Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 13:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkeerde bedrijfsnaam in dagvaarding.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janssenj

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 4:18    Onderwerp: Verkeerde bedrijfsnaam in dagvaarding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag jullie mening over het volgende probleem:

Ik heb in een hoger beroep een zaak tegen bedrijf XXX B.V. gewonnen. Helaas blijkt de naam niet juist te zijn; het had XXX AA B.V. moeten zijn.
Deze fout is bij het uitbrengen van de dagvaarding ontstaan. Volgens mij heeft de deurwaarder destijds verzuimd om de naam van het bedrijf te verifiëren; XXX B.V. bestaat immers niet.
Er is geen misverstand mogelijk over welk bedrijf we bedoelen; de tegenpartij heeft hier ook nooit een punt van gemaakt.

Omdat het bedrijf weigert te betalen probeer ik via een andere gerechtsdeurwaarder momenteel beslag te leggen op de roerende zaken van het bedrijf XXX AA B.V. De deurwaarder geeft nu aan dat dit niet mogelijk is omdat de naam van het bedrijf in het arrest niet juist niet; dit bedrijf bestaat niet.

Wat zijn mijn mogelijkheden nu?
Bestaat er voor mij de mogelijkheid om verhaal te doen bij de eerste deurwaarder en/of mijn advocaat? Kunnen zij vergoeden vanuit hun verzekering vanwege beroepsfout?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dat dezelfde zaak als waar je hier eenzelfde vraag over stelt?

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je advocaat heeft daar een steekje laten vallen. Gebruikelijk is ook om -zoals ik al in die vorige thread had gezegd- een uittreksel KvK bij te voegen.

Ik zou zeggen ga een met je advocaat praten. Wat denkt hij te kunnen doen aan de verkeerde naam in het arrest? Overigens is het zo dat je uiteindelijk de verzekering van je advocaat kunt aanspreken op fouten die hij heeft gemaakt. Maak hem hierop attent, dan loopt ie misschien wat harder!

Er moet me daarnaast nog wel iets van het hart. Ik heb het gevoel dat je niet "alles" vertelt. Althans je hebt inmiddels zoveel draadjes geopend over deze zelfde zaak, met zoveel verschillende vragen... die allemaal herleiden tot één hoofdvraag. Ik vraag mij af en toe af hoe het kan dat je deze vragen überhaupt allemaal hebt, terwijl je professionele juridische bijstand hebt ingeschakeld. Jouw advocaat moet toch ook gewoon deze vragen kunnen beantwoorden? Het is niet dat ik je wil beschuldigen, maar ik snap het gewoon niet helemaal...
janssenj

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Is dat dezelfde zaak als waar je hier eenzelfde vraag over stelt?

Dat klopt, is alweer een tijdje geleden. Destijds gepost omdat de advocaat van de tegenpartij moeilijk begon te doen over de verkeerde naam.
Nu een maand verder lijkt het erop dat ook de gerechtsdeurwaarder erg veel last heeft van dit probleem.
janssenj

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Je advocaat heeft daar een steekje laten vallen. Gebruikelijk is ook om -zoals ik al in die vorige thread had gezegd- een uittreksel KvK bij te voegen.

Ik zou zeggen ga een met je advocaat praten. Wat denkt hij te kunnen doen aan de verkeerde naam in het arrest? Overigens is het zo dat je uiteindelijk de verzekering van je advocaat kunt aanspreken op fouten die hij heeft gemaakt. Maak hem hierop attent, dan loopt ie misschien wat harder!

Naam aanpassen is weer een lastig lang traject. Volgens mijn advocaat kan de deurwaarder gewoon zijn werk doen; van misverstand over welk bedrijf we bedoelen is geen sprake.

Er moet me daarnaast nog wel iets van het hart. Ik heb het gevoel dat je niet "alles" vertelt. Althans je hebt inmiddels zoveel draadjes geopend over deze zelfde zaak, met zoveel verschillende vragen... die allemaal herleiden tot één hoofdvraag. Ik vraag mij af en toe af hoe het kan dat je deze vragen überhaupt allemaal hebt, terwijl je professionele juridische bijstand hebt ingeschakeld. Jouw advocaat moet toch ook gewoon deze vragen kunnen beantwoorden? Het is niet dat ik je wil beschuldigen, maar ik snap het gewoon niet helemaal...

Klopt, ik denk ook dat de deurwaarder die de dagvaarding heeft betekend niet juist heeft gehandeld.

Mijn advocaat kan ik deze vragen allemaal stellen. Het is wel zo dat ik al meer dan € 25.000 verder ben, een zaak in hoger beroep heb gewonnen en nog geen cent heb gevangen. Zelfs de proceskosten die ik in eerste aanleg heb betaald en bewust op de derdengeldenrekening van de advocaat van de tegenpartij heb gestort worden niet terugbetaald. Inmiddels lopen de advocaatkosten verder op.
Ik post ook om berichten om een second opinion te krijgen. Laat even weten of dit wel/niet mag of wel/niet op prijs wordt gesteld.

