|
Auteur |
Bericht |
goeiemorgen
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 20:11 Onderwerp: Zonder toestemming fouilleren |
|
|
Goedeavond,
Zover ik het begrepen heb, mag een 'normale' uitsmijter mij vragen of hij me mag fouilleren voordat ik 'zijn' uitgaansgelegenheid betreed. Hierin kan ik weigeren en vervolgens weglopen, of het toestaan en naar binnen gaan.
In de uitgaansgelegenheid mag de normale uitsmijter me wederom vragen of hij me mag fouilleren, en me bij weigering het pand vragen te verlaten. Daar houden zo'n beetje zijn rechten op, hij mag tenslotte geen burgerarrestatie verrichten zolang hij me geen misdrijf heeft zien plegen.
Volgens mij is het ook zo dat ook al vermoed de uitsmijter dat ik drugs bij me heb (mijn pupillen staan bijvoorbeeld wagenwijd open), hij me sowieso niet mag fouilleren zonder toestemming, maar ook geen burger arrestatie mag verrichten gebaseerd op enkel de verdenking van (wat volgens mij een opsporingsambtenaar wel zou mogen doen, of niet?)
Klopt al het bovenstaande?
Nu is mijn vraag als volgt: ik heb harddrugs in mijn broekzak zitten en ga in de rij staan bij een uitgaansgelegenheid. (of dit slim is laat ik even in het midden.) De uitsmijter vraagt me of hij me mag fouilleren, waarop ik akkoord geef. Vervolgens merkt hij dat ik wat in mijn broekzak heb zitten en hij vermoed dat het harddrugs zijn. Daarop vraagt hij of ik mijn broekzak even leeg wil halen. Mag ik dat dan nog weigeren (aangezien ik hem al toestemming heb gegeven om me te fouilleren)? En zo ja, mag hij dan wel een burger arrestatie verrichten?
Volgende case:
Wederom ga ik in de rij staan met harddrugs echter zitten ze nu niet in mijn broekzak maar in mijn handtas. De portier vraagt me of hij me mag fouilleren. Daarop geef ik toestemming. Moet hij me ook nog afzonderlijk toestemming vragen om in de tas te mogen kijken? Zo ja, stel dat hij me vergeet te vragen of hij in mijn tas mag kijken en er in kijkt en de drugs aantreft. Kan dat dan gezien worden als een onrechtmatige vorm van fouilleren? En zijn dus alle potentiele gevolgen (burgerarrestatie + politie-aanhouding) dan ook nietig?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 21:33 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nu is mijn vraag als volgt: ik heb harddrugs in mijn broekzak zitten en ga in de rij staan bij een uitgaansgelegenheid. (of dit slim is laat ik even in het midden.) De uitsmijter vraagt me of hij me mag fouilleren, waarop ik akkoord geef. Vervolgens merkt hij dat ik wat in mijn broekzak heb zitten en hij vermoed dat het harddrugs zijn. Daarop vraagt hij of ik mijn broekzak even leeg wil halen. Mag ik dat dan nog weigeren (aangezien ik hem al toestemming heb gegeven om me te fouilleren)? En zo ja, mag hij dan wel een burger arrestatie verrichten?
|
Zoals je zelf al aangeeft: de uitsmijter heeft jouw toestemming nodig om je te mogen fouilleren. Ik zou niet weten waarom je eenmaal gegeven toestemming niet tijdens het fouilleren weer in zou mogen trekken. Zodra je aangeeft dat je je toestemming intrekt zal de uitsmijter dan ook direct moeten stoppen met fouilleren.
Een burger mag een andere burger alleen aanhouden indien de eerste de laatste op heterdaad op het begaan van een strafbaar feit betrapt. Bezit van harddrug is weliswaar een strafbaar feit, maar de uitsmijter heeft je daar niet op heterdaad op betrapt. Op basis daarvan kan hij je dus niet aanhouden.
Laatst aangepast door MarijnP op wo 20 apr 2011 21:44, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 21:43 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wederom ga ik in de rij staan met harddrugs echter zitten ze nu niet in mijn broekzak maar in mijn handtas. De portier vraagt me of hij me mag fouilleren. Daarop geef ik toestemming. Moet hij me ook nog afzonderlijk toestemming vragen om in de tas te mogen kijken? Zo ja, stel dat hij me vergeet te vragen of hij in mijn tas mag kijken en er in kijkt en de drugs aantreft. |
Of, in het geval de ene burger aan de andere burger toestemming verleent om te fouilleren, onder fouilleren ook het doorzoeken van een tas moet worden verstaan hangt denk ik af van de omstandigheden van het geval. (In de strafrechterlijke context is dat natuurlijk anders: het doorzoeken van de tas valt dan wel of niet onder de bevoegdheid om te fouilleren. Of dat het geval is weet ik niet uit mn hoofd).
Maar sowieso: als jij je laat fouilleren en vervolgens zonder te protesteren je tas laat doorzoeken heb je die toestemming sowieso (stilzwijgend) verleend.
Quote: | Kan dat dan gezien worden als een onrechtmatige vorm van fouilleren? En zijn dus alle potentiele gevolgen (burgerarrestatie + politie-aanhouding) dan ook nietig? |
Voor fouilleren heb je toestemming gegeven, dus er is natuurlijk geen sprake van een onrechtmatige fouillering.
Maar ook al is er wel sprake van een onrechtmatigheid: onrechtmatig verkregen bewijs verkregen door een burger ten nadele van een andere burger zal niet zo snel gevolgen hebben in een strafproces (dit zeg ik even met een slag om de arm, ik ben hier niet zeker van).
Bovendien: ook indien de overheid op een onrechtmatige manier bewijs heeft verzameld leidt dit niet automatisch tot bewijsuitsluiting. De rechter kan diverse gevolgen aan een vorverzuim (zo heet dat ) verbinden, varierend van het enkele erkennen dat er sprake is van een vormverzuim tot het niet ontvankelijk verklaren van het OM.
Laatst aangepast door MarijnP op do 21 apr 2011 1:35, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
goeiemorgen
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 1:21 Onderwerp: |
|
|
Helder, bedankt voor je antwoord.
Om het een beetje spannender te maken:
Bij de ingang van de uitgaansgelegenheid staat nu niet alleen de portier, maar ook een agent. We gaan er even vanuit dat de agent alles kan zien en horen wat de portier doet. Ik word wederom door de portier gevraagd of hij me mag fouilleren. Situatieverloop is precies hetzelfde, zodra hij bij mijn broekzak aankomt en vraagt of ik de inhoud wil tonen zeg ik nee. Mijn pupillen staan wagenwijd open en dat is ook door de portier en de agent te zien. Nu mag de portier verder niets doen dan mij de toegang ontzeggen omdat hij me niet van iets op heterdaad betrapt.
Echter, zou de agent in dit geval mij wel kunnen aanhouden? De agent zijn bevoegdheid reikt tenslotte verder en mag mensen aanhouden op basis van verdenking van het plegen van een strafbaar feit. Zou in deze situatie (weigering tot fouilleren broekzak door een andere burger, pupillen open) er voldoende grond zijn voor verdenking?
Ik zou zeggen van niet: a) weigeren van het fouilleren van mijn broekzak is mijn recht, klaar. b) pupillen die open staan betekenen niet dat ik per se harddrugs op zak heb.
Stel dat hij wel voldoende grond heeft voor verdenking van, (en ik heb het dus mis), dan zou ik aan de agent wel de inhoud van mijn broekzak moeten tonen? (of mag alleen de (h)ovj dat?)
Bvd! |
|
|
|
 |
MarijnP
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 1:31 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik zou zeggen van niet: a) weigeren van het fouilleren van mijn broekzak is mijn recht, klaar. b) pupillen die open staan betekenen niet dat ik per se harddrugs op zak heb. |
Dit lijkt mij juist.
Op je tweede vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven, ik heb hier nu even geen wettenbundel bij de hand.
Uit nieuwsgierigheid: waarom wil je dit weten? Is het een huiswerkvraag? (in dit geval geen probleem, aangezien je zelf al een aanzet tot het antwoord geeft). |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 20:01 Onderwerp: |
|
|
goeiemorgen schreef: | Echter, zou de agent in dit geval mij wel kunnen aanhouden? De agent zijn bevoegdheid reikt tenslotte verder en mag mensen aanhouden op basis van verdenking van het plegen van een strafbaar feit. Zou in deze situatie (weigering tot fouilleren broekzak door een andere burger, pupillen open) er voldoende grond zijn voor verdenking? |
Volgens mij haal je nu zaken door elkaar. Art. 53 sv geeft de bevoegdheid tot aanhouden op heterdaad en hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen een burger en een opsporingsambtenaar. Als in genoemde casus dus sprake is van heterdaad hebben politieagent en portier dezelfde bevoegdheid, zij het dat de portier vervolgens wel ten spoedigste moet overdragen aan een OA. Wel is het zo dat een bepaalde ervaring kan zorgen dat iemand beter in staat is in te schatten of er sprake is van een verdachte (art. 27 sv). In dit geval lijken portier en agent mij daartoe beide in staat. Ik vraag mij af of het geschetste gedrag voldoende feitelijk is om iemand als verdachte van de Opiumwet aan te merken. Als ik je goed begrijp wordt geconstateerd dat de persoon "iets" in zijn zak heeft en dat de persoon vervolgens de toestemming tot fouillering afbreekt voordat vastgesteld kan worden wat het is. Wellicht is dat voldoende als het nog aangevuld wordt met specifieke kennis van de portier of agent.
De bevoegdheid tot fouilleren (art. 56 sv, art. 9 Opiumwet), d.w.z. een onderzoek aan de kleding, is alleen aan opsporingsambtenaren. De algemene strafvorderlijke regel is dat de verdachte dan eerst moet zijn aangehouden, ingeval van een verdenking t.z. een misdrijf uit de opiumwet is het voldoende dat iemand verdachte is. Uiteraard dien je deze fouillering te dulden ook als deze tegen je zin is. Je hoeft overigens niet mee te werken (niet mee werken aan eigen veroordeling), het dulden is voldoende. Fysieke tegenwerking (het plegen van verzet) kan weer andere sf opleveren.
Fouilleren op vrijwillige basis door een portier kan uiteraard altijd. Als de persoon zijn toestemming intrekt moet de actie gestaakt worden. Zou dan al wat zijn aangetroffen of gaat de portier toch nog even door dan levert dit inderdaad niet direct onrechtmatig verkregen bewijs op. Immers de politie deed dit niet. Als de inbreuk echter dermate schokkend is, zal de rechter hier waarschijnlijk wel consequenties aan verbinden. |
|
|
|
 |
goeiemorgen
|
Geplaatst: za 30 apr 2011 23:58 Onderwerp: |
|
|
@LM: Heterdaad is me helemaal duidelijk. Dat staat duidelijk in art. 53 sv & 128 sv. Echter is er in de door mij geschetste situaties geen sprake van heterdaad.
Daarom zou ik zeggen dat buiten heterdaad een burger geen aanhouding mag verrichten, maar dat een agent (naast heterdaad) een aanhouding mag verrichten wanneer iemand kan worden aangemerkt als verdachte in 27 sv lid 1. Of de portier in mijn casus specifieke kennis heeft, lijkt mij daarom ook irrelevant omdat het niet om heterdaad gaat.
Vandaar dan ook mijn laatste casus waar de agent er bij de portier staat. Ook al is er geen sprake van heterdaad, zou de agent mij aan kunnen houden mits er voldaan wordt aan 27 sv lid 1. Maar ten aanzien van welk strafbaar feit zou dat dan zijn? Want: ook al ziet hij (aan mijn pupillen) dat ik onder invloed ben van drugs, dat is geen strafbaar feit in Nederland. Dus rest mij wederom de vraag: is het zichtelijk onder invloed van zijn drugs, voldoende grond voor 27 sv lid 1 waar het dan gaat om het strafbaar feit: harddrugs bezit? Zo ja, dan zal ik eventueel fouilleren van de agent moeten dulden. Zo nee, wat zou er nog meer benodigd moeten zijn om wel aan voldoende grond te komen? ( bijv. het feit dat de agent ziet dat ik net het 'me laten fouilleren door de portier' geweigerd heb, of bijv. kennis van portier & agent dat het om een feest gaat waar veel drugs gebruikt wordt?).
@MarijnP: huiswerk inderdaad, al heb ik e.e.a. toegevoegd om art 27 sv duidelijker te krijgen in deze.
Bvd |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 01 mei 2011 0:45 Onderwerp: |
|
|
Als in jouw voorbeeld de feiten voldoende zijn voor een redelijk vermoeden van schuld (art. 27 lid 1 Sv) aan het bezit van drugs, dan is er ook sprake van ontdekking op heterdaad. Op het moment van het ontstaan van het vermoeden wordt de betrokken persoon immers vermoed een strafbaar feit te plegen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: zo 01 mei 2011 19:24 Onderwerp: |
|
|
- Zoals je de feiten schetst is er m.i. sprake van een heterdaad situatie.
- In geval iemand zichtbaar onder invloed is zou je kunnen redeneren dat hij vedomi in bezit heeft gehad en in dat geval er sprake is van een BH situatie t.a.v. het bezit. Dit is ook ongeveer de lijn waarlangs de verdenking tegen Marco K. was opgebouwd. De borstharen moesten het gebruik aantonen (gebruik is niet strafbaar) en het bezit (wel strafbaar) zou daaruit volgen. We weten hoe dat dit voorlopig is gestrand omdat men dit gebruik niet wist aan te tonen en de overige aanwijzingen voor meerdere uitleg vatbaar waren (SMS-jes etc.) Vermoedelijk wel een terechte BH verdenking.
- (for the sake of argument) In geval er in jouw casus sprake was van een buiten heterdaad situatie dan is er sprake van getrapte bevoegdheid. De lagere opsporingsambtenaar is pas bevoegd tot een aanhouding BH als de komst van de (h)OVJ niet kan worden afgewacht. (in de praktijk zal telefonisch overleg worden gevoerd met een OVJ om toestemming te krijgen voor een dergelijke aanhouding, in dit geval zal deze naar alle waarschijnlijkheid niet worden verleend) |
|
|
|
 |
goeiemorgen
|
Geplaatst: ma 02 mei 2011 19:16 Onderwerp: |
|
|
Hmm
I) In art 128 lid 1 sv wordt gesproken over "wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is."
Er wordt hier enkel gesproken over de ontdekking van het daadwerkelijke feit, niet 'het vermoeden tot'. Wagenwijde pupillen zouden in deze wel aanleiding geven tot 'het vermoeden van gebruik en dus eventueel bezit', maar niet direct tot de ontdekking van harddrugsbezit => ik zou daarom concluderen dat er geen sprake is van heterdaad.
II) Heb ik ook een vraag: wat is dan precies het praktische verschil tussen a) art 27 sv lid 1 en b) art 9 lid 2 van de opiumwet?
Zo ver ik weet is b in het leven geroepen om agenten een shortcut tot fouilleren te bieden. Ik zou vermoeden dat de reden hiervoor was dat er bij a onvoldoende grond is voor een aanhouding om dan vervolgens nog te gaan fouilleren.
Klopt dit dan zou ik zeggen dat:
De agent mij adhv mijn pupillen en het betreden van de uitgaansgelegenheid voldoende verdenking heeft om me te fouilleren op basis van art 9 lid 2 van de opiumwet, maar niet voldoende grond heeft om me aan te houden op basis van art 27 lid 1 sv. Mocht de agent na het fouilleren harddrugs aantreffen dan kan hij me aanhouden, zo niet dan kan hij me ook niet aanhouden op basis van mijn pupillen (aangezien gebruik legaal is).
Of heeft de agent uberhaupt geen grond om me aan te houden volgens art 27 sv of art 9 opiumwet?
Suggesties zijn uiteraard weer welkom! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 02 mei 2011 19:31 Onderwerp: |
|
|
goeiemorgen schreef: | I) In art 128 lid 1 sv wordt gesproken over "wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is."
Er wordt hier enkel gesproken over de ontdekking van het daadwerkelijke feit, niet 'het vermoeden tot'. |
Vermoeden ligt in "ontdekking" besloten. Absolute zekerheid is niet nodig.
edit: zie bijv. hier met een verwijzing naar HR 31 maart 1987, NJ 1988, 167. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
goeiemorgen
|
Geplaatst: ma 02 mei 2011 21:59 Onderwerp: |
|
|
Aha, interessant, dat wist ik niet.
Dan betekent het dus dat zolang dat vermoeden maar sterk genoeg is, dat dus ook de portier in deze kwestie het burgerarrest mag doen om mij z.s.m. over te dragen een agent?
De agent kan dan volgens art 9 lid 2 van de opiumwet het fouilleren direct uitvoeren om te kijken of de verdenking terecht was.
Toch blijft volgens mij dan de vraag wanneer een redelijk vermoeden 'sterk' genoeg is om enerzijds over te gaan tot burgerarrest wanneer het de portier betreft of fouilleren wanneer het de agent betreft. Deze bevoegdheid onder art 9 lid 2 van de opiumwet zit namelijk imho op het randje van privacyschending.
Ik kan me voorstellen dat het enkel weigeren van het fouilleren van de portier, niet voldoende grond is voor een vermoeden, ook niet wanneer het een berucht feestje (wat drugsgebruik betreft) is, maar zou je hier bijvoorbeeld tekenen van gebruik aan toevoegen (pupillen wijd) tja dan kan ik me voorstellen dan 1+1+1 = redelijk vermoeden.
Echter dacht ik altijd dat drugsgebruik niet gebruikt kan/mag worden om drugsbezit aan te tonen... maar ik kan mij zo 1,2,3, niet meer herinneren waar dit op gebaseerd is. Weet iemand of dit toevallig ergens is opgenomen in een toelichting op de opiumwet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 03 mei 2011 0:15 Onderwerp: |
|
|
goeiemorgen schreef: | Dan betekent het dus dat zolang dat vermoeden maar sterk genoeg is |
Het criterium is: redelijk vermoeden. Niet "sterk".
Quote: | Toch blijft volgens mij dan de vraag wanneer een redelijk vermoeden 'sterk' genoeg is |
Zie hierboven.
Quote: | Ik kan me voorstellen dat het enkel weigeren van het fouilleren van de portier, niet voldoende grond is voor een vermoeden |
Weigeren als er geen sprake is van een redelijk vermoeden is je goed recht, dus kan per definitie geen redelijk vermoeden doen ontstaan.
Verwijde pupillen kan een aanwijzing zijn voor drugsgebruik, maar lijkt mij op zichzelf nog niet voldoende voor een vermoeden van drugsbezit. De drugs kunnen heel goed van iemand anders afkomstig zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
|
Geplaatst: di 03 mei 2011 18:06 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Verwijde pupillen kan een aanwijzing zijn voor drugsgebruik, maar lijkt mij op zichzelf nog niet voldoende voor een vermoeden van drugsbezit. De drugs kunnen heel goed van iemand anders afkomstig zijn. |
Het is toch redelijk te veronderstellen dat op moment iemand drugs gebruikt heeft, hij het ook op enig moment in bezit heeft gehad? Zoals ik eerder schreef, in de zaak tegen Marco Kroon was dit ook de redenatie. Het strandde niet omdat deze redenatie niet deugt, maar omdat uiteindelijk niet kon worden vastgesteld dat MK ook daadwerkelijk gebruikt had. Het risico van een bewijsprobleem is aanwezig, maar de verdenking is vermoedelijk wel terecht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 03 mei 2011 18:13 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Het is toch redelijk te veronderstellen dat op moment iemand drugs gebruikt heeft, hij het ook op enig moment in bezit heeft gehad? |
Zeker in uitgaansgelegenheden lijkt mij dat puur speculatief.
Het in handen of neus hebben van drugs tijdens het gebruik lijkt mij niet te tellen als bezit.
Quote: | Zoals ik eerder schreef, in de zaak tegen Marco Kroon was dit ook de redenatie. Het strandde niet omdat deze redenatie niet deugt, maar omdat uiteindelijk niet kon worden vastgesteld dat MK ook daadwerkelijk gebruikt had. |
Gebruik lijkt mij al helemaal onvoldoende als bewijs van bezit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|