Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 2:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tijdelijk parkeerverbod - geen parkeerborden
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JMO

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010 20:06    Onderwerp: Tijdelijk parkeerverbod - geen parkeerborden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Afgelopen zaterdag nacht parkeerde ik en mijn vriend onze auto's op het plein in onze buurt. We zijn hier sinds februari komen wonen en wisten niet van de jaarlijkse zomermarkt die die zondag plaatsvond. De volgende ochtend zag ik mijn auto weggesleept worden. We hoorden daarna dat die van mijn vriend ook al weg was.

Vandaag belde ik de gemeente om verhaal te halen. Ze gaven aan dat het in de lokale krant en op de website van de gemeente stond en dat ze mij daarmee voldoende hebben geinformeerd. Ik vroeg of er geen borden waren? Ze gaven aan dat ze niet verplicht zijn om borden neer te zetten om het tijdelijk parkeerverbod te signaleren en dat ze aan hun verplichtingen hebben voldaan. Ik heb gewoon pech, zeggen ze!

Ik kan het me niet voorstellen. Ik wil de kosten van het slepen van de twee auto's verhalen. Heb ik hier kans op? Waar staan de wettelijke bepalingen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je toevallig een link naar de publicatie op de website van de gemeente?

BerichtGeplaatst: ma 06 sep 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die heb ik dus zelf nooit kunnen vinden. Maar na wat zoekwerk heb ik hier wat publicaties. http://www.beemster.net/websites/beemster/website/default.asp?frameid=1&path=gwsitemanager/content/show/381
en dan zoeken op " 5 september 2010"

Bij nieuwsberichten stond ook niks.

Ik had het zelf verwacht onder het kopje "verkeer", maar daar staat alleen iets over de wegwerkzaamheden.

Het krantje waar het in staat is dit:
http://www.beemster.net/websites/common/download.asp?PropId=5084

Maar ze kunnen toch niet verwachten dat men elke dag de website in de gaten houdt? Ik zou aannemen dat borden plaatsen verplicht is.
Don

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 07 sep 2010 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gebruik van de zoekterm 'verkeersmaatregelen' in het archief op de site www.beemster.net levert het volgende op:

Quote:
Verkeersmaatregelen Dagmarkt 6 september 2010

Datum

maandag 28 juni 2010

Soort
verkeersbesluit

Omschrijving
Het gemeentebestuur van Beemster maakt bekend dat in verband met de op zondag 5 september 2010 in Middenbeemster te houden Dagmarkt de volgende tijdelijke verkeersmaatregelen op die dag zullen worden genomen:

De volgende wegen zijn in beide richtingen van 06.00 tot 19.30 uur voor alle verkeer gesloten, met uitzondering van voetgangers en standplaatshouders:

- Rijperweg, tussen de Middenweg en Pr. Mauritsstraat en het fietspad tussen de Pr. Mauritsstraat en de Nic. Cromhoutlaan.
- De westelijke kwadranten van het marktplein.
- Raadhuisstraat, tussen de Cornelis ten Hoopestraat en Rijperweg.
- Pr. Mauritsstraat, tussen T. de Coeneplein en Rijperweg.
- Leeghwaterstraat, tussen Schoolstraat en Rijperweg.
- Tobias de Coeneplein.
- Tobias de Coenestraat.
- Nic. Cromhoutlaan tussen Rijperweg en B. Hollanderstraat.
- J. Ruijterstraat tussen Tobias de Coeneplein en Cornelis ten Hoopestraat.
- B. Hollanderstraat tussen J. Grootstraat en J. Ruijterstraat.
- K. Rozendaalstraat.
- Fabritiusstraat, Betje Wolffstraat, Aagje Dekenstraat, Pieter Boomstraat, R. Hogerbeetsstraat.
- Gedempte Kil en D. van Osslaan.