Ik ben in alles open en eerlijk geweest. Het is een zeer lastige en complexe zaak geworden.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Klopt, ik denk ook dat de deurwaarder die de dagvaarding heeft betekend niet juist heeft gehandeld.
Dat ben ik niet geheel met je eens. Voor het betekenen van dagvaardingen is een deurwaarder niet veel meer dan een veredelde postbode. Ambtshalve doet hij meestal nog wel een check, maar daar is hij volgens mij niet toe verplicht. De advocaat stelt doorgaans de dagvaarding zelf op, en laat ruimtes vrij waar de deurwaarder zijn stempeltje kan zetten. Ik denk dus dat je toch echt je advocaat er op moet aanspreken.

janssenj schreef:
Ik post ook om berichten om een second opinion te krijgen. Laat even weten of dit wel/niet mag of wel/niet op prijs wordt gesteld.
Wat mij betreft staat het je vrij om te vragen wat je wil. Het i sook niet zo dat ik het niet op prijs stel. Echter soms is het gemakkelijker om te reageren op iets waarover iemand anders al eens wta gezegd heeft.

Dus als jij ook bericht wat de reacties van jouw advocaat zijn geweest, maakt dat het soms eenvoudiger. Ook al is dit dan geen zuivere second opinion.

Ik ben namelijk oprecht benieuwd naar wat de advocaat zegt van het feit dat er de verkeerde rechtspersoon, althans een niet bestaande, is gedagvaard.
janssenj

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mijn advocaat is er absoluut geen sprake over welk bedrijf we hier bedoelen: bedrijf XXX B.V. uit AA of bedrijf XXX AA B.V.. Volgens mijn advocaat kan de deurwaarder gewoon verder met beslaglegging en heeft dit ook al deels gedaan. We komen nu alleen in de problemen met de verkeerde naam omdat we beslag willen leggen op roerende zaken en in het pand nog een bedrijf met de naam XXX Franchise is gevestigd.
Flying V

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij is de deurwaarder alleen verantwoordelijk voor de formaliteiten van de dagvaarding. Nietigheden in data en aanzeggingen m.b.t. aantal gedaagden en (huidig recht) verschuldigd griffierecht.

hij zal ervan uit gaan dat de gedaagde partij zoals genoemd in de dagvaarding ook inderdaad de juiste partij is. Dit is toch wat de advocaat juist op papier moet kunnen krijgen, tenzij een uittreksel van de KVK als productie bij de dagvaarding was gevoegd. Dan nog blijft het voor risico van de advocaat. In 'deurwaardersland' wordt wel heel veel op het bordje van de deurwaarder geschoven.

Misschien moet uw advocaat maar eens met zijn verzekering bellen?
janssenj

BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flying V schreef:

Hier heb ik ook al aan zitten denken.

Zou het kunnen zijn dat ik de totale schade via de verzekering van mijn advocaat (deze is immers verantwoordelijk voor de gemaakte fout) vergoed kan krijgen?
Of gaat dit net iets te ver?
Flying V

BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Flying V schreef:

Hier heb ik ook al aan zitten denken.

Zou het kunnen zijn dat ik de totale schade via de verzekering van mijn advocaat (deze is immers verantwoordelijk voor de gemaakte fout) vergoed kan krijgen?
Of gaat dit net iets te ver?

U zult uw advocaat aansprakelijk moeten stellen. Hij is immers verantwoordelijk voor de INHOUD van de dagvaarding en zal dus bij de kvk moeten toetsen of hij de juitste BV dagvaardt. Het wordt alleen lastig indien er meerdere BV's of zelfs een holding aan hangt. Welke moet dan worden gedagvaard? Het is dus van belang dat u ten eerste weet welke BV u geld is verschuldigd. Wellicht aan de hand van een contract o.i.d. Is dit eenmaal duidelijk welke BV uw moet hebben als het ware, dan is het zaak voor de advocaat om die BV te dagvaarden. Overigens vind ik het vreemd dat de tegenpartij dit niet als verweer op neemt (dat de verkeerde BV is gedagvaard)

Blijkt dat de advocaat de verkeerde BV heeft gekozen, dan zal hij zijn verzekering moeten inschakelen
janssenj

BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedere betrokkene in deze zaak weet welke BV we bedoelen.
Het probleem is alleen dat dit juridisch moet worden onderbouwd voordat een gerechtsdeurwaarder verder wil/kan.
Flying V

BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan maar de deurwaarder beslag laten leggen (Als hij dat uberhaupt wil doen gezien het vonnis) en dan de debiteur BV maar een kort geding laten starten, maar dat brengt wel aanzienlijke kosten met zich mee en of je daar op zit te wachten....
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 20:28    Onderwerp: Re: Verkeerde bedrijfsnaam in dagvaarding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:

Vraag het Hof deze kennelijke verschrijving in het arrest te verbeteren.

BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 6:20    Onderwerp: Re: Verkeerde bedrijfsnaam in dagvaarding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
janssenj schreef:

Vraag het Hof deze kennelijke verschrijving in het arrest te verbeteren.

Volgens mijn advocaat is het weer een lange weg om dit gewijzigd te krijgen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 10:58    Onderwerp: Re: Verkeerde bedrijfsnaam in dagvaarding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Volgens mijn advocaat is het weer een lange weg om dit gewijzigd te krijgen.

Een telefoontje naar de rechtbank kan genoeg zijn. Vraag om een herstelarrest waarin de naam van de wederpartij wordt verbeterd. De fout is voor herstel vatbaar omdat het op ieder moment voor iedereen duidelijk is geweest om wie het ging.
art. 31 lid 1 Rv schreef:
De rechter verbetert te allen tijde op verzoek van een partij of ambtshalve in zijn vonnis, arrest of beschikking een kennelijke rekenfout, schrijffout of andere kennelijke fout die zich voor eenvoudig herstel leent. De rechter gaat niet tot de verbetering over dan na partijen in de gelegenheid te hebben gesteld zich daarover uit te laten.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds