdam of die van Haarlem? Heb je anders een LJN-nr. van de uitspraak? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: za 01 jul 2006 13:39 Onderwerp: |
|
|
Ah, laat maar. Ik heb de uitspraak gevonden. Ik moet nu alleen weg. Ik ga later even kijken wat voor een soort regeling die richtlijn is. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: zo 02 jul 2006 21:23 Onderwerp: |
|
|
Wegens plaats tekort was het in Haarlem gehouden, maar onder de noemer van Rechtbank Rotterdam. Het klopt wel degelijk dus. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 02 jul 2006 22:44 Onderwerp: |
|
|
sandra1983 schreef: | Wegens plaats tekort was het in Haarlem gehouden, maar onder de noemer van Rechtbank Rotterdam. Het klopt wel degelijk dus. |
Kijk! Das nou duidelijker dan:
"Het was van de rechtbank Rotterdam te Haarlem... "
 |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: zo 02 jul 2006 23:47 Onderwerp: |
|
|
Maar wel op de 15e en niet op de 14e. Vandaar dat ik 'm niet kon vinden. Voor zover ik nu heb gezien gaat het om een 'richtlijn' die voortkomt uit een overleg van commissarissen generaal. De handigste manier om die te vinden (ik kan het niet vinden op internet) Is misschien mailen/bellen met het OM of justitie (waar vallen rechter commissarissen formeel onder?). _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
|