Voor de volgende wegen geldt van 05.30 tot 19.30 uur een parkeerverbod:

- Rijperweg, voor beide zijden tussen Jisperweg en Groenveld.
- Klaas Hogetoornlaan voor de zuidzijde.
- Klaas Hogetoornlaan voor de noordzijde tussen de Middenweg en Uilenhoeve.
- Nic. Cromhoutlaan, voor beide zijden tussen Westerhem en Rijperweg.
- Nic. Cromhoutlaan, voor de oostzijde tussen K. Hogetoornlaan en Westerhem.
- Corn. Ten Hoopestraat, voor de noordzijde.
- Nic. Jonkstraat, voor de noordzijde (m.u.v. de parkeerhavens).
- Het doorgaande deel van de Bamestraweg binnen de bebouwde kom.
- Westzijde van Zwaansvliet tussen de Rijperweg en de inrit naar het gemeentehuis.
- R. Middelburgstraat en Kronenburg (m.u.v. de parkeerhavens).
- Voor beide zijden van het toegangspad, R. Middelburgstraat, naar de artsenpraktijk, tot aan het noord-oostelijk kwadrant van het Marktplein.

Tevens zal de volgende wegomlegging vastgesteld worden:
Rijperweg – Bamestraweg – Middenweg v.v.

Locatie(s)
1462

Twee vragen zijn volgens mij van belang:
1. Wordt 'het plein in onze buurt', hier genoemd?
2. Is dit verkeersbesluit nog op andere manieren bekend gemaakt (is na te gaan via de gemeente)?

Verder is het interessant of de gemeente een verkeersbesluit als dit heeft 'bekendgemaakt' in de zin van art. 3:42 lid 2 Awb door te kiezen voor publicatie via internet, maar -zoals gezegd- daarvoor is het van belang om het antwoord op vraag 2 te vernemen van vraagsteller.

Het plaatsen van borden lijkt me inderdaad verplicht, al was het alleen maar omdat de ingestelde maatregelen óók kenbaar moeten zijn voor -bijvoorbeeld- toeristen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het stond ook in de lokale krant, dus met de bekendmaking zit het denk ik wel goed. Overigens gaat art. 26 BABW vermoedelijk voor op art. 3:42 Awb:
art. 26 BABW schreef:
Van de bekendmaking van verkeersbesluiten wordt mededeling gedaan in één of meer plaatselijke dag- of weekbladen. In de mededeling worden in ieder geval de weg waarop het verkeersbesluit betrekking heeft, alsmede de te plaatsen of te verwijderen verkeerstekens dan wel de te treffen maatregelen ter regeling van het verkeer vermeld.

Op basis van het verkeersbesluit zijn, naar ik aanneem, op de aangegeven tijden verbodsborden geplaatst.

Ik vind noch in de BABW, noch in de Uitvoeringsvoorschriften BABW een aanwijzing dat de plaatsing van een parkeerverbodsbord ter plekke moet zijn aangekondigd via waarschuwingsborden of iets dergelijks.

Art. 170 lid 1 sub c WVW geeft B&W de bevoegdheid tot wegslepen van een in strijd met de verkeersregels op de weg staand voertuig indien dit noodzakelijk is in verband met het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen. Dergelijke weggedeelten en wegen dienen te worden aangewezen overeenkomstig bij gemeentelijke verordening gestelde regels (art. 173 lid 2 sub c WVW). Dit is de Wegsleepverordening voor de gemeente Beemster:
Quote:
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen voorzover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.

Hier verwijst "het besluit" naar het Besluit wegslepen van voertuigen. Artikel 2 van dit besluit wijst zo te zien de wegen en weggedeelten aan waar een parkeerverbod geldt.

Ik vermoed daarom dat het wegslepen rechtmatig was (maar als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag). Blijft over art. 172 lid 3 WVW:
Quote:
Burgemeester en wethouders betalen het bedrag van de kosten, verbonden aan de oplegging van een last onder bestuursdwang, terug, indien:
a. niet tot overbrenging en inbewaringstelling had mogen worden overgegaan;
b. de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan, van dien aard waren dat de kosten redelijkerwijs niet verschuldigd zijn, of
c. aannemelijk is dat het voertuig tegen de wil van de rechthebbende is gebruikt en hij dit gebruik redelijkerwijs niet heeft kunnen voorkomen.

Sub a en sub c doen zich hier niet voor. Sub b misschien wel. Er is ook lid 6:
Quote:
Indien de in het derde lid, onderdeel b, bedoelde omstandigheden van dien aard waren dat de kosten redelijkerwijs niet volledig verschuldigd zijn, betalen burgemeester en wethouders het niet verschuldigde bedrag terug.

Ik vind helaas niet direct langs welke weg op art. 172 lid 3 sub c en 6 WVW een beroep zou moeten worden gedaan en welke rechtsmiddelen hierbij ter beschikking staan.

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weer wat geleerd.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook Wink

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook Smile

Maar waarom staan er dan toch zoveel verkeersborden langs de weg?
Dat kan veel goedkoper dus?

In Groningen wordt elk tijdelijk parkeerverbod, ook al is het voor één parkeerplekje, ruim van tevoren aangegeven met gele borden met daarop de welluidende tekst voor welke periode in dagen en van welk tijdstip tot welk tijdstip op die dagen.
Een verwennerij waaraan ik rechten meen te kunnen ontlenen.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010 6:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Op basis van het verkeersbesluit zijn, naar ik aanneem, op de aangegeven tijden verbodsborden geplaatst.

Dit is volgens het bericht van TS niet het geval.
JMO

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010 8:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie hulp! Ik had de politie al gebeld om hulp, maar die verwezen me naar de Gemeente, waar ik ook niks aan had.

Helaas staat "het plein" er wel bij, dat is de Rijperweg. Ik heb alleen nooit meegemaakt (daar ik eerder in Amsterdam woonde), dat je afhankelijk moet zijn van publicaties online, en daarbij ook moet graven in een archive en niet dat het meteen op de eerste pagina staat.

Wat ook hiervoor gezegd wordt, als je als bezoeker van de Beemster daar staat en besluit met de bus terug te gaan. Wordt je dan geacht de website door te spitten van het dorp wat je bezoekt?

Telefonisch gaf de ambtenaar van de Gemeente ook aan dat het inderdaad niet netjes was dat er geen borden stonden. Zou ik deze quote kunnen gebruiken voor artikel b? Dat het niet redelijk was?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 sep 2010 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
bona fides schreef:

Op de zaterdag niet, maar toen gold het parkeerverbod nog niet. Ik heb het over de zondag.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
theod schreef:
bona fides schreef:

Op de zaterdag niet, maar toen gold het parkeerverbod nog niet. Ik heb het over de zondag.

Kan in het verhaal van de TS nergens lezen dat er op zondag wél borden stonden. Vraag mij af waar je dat vandaan hebt.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schrijf ik ook niet.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
theod schreef:
bona fides schreef:

Je schrijft dat je aanneemt dat er op de aangegeven tijden verbodsborden zijn geplaatst...toch? Op basis van wat neem je dit dan aan als de TS dit niet stelt?

Als Theod dan vervolgens erop wijst dat dit volgens het bericht van de TS niet het geval is, stel jij dat dit (slechts) op zaterdag niet het geval was...aldus implicerend dat het op zondag "ik heb het over zondag" wél het geval was.

Ik mag dan wellicht een psychiater nodig hebben, maar met mijn begrip van de Nederlandse taal is echt niks mis. Jouw tekst is niet anders te begrijpen als dat je van mening bent dat er wél borden zijn geplaatst. Dan vraag ik mij af waar dit standpunt op berust, nu dit uit de stellingen van de TS in het geheel niet valt af te leiden.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 sep 2010 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben bang dat je begrip van de Nederlandse taal toch niet optimaal is. Voor een geboren Duitser is dat echter niets om je voor te schamen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds