Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 22:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nederlandse Spoorwegen en Awb/bestuursrechter
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mr.joost

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2011 9:39    Onderwerp: Nederlandse Spoorwegen en Awb/bestuursrechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik kom ergens niet uit, wie kan me helpen? Voor een vriendin voer ik correspondentie met de NS. Vriendin heeft een boete ontvangen en ik heb via de Wob van NS enkele stukken ontvangen maar niet alles. Ik heb bezwaar gemaakt en op dat bezwaar wordt niet gereageerd. De volgende stap zou zijn de bestuursrechter.

Ik kan echter nergens vinden of de bestuursrechter wel de juiste instantie is voor dit soort kwesties met NS. Wie kan me helpen hiermee? Waar is e.e.a. terug te vinden?

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2011 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is niet bestuursrechtelijk. Zie de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit personenvervoer 2000.

BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2011 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, bedankt. Maar NS reageert wel op Wob verzoeken, en geeft onderaan haar brieven aan dat bezwaar op het besluit mogelijk is. Precies zoals bestuursorganen dat doen.
JB89

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij zijn de boetes inderdaad niet bestuursrechtelijk. Ik denk dat je het moet zien als een 'boetebeding' bij het aangaan van een 'overeenkomst' tussen jouw vriendin en de NS. De boete die de NS vervolgens geeft is civielrechtelijk van aard en speelt zich vervolgens af bij de kantonrechter (zie ook artikel 15.2 Algemene Voorwaarden NS)
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt mij absoluut niet juist. Op welke manier ga je een overeenkomst aan als je (zonder kaartje) de trein instapt?

Reizen zonder vervoersbewijs is een (strafrechtelijk) overtreding, zie art. 101 lid 1 Wet Personenvervoer 2000:

Quote:

1. Niet naleving van de artikelen 70 tot en met 73, alsmede – voor zover aangeduid als strafbare feiten – het bepaalde krachtens artikel 74, tweede lid, is een overtreding en wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie.

Art. 70 lid 1 Wet Personenvervoer 2000:

Quote:

1. Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

De NS reageert (m.i.) op het Wob-verzoek omdat zij een bestuursorgaan is ('belast met de uitoefening van enig openbaar gezag' is de toetssteen als ik me het goed herinner).

De boetes zijn niet bestuursrechtelijk, niet civielrechtelijk, maar strafrechtelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De NS kan geen strafrechtelijke boete opleggen. De boete waar het hier om gaat is niet de geldboete bedoeld in art. 101 Wpv 2000.

De boete waar het hier om gaat is civielrechtelijk van aard (in ieder geval via de AV, maar wellicht ook via art. 48 Bpv 2000 gelet op "verschuldigd"... weet ik niet zeker). De boete vertoont ook gelijkenissen met een transactievoorstel in de zin dat als er wordt betaald, het recht op vervolging vervalt (art. 48 lid 7 Bpv 2000).

BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Op welke manier ga je een overeenkomst aan als je (zonder kaartje) de trein instapt?

Door in te stappen, art. 3:35 BW. Ook jegens een zwartrijder kan een vervoerder zich beroepen op de aansprakelijkheidsbeperking van art. 8:110 BW.

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies zoals hierboven wordt gezegd. De 'strafbepaling' van de Wet Personenvervoer is in soortgelijke benaming opgenomen in de AV (waartegen volgens die zelfde AV rechtsbescherming openstaat bij de burgerlijke rechter of een externe commissie)
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

I stand corrected.

Zie ook HR 15 april 2008, NJB 2008, 1035:
Quote:
[...]Dat artikellid gaf tot 7 december 2006 aan dat de reiziger, behoudens uitzonderingen, verplicht is zich van een geldig vervoerbewijs te voorzien voordat hij, hetzij het vervoermiddel betreedt hetzij … enz. Wie aan deze verplichting niet voldoet, is op grond van art. 48 lid 2 BPV 2000 een boete verschuldigd. Door betaling van die boete vervalt het recht tot strafvervolging. Wie de boete niet betaalt, is daarom strafbaar op grond van art. 70 lid 1 Wet Personenvervoer 2000 (WPV 2000). De nauwe samenhang tussen WPV 2000 en BPV 2000 brengt immers als redelijke wetsuitleg mee dat voor het begrip gebruikmaken van het openbaar vervoer als bedoeld in art. 70 lid 1 WPV 2000 aansluiting gezocht moet worden bij het bepaalde in art. 47 lid 1 BPV 2000 met als gevolg dat onder het begrip ‘gebruikmaken van het openbaar vervoer’ in art. 70 lid 1 WPV 2000 (ook) moet worden verstaan gebruikmaken van dat vervoer door het betreden van de trein.
mr.joost

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ligt anders: de boete is wel degelijk strafrechtelijk van aard (strafbeschikking). Ik heb informatie opgevraagd over deze boete middels een Wob verzoek bij het CVOM en CJIB, deze heeft ex art. 4 Wob een deel van het verzoek doorgezonden naar KLPD en een deel naar NS. Vanuit NS is op dat Wob verzoek gereageerd. In die reactie stond dat ik bezwaar kon maken bij NS en dat heb ik gedaan want ik was het niet eens met de beslissing. Op dat bezwaar wordt niet gereageerd, ik heb NS ingebreke gesteld maar daarop reageert ze ook niet. Ik wil dit besluit dus via de bestuursrechter afdwingen.

Dat is het hele verhaal. De boete betreft niet het niet-hebben van een kaartje maar iets anders strafrechtelijks.

NS acteert dus wel degelijk onder de Awb, althans, men volgt helemaal dat proces. Doet men dat niet als een soort van mandaat of ondermandaat van de minister?
mr.joost

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb toch maar even de rechtbank gebeld en het hele verhaal uitgelegd. Als het de BOA van NS betreft kan je gewoon beroep doen op de bestuursrechter. Ik ga dus een beroepschrift maken.
JB89

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zou het wel moeten gaan om een BOA (domein 5), maar volgens mij is niet elke conducteur (slechts de hoofdconducteur) een BOA. Maar ik kan uit je verhaal niet afleiden of het hier gaat om conducteur of BOA. Toch vreemd dat je dan naar de bestuursrechter moet, omdat ze onder (in)direct toezicht staan van Min. v. Veiligheid/Justitie -> OM (zie bestuurlijke boete, bestuurlijke strafbeschikking ook bij burgerlijke (kanton) rechter)
mr.joost

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betrof hier inderdaad een BOA. Ik wilde weten of deze wel juist bevoegd is en ontving bepaalde stukken zoals aanstellingsaktes van NS.

Ik begrijp van de rechtbank dat ze op voorhand bekijken of de bestuursrechter de zaak kan oppakken. Kan dat niet, dan krijg je bericht en hoef je geen griffiegeld te betalen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr.joost schreef:
Het ligt anders: de boete is wel degelijk strafrechtelijk van aard (strafbeschikking).

In dat geval moet je tegen de boete binnen 14 dagen verzet instellen bij het OM, als ik mij niet vergis. Strafbeschikkingen vallen niet onder de Awb.

BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 8:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, maar los van het verzet (is al ingesteld) wilde ik controleren of betreffende BOA wel helemaal goed beedigd was, dat valt onder Awb.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds